• 0

Bereidstellingsprovisie verschillen per bank

Ik heb recentelijk van mijn accountmanager bij de Rabobank te horen gekregen dat zij genoodzaakt zijn om bereidstellingsprovisie te gaan rekenen voor de kredietruimte op een rekening courant. Tot voor kort was daar geen sprake van, en zouden er dus enkel kosten zijn op het moment dat er daadwerkelijk van het krediet gebruik gemaakt zou worden.

 

Nu begrijp ik dat banken sinds enige tijd zelf ook hogere kosten hebben voor het beschikbaar stellen van krediet, en dat zij dus feitelijk verlies lijden wanneer ze daar geen kosten voor doorrekenen. Nu las ik dat de meeste banken pakweg 0.5-1.5% bereidstellingsprovisie rekenen. Het percentage waar de Rabobank mee aan kwam zetten was echter meer dan 2%. En dat terwijl onze jaarcijfers en prognoses enorm goed zijn (dat zei de accountmanager van de Rabobank zelf ook). Het zal dus geen kwestie zijn van een hoger percentage i.v.m. hoger risico - het lijkt er op dat de Rabobank simpelweg duur is.

 

Het is me in het verleden ook opgevallen dat diverse prijzen van de Rabobank aanmerkelijk hoger lijken te zijn dan de meeste andere banken. Echter, onder aan de streep waren die verschillen niet groot genoeg om daar verder tijd en aandacht aan te besteden. Maar wat ik bovenstaand omschreef, verandert die kwestie wel. Ik weet uiteraard dat er ook alternatieven zijn voor financiering, maar voor onze bedrijfsvoering is deze soort krediet toch het meest voor de hand liggend.

 

Nu ben ik dus vooral benieuwd naar de verschillen qua rentes en provisie voor dit soort krediet bij de verschillende banken. Ik heb echter tot dusver nergens een overzicht kunnen vinden (wel diverse sites met wat informatie over rentepercentages, maar geen informatie over bereidsstellingsprovisie). Uiteraard is het een optie om diverse banken te benaderen en zelf zo'n overzicht te maken. Echter zijn er nogal wat verschillende banken, en het lijkt me een vrij tijdrovend karwij om zelf tot een volledig overzicht te komen. Ik ben dus benieuwd of jullie hier een beeld van kunnen schetsen (alle informatie is natuurlijk welkom, ook wanneer je maar van 1 of een aantal banken de percentages weet).

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu las ik dat de meeste banken pakweg 0.5-1.5% bereidstellingsprovisie rekenen. Het percentage waar de Rabobank mee aan kwam zetten was echter meer dan 2%.

Vanwege toezichtregels (‘Basel 3’) moeten banken ook voor afgesproken maar nog niet opgenomen kredieten, geld opzij te zetten. Dat kost geld. Daarom zullen banken dat doorberekenen in de vorm van een bereidstellingsprovisie.

 

Provisie is afhankelijk van grootte krediet, risicoprofiel en verstrekte zekerheden. Ben je het daar niet mee eens, zal je je moeten afvragen of je dat krediet op termijn echt nodig hebt en zo ja welke moeite en kosten je moet doen/maken om naar een andere kredietverstrekker over te stappen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daar ben ik me van bewust. De vraag is dus of anderen wellicht informatie hebben over wat voor tarieven de verschillende banken rekenen voor de bereidstellingsprovisie. Bijvoorbeeld: ABN-AMRO rekent 0.5-1.5% (afhankelijk van risicoprofiel). Daar zit natuurlijk een procent verschil in, maar het schetst wel een beeld. Mijn doel is dus om uiteindelijk tot een complete lijst te komen van alle banken, om op die manier een globaal overzicht te creëren.

Link naar reactie
  • 0

Mijn doel is dus om uiteindelijk tot een complete lijst te komen van alle banken, om op die manier een globaal overzicht te creëren.

Het is maar waar je zin in hebt, maar wat voegt het toe? De verschillen zijn relatief gering en nog steeds afhankelijk van omvang krediet, zekerheden en risicoprofiel.

Krediet is op dit moment niet echt een item waarmee je makkelijk kunt of gaat shoppen.

 

Los daarvan: welke omvang qua (onbenutte) kredietruimte heb jij, en waarom houd je die kredietruimte aan?

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het is maar waar je zin in hebt, maar wat voegt het toe?

 

Wanneer iedereen die wat informatie heeft, dat deelt, moet het m.i. vrij makkelijk zijn om tot een lijst te komen..

 

De verschillen zijn relatief gering en nog steeds afhankelijk van omvang krediet, zekerheden en risicoprofiel.

 

Mwa, als je bedenkt dat wij met een laag risicoprofiel meer dan 2% bij de Rabobank zouden betalen, terwijl ABN-AMRO bij het hoogste risicoprofiel maximaal 1.5% rekent (en maar 0.5% bij het laagste risicoprofiel), dan lijkt het mij aannemelijk dat we bij de Rabobank ruim 2 keer zo veel zouden betalen. Dat lijkt mij geen gering verschil.

 

Los daarvan: welke omvang qua (onbenutte) kredietruimte heb jij, en waarom houd je die kredietruimte aan?

 

Ik heb dat doelbewust niet beschreven omdat het afleidt van de vraagstelling. Wij weten dat voor onze bedrijfsvoering dit de meest logische kredietvorm is, dat staat niet ter discussie. Ik wil simpelweg proberen om d.m.v. het verzamelen van informatie tot een zo compleet mogelijk overzicht te komen, en het lijkt me dat dergelijk inzicht ook voor andere Higherlevel leden nuttig zou kunnen zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Wanneer iedereen die wat informatie heeft, dat deelt, moet het m.i. vrij makkelijk zijn om tot een lijst te komen..

