• 0

bestuurder ondersteunen

Goedemiddag,

 

Verschillende sites bezocht maar antwoorden zijn niet duidelijk voor mij, dus probeer ik het via deze weg.

Wat wil het geval.

Met nog een andere persoon heb ik een BV opgericht waar ik het meerderheidsbelang in heb. Wij hebben een bestuurder, buiten ons twee.

Normaal heb ik dus helemaal niets met de dagelijkse leiding van het bedrijf te maken. Nu wil het geval dat door groei de bestuurder momenteel 16 uur per week ondersteuning nodig heeft.

Ik kan zelf die ondersteuning geven maar ben ik dan gelijk DGA ?

Moet ik een arbeidsovereenkomst krijgen voor deze 16 uur ?

Het is de bedoeling dat ik na een paar maanden gewoon weer achter de schermen ga en me niet meer met de dagelijkse leiding ga bemoeien.

Het is zeker niet de bedoeling dat ik ook een bestuurder ga worden maar enkel ondersteuning ga geven.

Wil geen problemen met belasting enz dus wil het allemaal netjes geregeld hebben.

Wie weet de oplossing/

 

alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je snelle reactie.

Dat er een arbeidsovereenkomst moet zijn was natuurlijk een wat domme vraag.

Misschien moet ik hem anders stellen.

Wat ik ook doe voor de BV zal dat er altijd voorzorgen dat ik gelijk DGA ben en ook de wettelijke beloning hiervoor moet ontvangen?

Moet ik deze aanpassing ook aan de Kvk doorgeven als ik dan DGA ben of enkel de belastingdienst?

Link naar reactie
  • 0

de bedoeling is altijd geweest om enkel als investeerder aan deze bv gekoppeld te zijn.

En in de toekomst neemt de huidige bestuurder de aandelen over.

Door nu als mede bestuurder te worden ingeschreven ben meer op de stoel van de bestuurder gaan zitten.

Het is zeker niet de bedoelingen beslissingen voor hem te nemen of contracten te tekenen enz. Ik zal dan ook geen tekenbevoegdheid hebben dus echt alleen advies geven.

Het is geen probleem DGA te worden maar wil geen tekenbevoegdheid en geen medebestuurder worden maar adviseur.

Link naar reactie
  • 0

Beste Jeffrey,

 

Niet zomaar inschrijven bij de KvK. Daarmee zou je een formele status kunnen bevestigen die je niet wilt en ook niet hebt. Zeker niet als je niet met een volmacht bestuurstaken wilt overnemen.

 

Door werkzaamheden te verrichten word je niet automatisch DGA, je bent immers geen directeur c.q. bestuurder van de BV. Wat wel kan gebeuren is dat je feitelijk bestuurshandelingen gaat verrichten. Bijvoorbeeld overeenkomsten aangaan namens de BV. Hierdoor kan bestuursaansprakelijkheid ontstaan en zal je moeten overwegen of je dat wilt of niet. Dat staat formeel overigens los van je aandelenbezit.

 

verder komt de term DGA niet voor in de Wet op de loonbelasting c.q. de Wet inkomstenbelasting. Het is eerder een afgeleide uit de regulering met betrekking tot de werknemersverzekeringen (Digra). Wel wordt de term buiten de wet om gebruikt om de status van aandeelhouder aan te geven.

 

Voor de loonbelasting geldt dat als je een aanmerkelijk belang bezit, je een fictief dienstverband hebt met de BV (artikel 4-d). Je moet daarom verloond worden. Verder moet dit tegen een gebruikelijk loon gebeuren (artikel 12a, tegenwoordig overigens tegen de "meest vergelijkbare dienstbetrekking").

 

Succes,

 

 

Ido van der Gragt

 

 

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

 

Middag Ido,

 

Bedankt voor de uitgebreide informatie. Het is zeker niet de bedoeling om bestuurshandelingen te verrichten. Indien er overeenkomsten namens de BV moeten worden afgesloten zal dat altijd de huidige aangestelde bestuurder zijn.

Mijn taak zal gewoon bestaan aan het samen brainstormen en begeleiden.

Dus kort samengevat.

+Zolang ik geen bestuurshandelingen verricht is aanmelden bij kvk niet nodig.

+Ik heb altijd al een fictief dienstverband en zal daarvoor ook gewoon verloond moeten worden.

 

ik lees het graag of deze samenvatting klopt.

 

Jeffrey

Link naar reactie
  • 0

+Zolang ik geen bestuurshandelingen verricht is aanmelden bij kvk niet nodig.

Correct

 

+Ik heb altijd al een fictief dienstverband en zal daarvoor ook gewoon verloond moeten worden.

Alleen als er voor de BV werkzaamheden worden verricht.

 

Een uitzondering is als het vast te stellen loon voor de arbeid in de BV in het kalender niet hoger als 5000 euro zal zijn. Dan is de verloning een optie en geen verplichting (artikel 12a, lid 4 Wet LB).

 

 

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.