• 0

It’s all in a day’s work

Hoe gaat dat normaal, met een project?

 

Dinsdag 1 september – er is akkoord voor de aanpassing van de website van mijn klant. Er staat een doorlooptijd van 2 weken in de offerte en een verwachte tussenoplevering van een testbare versie na 1 week. Ik stuur direct een mailtje terug waarin ik hem bedank voor de opdracht, en dat hij met een beetje geluk eind van de week een testversie mag verwachten.

 

Vrijdag 4 september – ik heb inderdaad lekker door kunnen werken, dus de testversie wordt aan het begin van de middag opgeleverd. Ik stuur een mailtje naar de klant met nog wat extra uitleg over waar hij wat kan vinden, en dat ik de resultaten graag hoor. De klant mailt even later blij terug, en belooft maandag met feedback te komen.

 

Maandag 7 september – de klant mailt zijn bevindingen door, en concludeert dat hij een onderdeel niet goed had uitgelegd, en dat dat dus aangepast moet worden. Ik heb die week het nodige op de planning staan, dus ik laat hem dat weten, met de mededeling dat dat waarschijnlijk geen invloed op de deadline zal hebben.

 

Donderdag 10 september – Auw…alles doet zeer… Ik ben de afgelopen dagen door de drukte nog niet aan zijn wijziging toegekomen, dus ik mail mijn klant gelijk even dat ik de komende 2 dagen wegens een stevige griep uit de running ben, en dat de deadline dus hoogstwaarschijnlijk niet gehaald zal worden. Wel zeg ik hem toe dat ik alles uiterlijk woensdag de 16e zal opleveren. Klant wenst me beterschap.

 

Woensdag 16 september – aanpassing opgeleverd, factuur gestuurd. Klant was erg blij dat het maar 1 dagje later was dan gepland.

 

Maar wat als ik nou eens dezelfde manier van werken zou hanteren als waarop veel bedrijven hun facturen afhandelen?

 

Dinsdag 1 september – er is akkoord voor de aanpassing van de website. Er staat een doorlooptijd van 2 weken in de offerte en een verwachte tussenoplevering van een testbare versie na 1 week. Ik reageer niet.

 

Maandag 7 september – de klant stuurt een mailtje met de vraag of het een beetje wil lukken, en of hij al bijna kan testen. Ik mail terug dat ik het vorige week op de stapel heb gelegd, en dat alles dus wel goed zal komen.

 

Woensdag 9 september – de klant vraagt nogmaals naar de testversie. Ik beloof dat ik even zal gaan kijken waar dat blijft.

 

Vrijdag 11 september – Oh ja, ik zou nog even laten weten hoe het er mee stond. Ik heb niet echt zin in dat geneuzel, dus ik mail de klant gewoon dat het op het verkeerde stapeltje terecht was gekomen. De klant reageert dat hij hoopt dat de deadline van 15 september daardoor niet in gevaar komt. Ik mail kortaf terug dat wij standaard een doorlooptijd van een maand hanteren.

 

Dinsdag 15 september – de klant mailt dat de afgesproken deadline verstreken is, en dat hij graag wil dat ik het zo snel mogelijk oplever. Ik mail duidelijk geïrriteerd terug dat degene die het stapeltje afwerkt er alleen op woensdagochtend is, en dat het daardoor wat langer duurt – het zal ongetwijfeld morgen opgepakt worden!

 

Donderdag 17 september – de klant mailt alweer dat hij nog niks gezien heeft. Ik kijk het stapeltje door en zie het er niet tussen liggen, dus zal iemand er wel mee bezig zijn. Geen idee wie, maar dat interesseert me ook niet echt. Ik mail de klant terug dat er aan gewerkt wordt, en dat hij ongetwijfeld heel binnenkort wat zal horen – kwestie van nog even geduld hebben.

 

Maandag 21 september – de klant mailt weer en lijkt redelijk boos te zijn. Vreemd, want ik heb hem toch verteld dat het onderweg was? Oh, half 4 – genoeg gedaan voor vandaag, en morgen lekker een dagje vrij! Zin in!