Maar het is geen homogeen product, maar afhankelijk van grootte krediet, zekerheden en risicoprofiel. De 0,5% van de een zegt dus helemaal niets voor een ander?

 

Mwa, als je bedenkt dat wij met een laag risicoprofiel meer dan 2% bij de Rabobank zouden betalen, terwijl ABN-AMRO bij het hoogste risicoprofiel maximaal 1.5% rekent (en maar 0.5% bij het laagste risicoprofiel), dan lijkt het mij aannemelijk dat we bij de Rabobank ruim 2 keer zo veel zouden betalen. Dat lijkt mij geen gering verschil.

"2 x zoveel betalen" blijft een verschil van 1% op alleen de bereidstellingsprovisie. Lijkt me alleen zinnig omdat in combinatie te zien met de rente op het benutte krediet. Wellicht biedt Rabo jou daar wel een veel betere prijs dan ABN Amro. En het is nog maar de vraag of je bij iedere bank als acceptabel risico en laag risicoprofiel wordt beschouwd...

 

Ik heb dat doelbewust niet beschreven omdat het afleidt van de vraagstelling.

En ik vraag het doelbewust nogmaals omdat het deze discussie in het juiste perspectief plaatst

 

ik vind het relevant of we hier ondernemers gaan vragen om mee te werken aan lijsten voor een product waar sowieso al niet mee te shoppen valt en met renteverschillen die in de meeste gevallen minder zijn dan 1%. Op een onbenutte kredietruimte van 25K voor een IB-ondernemer praten we dan over een netto last van 10 Euro per maand.

 

Sterker nog: het lijkt me dat een eventuele lijst alleen zinnige informatie bevat als het ook minimaal de omvang van het krediet en eventuele zekerheden bevat.

 

kortom: wat is de (globale) omvang van jouw (onbenutte) kredietruimte?

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Maar het is geen homogeen product, maar afhankelijk van grootte krediet, zekerheden en risicoprofiel. De 0,5% van de een zegt dus helemaal niets voor een ander?

 

ABN-AMRO geeft aan dat ongeacht de grootte van het krediet, zekerheden en risicoprofiel, zij altijd 0.5-1.5% rekenen. Dat lijkt me een duidelijk verhaal, en als dit per bank in kaart gebracht kan worden, zou er wel degelijk een homogeen overzicht te maken moeten zijn.

 

ik vind het relevant of we hier ondernemers gaan vragen om mee te werken aan lijsten voor een product waar sowieso al niet mee te shoppen valt en met renteverschillen die in de meeste gevallen minder zijn dan 1%. Op een onbenutte kredietruimte van 25K voor een IB-ondernemer praten we dan over een netto last van 10 Euro per maand.

 

Of u het nut er van ziet, lijkt me niet relevant. Ik zie geen enkele reden om zo'n lijst niet te maken, mits het op feitelijke informatie berust. Het kan in mijn ogen op geen enkele manier kwaad om een overzicht te produceren. Ik wil u dan ook vragen om dit topic niet verder van de vraagstelling af te leiden, aangezien het m.i. niet relevant is of u al dan niet het nut van de vraagstelling inziet (mits het simpelweg om correcte informatie gaat).

 

Sterker nog: het lijkt me dat een eventuele lijst alleen zinnige informatie bevat als het ook minimaal de omvang van het krediet en eventuele zekerheden bevat.

 

Niet mee eens. Zoals aangegeven, ABN-AMRO rekent per definitie 0.5-1.5%, ongeacht variabelen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie geen enkele reden om zo'n lijst niet te maken, mits het op feitelijke informatie berust.

 

Waarom maak je zo'n lijst dan niet, als je daar behoefte aan hebt?

 

Stel nou dat je van mij een lijst met allerlei getallen erop zou krijgen - hoe kan je dan weten dat die een beetje klopt...

Daar heb je dan toch niets aan.

Link naar reactie
  • 0

Waarom maak je zo'n lijst dan niet, als je daar behoefte aan hebt?

 

Dat poog ik dus ook te doen, door middel van eerst gezamenlijk wat informatie bij elkaar te krijgen. Dat leek mij een snellere/efficientere manier om dit te bewerkstelligen (t.o.v. zelf iedere bank te moeten benaderen, hetgeen een vrij tijdrovend karwij zal zijn), ware het niet dat iedereen tot nu toe off-topic reageert. M.i. zouden de moderators er juist op toe moeten zien dat men on-topic blijft, in plaats van zelf off-topic te gaan door zich af te vragen of ik wel de juiste vragen stel.

 

Als ik nu op deze manier wat informatie bij elkaar probeer te krijgen, prima toch? En als je er niet aan mee wilt werken: ook prima, maar laat het topic dan met rust zodat degenen die er wel wat in zien niet tussen al deze off-topic berichten door hoeven te lezen.

 

Stel nou dat je van mij een lijst met allerlei getallen erop zou krijgen - hoe kan je dan weten dat die een beetje klopt...

Daar heb je dan toch niets aan.

 

Een ieder kan zelf prima bepalen hoe betrouwbaar zij de informatie achten. En waarom zou iemand incorrecte informatie delen? Vrijwel ieder forum lid hecht een bepaalde waarde aan zijn reputatie (leg mij anders eens het "karma" systeem uit). Dat alleen al is een incentive om geen onzin te verkondigen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

En waarom zou iemand incorrecte informatie delen?

 

'Incorrecte informatie' is niet helemaal hetzelfde als een overzicht met allerlei getallen die misschien gedateerd/variabel zijn, voor verschillende interpretaties vatbaar zijn, niet helemaal met elkaar te vergelijken zijn etc.

 

Maar goed: mij hoor je ook niet meer...

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.