• 0

Verzekering import/export

Beste HL leden,

 

Voor wie thuis is in verzekeringen zou ik graag een antwoord krijgen op de volgende vraag:

 

Stel ik wil een motorvoertuig importeren, dus nog zonder kenteken en met papieren (binnen EU), en het vervoer wordt gedaan door een extern (transport)bedrijf of freelancer.

 

Er gebeurd iets onderweg, laten we zeggen de aanhanger schaart en deze vliegt over de kop, wie is aansprakelijk voor deze schade? Of wie is voor welke schade aansprakelijk? Hoe zouden jullie zoiets opstellen in bijvoorbeeld de voorwaarden van een opdrachtovereenkomst?

 

Moet ik zelf een transportverzekering afsluiten apart voor het voertuig? Of moet de transporteur deze afsluiten, of is deze automatisch voor hem meeverzekerd?

 

Dit omdat ik natuurlijk niet aansprakelijk wil worden gesteld voor iets wat ik niet veroorzaakt hebt, alleen waar wel een goed van 'mij' bij betrokken is.... op papier dan.

 

Bvd

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Er gebeurd iets onderweg, laten we zeggen de aanhanger schaart en deze vliegt over de kop, wie is aansprakelijk voor deze schade? Of wie is voor welke schade aansprakelijk?

Schade door de lading: de WAM verzekering van het trekkende voertuig

Schade aan de lading: hangt af van wie de veroorzaker van de schade is. Kan dus zijn tegenpartij, transporteur zelf (maar maar beperkt aansprakelijk, zie onder) of niemand (in dat geval eigen rekening)

 

Hoe zouden jullie zoiets opstellen in bijvoorbeeld de voorwaarden van een opdrachtovereenkomst?

Niet. Ik zou gebruik maken van een professionele vervoerder, en die heeft de spelregels dan duidelijk in zijn overeenkomst staan.

 

Moet ik zelf een transportverzekering afsluiten apart voor het voertuig?

Hangt er van af. Autotransport op een trailer wordt lang niet altijd overeengekomen als wegtransport onder internationale CMR condities. Is het een CMR transport dan moet je het transport inderdaad zelf verzekeren. Is het geen CMR transport - of regel je het niet via een erkende vervoerder - dan moet je je auto alvast casco verzekeren. Dat wordt zonder NL kenteken nog best lastig: je kunt dan niet terecht bij on line verzekeraars en direct writers. Ook moet je even goed kijken of de voorwaarden van de cascodekking wel trailervervoer dekt: vraag dat specifiek na.

 

Of moet de transporteur deze afsluiten

Nee. Eventueel kan de transporteur dat wel doen op jouw verzoek en op jouw kosten; jij bent dan ook zelf de verzekeringnemer. Dat is dus géén garantie dat er na schade ook altijd en volledig wordt uitgekeerd: dat is en blijft jouw risico.

 

of is deze automatisch voor hem meeverzekerd?

Nee. Als sprake is van een CMR transport via een vervoerder dan geldt wel de vervoerdersaansprakelijheid; dat is beperkt tot een vast bedrag (€ 11,50) per kilogram: zeker voor de wat duurdere auto's is dat niet genoeg, en doe je er dus verstandig aan zelf te verzekeren.

 

Dit omdat ik natuurlijk niet aansprakelijk wil worden gesteld voor iets wat ik niet veroorzaakt hebt, alleen waar wel een goed van 'mij' bij betrokken is.... op papier dan.

Ook daarom: regelen via een professioneel bedrijf.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.