 

Woensdag 23 september – Weer mail van de klant…alsof ik op mijn vrije dag mailtjes ga lezen! Even zien: “Blablabla deadline verstreken blablabla overeenkomst blablabla verplichtingen blablabla.”. Jajaja, rustig aan maar. Dan maar even de webcare-pet op – ik stuur een mailtje terug met “wat vervelend dat je website nog niet is opgeleverd”, excuses over de vertraging, en dat wij ons uiterste best doen om zo snel mogelijk aan onze verplichtingen te voldoen en hem van de voortgang op de hoogte zullen houden. Hola, kwart voor 4 alweer!

 

Maandag 29 september – het is wel een hardnekkig baasje, die klant. Misschien maar eens kijken wat er nu precies aan de hand is. Nadat ik een lekker bakje koffie heb gehad, natuurlijk!

Oh, da’s grappig! Het lag op het goede stapeltje, maar is er af gegleden en tussen het buro en de muur terechtgekomen. Maar gelijk bovenop het stapeltje gelegd en de klant dat per mail laten weten – zal ‘ie blij mee zijn!

 

Dinsdag 30 september – Pff…sommige mensen hebben altijd iets te zeuren, zeg! Daar ga ik niet eens op reageren…

 

Dinsdag 6 oktober – alles opgeleverd, en maar 5 dagen na de termijn van 1 maand, dus nauwelijks vertraging! Snel factuurtje de deur uit doen, en maar hopen dat die zeikerd een beetje op tijd betaalt, want anders zal ‘ie het weten…

 

 

 

Best vreemd dat verplichtingen zo anders opgevat kunnen worden, toch?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Afgelopen week precies zo'n ervaring: nieuwe leverancier die het eerste half jaar alleen op vooruitbetaling levert. Geen probleem. Factuur ontvangen en zelfde dag betaald. Geen probleem. Blijkt de helft van de bestelde (en dus betaalde!) artikelen na drie dagen (voorlopig) niet leverbaar, maar hoe breng je dat (je bezwaar t.a.v. handelswijze) netjes bij een verse relatie (want dat is de bedoeling)!? Toch eigenlijk wél een probleem.

 

O ja, beeldmateriaal nodig voor het opnemen van deze artikelen op een webshop. Met pijn en moeite een week na aanvraag geleverd, maar toen stonden de artikelen natuurlijk al twee dagen online inclusief plaatjes, maar eens zien wanneer de handel geleverd wordt om eerste klanten niet te lang te laten wachten... hehe!

 

Groet,

 

Highio

 

P.S. ik ben een zeikerd, want ik vergeet de volle procenten factuurkorting die wel automatisch berekend wordt o.b.v. vooruitbetaling

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nee, meer een uiting van frustratie over 'de macht van de opdrachtgever' - ik lever bijvoorbeeld 20 uur werk in 2 weken tijd, terwijl de 5 minuten daadwerkelijke tijd die het alles bij elkaar zal kosten om mijn factuur te betalen soms echt onmogelijk binnen 14 dagen uit de voeren is.

 

Als ik mijn deel van de overeenkomst te laat oplever dan is het heibel, maar als mijn klant zijn deel te laat oplevert dan heb ik dat maar te pikken, want anders gaat die klant de volgende keer ergens anders naartoe.

 

Ik blijf dat een absurd principe vinden, dus heb ik de rollen maar eens omgedraaid. ;)

Link naar reactie
  • 0

Heb jij nog geen Shared Service Centre waar jouw klanten hun opdrachten naar toe moeten sturen?

Oh..wacht..die heb je wel maar dat vertel je pas na de derde keer dat de klant mailt natuurlijk.

 

Verder weiger je naar ik aanneem ook ALLE opdrachten waar spelfouten in voorkomen, namen van mensen die NET gisteren uit dienst gegaan zijn en opdrachten die niet de juiste door jou verstrekte opdrachtnummer, servicenummer, ticketnummer, afdelingscode, en kostenplaats en SAP-inkooplinkjes bevatten.

 

En ghe ghe...die verstrek je dus pas als de opdracht al verstuurd is. Want er is haast en daar had je geen tijd voor natuurlijk :-)

 

Ook opdrachten die niet zowel per mail als per fax als per post in tweevoud verstuurd zijn mogen niet geaccepteerd worden, evenals opdrachten die niet voorzien zijn van opleverformulieren, getekend door de juiste persoon, VCA-plannen en laatste versie van de KVK uittreksels.

