• 0

Eigen onderneming starten vanuit Afrika

Hallo,

 

Sinds 1,5 jaar ben ik woonachtig in Tanzania. Momenteel overweeg ik om een eigen reisbureau op te starten. Het ontvangen van betalingen, maar belangrijker nog de verzekeringen en garantiefondsen, wil ik in Nederland geregeld hebben, en ik zou me dus graag bij de KvK willen inschrijven. Echter, na enig contact te hebben gehad met deze instantie, lijkt dit geen mogelijkheid te zijn aangezien mijn diensten vanuit Tanzania zullen plaatsvinden en ik geen officieel kantoor in Nederland heb.

 

Enige suggesties hoe ik toch een eigen onderneming kan starten? Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geachte heer/mevrouw Bekkers,

 

Met wie heeft u contact gehad hierover bij de KvK? Wellicht is er toch meer mogelijk met uw vragen.

 

Waar bestaat uw klantenkring uit? Mensen uit Nederland die naar Tanzania gaan?

 

Ik kan u wel meer informatie geven over bedrijf starten in Tanzania en relevante informatie hierover. Of en hoe het kan voldoen aan uw voorwaarden, kunnen ook andere partijen zich meer buigen zoals:

 

In Tanzania is een Nederlandse ambassade gevestigd in Dar es Salaam. De ambasssade kan u helpen met gerichte vragen over zakendoen in Tanzania. U kunt met uw vragen ook terecht bij het Nederlands honorair-consulaat in Arusha. Wie kan mij in Tanzania helpen bij het leggen van contacten met bedrijven en autoriteiten?

 

Met vriendelijke groet,

Robin de Haan

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Beste Robin,

 

Hartelijk dank voor uw reactie en suggesties. Ik wil me inderdaad richten op Nederlandse reizigers (en wellicht na verloop van tijd een meer internationale klantenkring) met de wens om naar Oost-Afrika gaan. Voor de erkenning vind ik het belangrijk om in Nederland ingeschreven te staan.

 

Ik heb contact gehad met Dhr de Mooij, die de strenge voorwaarde dat er daadwerkelijk een onderneming wordt gedreven IN Nederland nader heeft toegelicht. Inmiddels ben ik ook artikel 11a van het Handelsregister tegengekomen, wat de vereiste van een zakenadres lijkt te versoepelen. Maar het feit blijft dat de activiteiten voornamelijk buiten Nederland zullen plaatsvinden.

 

Het bedrijf in Tanzania registreren is inderdaad een andere mogelijkheid, maar eerlijk gezegd voel ik er weinig voor om me in de ingewikkelde bureaucratie van dit land te mengen. Daarnaast wil ik de mogelijkheid hebben om mijn activiteiten door te zetten mochten we weer terugkeren naar Nederland in de toekomst.

 

Met vriendelijke groet,

 

Miranda Bekkers

Link naar reactie
  • 0

Hoi Miranda,

 

Goed idee om je bedrijf in NL bij de KVK te registreren. Ik woon in Frankrijk en heb ook mijn bedrijf in NL geregistreerd en heb Nederlandse klanten. Omdat er bedrijfsactiviteit hier in Frankrijk plaatsvindt, willen ze maar al te graag dat ik hier inkomstenbelasting betaal. Mocht je in het hoofdstuk inkomstenbelasting terecht komen is het handig om contact op te nemen met de Belastingdienst in Heerlen. Daar zit het Team Grensoverschrijdend Ondernemen die je meer info kunnen geven (indien nodig!). Wat betreft BTW over diensten aan NL'se klanten kun je een hoedanigheidsverklaring aanvragen in het engels, mocht een instantie in Tanzania willen weten hoe je dat georganiseerd hebt.

 

Succes!

 

Hotelvideocreations.com | Hotelvideo's aan de Côte d'Azur.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tips en fijn om te horen dat er meer Nederlanders in het buitenland erin geslaagd zijn een Nederlands erkende onderneming op te zetten. Maar dan ben ik toch erg benieuwd hoe je dit voor elkaar hebt gekregen, en hoe de KvK de registratie geaccepteerd heeft? Dit is momenteel het grootste struikelblok waar ik mee kamp.