 

Tja..het is een rare wereld inderdaad

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op zich bij website producties heeft de opdrachtgever het idee dat er eerst mee verdient moet worden. Een soort afwachting van " Ik betaal pas wanneer dat werkt" . Een garantie die de webdesigner niet kan garanderen. Echter kan opdrachtgever deze late betaling natuurlijk niet volhouden maar het langdradig afwachten voor betaling zou kunnen wijzen op dan maar een zekere genoegdoening. We moeten ook veronderstellen dat het een hele ketting kan zijn van wanbetalingen. Elke gever steekt de volgende nemer aan.

 

Je zou aanvankelijk (als hint) eens kunnen vragen met wat voor (soort) leveringen / diensten ze binnen de betalingstermijn betalen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op zich bij website producties heeft de opdrachtgever het idee dat er eerst mee verdient moet worden. Een soort afwachting van " Ik betaal pas wanneer dat werkt".

Dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt...

 

We moeten ook veronderstellen dat het een hele ketting kan zijn van wanbetalingen. Elke gever steekt de volgende nemer aan.

Liquiditeit lijkt hier echt helemaal geen rol te spelen. Voornamelijk dingen als procedures en zo.

 

Link naar reactie
  • 0

Voornamelijk dingen als procedures en zo.

Inderdaad bij grote bedrijven waar het personeel 'de baas' speelt en de financiële afdeling niet eens weet (begrijpen) waarvoor er betaald wordt. Dan nog moet de procedure zo zijn dat er binnen de betalingstermijn gebleven wordt.

Betaling voor directe productieve continuering (voorraad, etc) krijgen daar ook volgens mij wel hoge prioriteit. Lucratieve risico investeringen die 'gebouwd moeten worden', wat een nieuwe website is, helaas niet. Natuurlijk niet terecht als er afspraken niet nagekomen worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog een leuk voorbeeld van bureaucratische onzin: opdrachtgevers (vooral grotere bedrijven) die perse een VAR verklaring willen hebben als je een eenmalige opdracht van een paar uurtjes (en dus een paar honderd euro) voor ze uitvoert... alsof de belastingdienst in zo'n geval zou denken dat er een dienstverband is ::)

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Probeer eens een auto kopen, en zeg ze dat je volgend jaar betaalt omdat dat bij jou nou eenmaal gebruikelijk is...

Tja, dan loop je of zonder auto de deur uit, of rijd je mét auto de deur uit. In dat laatste geval dan ook niet lopen klagen als je mij een auto meegeeft, terwijl ik je gezegd heb dat ik je pas over een jaar betaal ;)

 

Je voorbeeld ziet, als ik het goed begrijp, een beetje op een battle of forms. Jij hanteert 2 weken betalingstermijn, je opdrachtgever standaard 30 dagen. Kennelijk waren de afspraken niet helder.

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Die betaaltermijn van 14 dagen staat in mijn voorwaarden en op de factuur zelf (waarin nog eens naar de voorwaarden verwezen wordt), en is daarmee dus leidend.

moah... dat hangt er vanaf. Je kunt wel van alles op je facturen zetten. Bindend is dat alleen als je in de offerte en de overeenkomst je voorwaarden ook van toepassing heb verklaard en de voorwaarden ter hand hebt gesteld (en dat laatste hoef je bij klanten niet steeds opnieuw te doen, 1 x is genoeg)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Kennelijk waren de afspraken niet helder.

Die betaaltermijn van 14 dagen staat in mijn voorwaarden en op de factuur zelf (waarin nog eens naar de voorwaarden verwezen wordt), en is daarmee dus leidend.

Tja, maar misschien hanteert de opdrachtgever weer andere voorwaarden, die zij ook (ooit) aan jou ter hand hebben gesteld, en waar ook in staat dat ze jouw voorwaarden van de hand wijzen etc. etc.. Of dat allemaal speelt is natuurlijk erg casuïstisch, maar kennelijk ging jij van jouw voorwaarden uit en zij van hun voorwaarden.

 

Dan hebben beide partijen een ander vertrekpunt, ben jij de zeikert als je na 15 dagen al loopt te klagen, en zijn zij de wanbetaler als ze na 15 dagen nog niet betaald hebben.

 

 

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in de bijna 12 jaar dat ik zelfstandig ben nog nooit voorwaarden van een opdrachtgever gehad... ;)

 

Maar goed - het is niet alleen de termijn, maar ook de algemene gang van zaken. Dat je "we hebben het vanmiddag overgemaakt" hoort en er daarna wonderlijk genoeg toch weer wat mailtjes voor nodig zijn om het een week later eindelijk op je rekening te hebben staan.

 

Of dat er gezegd wordt dat "het binnen de organisatie gewoon praktisch onmogelijk is om binnen 14 dagen een factuur te betalen". Als je meer dan 14 dagen nodig hebt voor 5 minuten (of 15, whatever) werk moet je volgens mij eens goed naar je organisatie kijken, denk ik dan.

 

In beide voorbeelden wordt mijn 14 dagen dus wel erkend als zijnde de geldende betaaltermijn, alleen men krijgt het (om voor mij volkomen duistere redenen) niet voor elkaar om het te respecteren.

 

Het lijkt vaak totaal geen prioriteit te hebben, en daar stoor ik me soms mateloos aan.

Link naar reactie
  • 0

Dat komt mede door het Peter Principle ;)

 

In a hierarchy every employee tends to rise to his level of incompetence.

In een hiërarchie stijgt elke werknemer tot zijn niveau van incompetentie.

 

440px-Peters_principle.svg.png

 

En dan krijg je organisaties waarin mensen meer dan halve werkdagen spenderen aan het doorschuiven / afschuiven van werk aan collega's die hetzelfde doen. Werken wordt dan niet werken en daarmee is men druk-druk-druk.

 

De column beschrijft dit falen van grotere organisaties en hoe dat zich uit in voor vanzelfsprekend aangenomen (wan)gedrag voortreffelijk.

Link naar reactie
  • 0
Probeer eens een auto kopen, en zeg ze dat je volgend jaar betaalt omdat dat bij jou nou eenmaal gebruikelijk is...
Zoiets heb ik weleens geprobeerd, wilde een auto kopen tijdens een gratis staatslot actie 'Koop een auto en win miljoenen!' of zoiets.

 

Dus ik bied de verkoper aan dat hij de auto van mijn keuze alvast op mijn naam stelt en dat ik dan afreken met het staatslot dat ik zou krijgen. Daar wilde die verkoper niet aan, begrijp je dat nou? ::)

 

Of zit ik al in de vrijmibo modus? ;D

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit helaas ook al vaak genoeg meegemaakt, al begin ik pas na 30 dagen te herinneren (terwijl ik ook een betaaltermijn van 14 dagen hanteer). Ik heb ook al enkele keren zo'n lakse contactpersonen gehad dat ik op een gegeven moment de administratie maar rechtstreeks ging bellen...

 

Daarnaast heb ik ook enkele keren voor grotere bedrijven gewerkt waarbij mijn contactpersoon van tevoren al aangaf dat de standaard betalingstermijn 60 (!) dagen bedraagt. Maar goed, als ze het van tevoren aangeven kan ik in elk geval zelf besluiten of ik de klus onder die voorwaarde wil uitvoeren. En ach, over 60 dagen heb ik ook geld nodig dus meestal doe ik dat wel, die paar honderd euro levert toch amper rentevoordeel op.

 

En dan heb ik het tot nu toe 1 keer meegemaakt dat mijn contactpersoon zei "we rekenen wel contant af, want anders moet je veel te lang op je geld wachten" ;D

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Dat komt mede door het Peter Principle ;)

Hmm...ik weet niet of ik zo blij ben met die naam... ;)

 

Of zit ik al in de vrijmibo modus? ;D

Geen idee. Ik wel! *plop* :)

 

En terecht! Doet me overigens denken aan

van Klaverblad ;)

Zo'n vennoot heb ik gehad - toen ik vroeg waarom hij altijd exact op dag 14 betaalde (wat op zich prima was) zei hij "Vanwege de rente". Ik heb hem toen voorgerekend dat hij met een royale rente van 3% voor elke 1000 openstaande euros 8 cent per dag zou besparen. Toen vroeg ik hem hoeveel rente hij kreeg op die zakelijke rekening - dat bleek 0%. ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er is iets wat ik niet, of niet wil begrijpen. Je hanteert een betalingstermijn van 14 dagen. De opdrachtgever gaat daarmee akkoord. De bakker, de kroegbaas heeft een betaaltermijn van a la minute. De bakker en kroegbaas betaal je in je rol van van privé-persoon direct. Maandag zit je op kantoor, ziet de factuur van Peter, ziet dat dat de betalingstermijn is verstreken en denkt: "Mja, die factuur kan nog even wachten..." Het onderscheid tussen privé-persoon en medewerker administratie kan ik niet maken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.