Hoe de inkomenstenbelasting voor mij, als niet belastingplichtende in Nederland, eruit komt te zien is inderdaad ook nog maar de vraag. De referentie naar de Belastingdienst in Heerlen is daarom ook zeer welkom, ik zal hen t.z.t. zeker benaderen.

Link naar reactie
  • 0

Ik was in Nederland ten tijde van de inschrijving. Mijn bedrijf is dus in NL geregistreerd en heeft een vestigingsadres in Amsterdam. Bij de inschrijving moet je fysiek aanwezig zijn. Ik geloof dat je iemand kunt machtigen dit voor je te doen, maar ik ken de procedure daarvoor niet. Mijns inziens is de KvK erg blij met ondernemers in het buitenland. In een video hier : http://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationale-handel/ , wordt zelfs aangegeven dat een groot % van hun omzet hieruit voortkomt.

 

Mijn uitdagingen liggen meer hier lokaal; Frankrijk wil ook wat van me. Ik zie het nut er niet van in om mij ook hier als ondernemer of bedrijf in te schrijven, zelfs wanneer ik Franse klanten heb. Deels vanwege de administratieve malaise en onbegrijpelijke regels en deels principieel omdat we Europa anno 2015 zijn.

Maar goed ik kan dat vinden. Het blijft verstandig om goed uit te zoeken wat deze landen van ons hierin verwachten.

Hotelvideocreations.com | Hotelvideo's aan de Côte d'Azur.

Link naar reactie
  • 0

Dit soort dingen blijven vaak wel een beetje ‘handjeklap’ eigenlijk (in mijn ogen).

Een voorbeeld:

 

Ik had vele jaren geleden een klant die (ná eerst als persoon/eenmanszaak in NL gewoond/gewerkt te hebben) zichzelf via een regeling (die via de Sociale Verzekeringsbank liep) had “gedetacheerd” naar Frankrijk.

Volgens mij kon het eigenlijk alleen voor werknemers (het detacheren naar het buitenland dus), niet voor ondernemers met een eenmanszaak, maar alle papieren waren kennelijk gereed gemaakt door de instanties.

Waar het vestigingsadres van de eenmanszaak in NL dan was, dat wist overigens niemand (behalve de belastingdienst dan en zij wilden het niet kwijt). Ik denk dat het nog steeds het voormalig woonadres was (waar intussen totaal iemand anders woonde).

 

Hoe dan ook: deze persoon woonde dus in Frankrijk, deed als ‘buitenlands belastingplichtige’ in NL aangifte (zowel BTW als IB) maar was eigenlijk gewoon actief in Frankrijk. Wel voor zowel NL als F klanten, dacht ik.

 

Dit hield deze persoon enkele jaren vol. Tot dat, volgens mij, de druk vanuit Frankrijk dermate groot werd (of misschien kwam het ook mede door een ‘relatie’ – Samenwonen? Huis kopen? Iets?) dat besloten werd om door te geven dat er geëmigreerd was.

 

Dus kennelijk kan je ‘aparte’ constructies bedenken en voor elkaar krijgen als je het echt wil (of wanneer het, zoals in dit geval, gewoon zo gelopen is).

 

Link naar reactie
  • 0

Dit soort dingen blijven vaak wel een beetje ‘handjeklap’ eigenlijk (in mijn ogen).

Ik denk eigenlijk dat dit soort 'handjeklap' niet meer nodig is, doordat begin 2014 het RNI is ingesteld. De Basisregistratie personen (het 'bevolkingsregister') bevat sindsdien zowel ingezetenen als niet-ingezetenen. Misschien is dat een optie voor TS?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor alle adviezen. Als ik het goed begrijp zou het dus wel mogelijk moeten zijn om de onderneming in te schrijven bij de KvK?

Ik heb uiteraard een BSN nummer en zelfs een vast adres in Nederland, hoewel het bij de Belastingsdienst en gemeente bekend is dat ik in het buitenland woonachtig ben. Daarnaast komt ik nog regelmatig terug waardoor ik met een persoonlijk bezoek de registratie zou kunnen afhandelen.

 

Zekerheid over deze mogelijkheid is voor mij van groot belang om door te kunnen gaan met de voorbereidingen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.