• 0

LED verlichting importeren uit Turkije

Beste Leden van Higherlevel,

 

Ik ben nog helemaal nieuw op het forum en ben een lake op alle fronten. Dus ik heb jullie advies erg hard nodig. Ik zal kort en krachtig uitleggen wat ik van plan ben. Ik heb een leverancier gevonden in Turkije die LED verlichting produceert en verkoopt. Het bedrijf is al 10 jaar actief met het verkopen van verlichting. Voordeel van hun is dat zij kwalitatief(merk) goede producten hebben en geen rotzooi die iedereen uit China kan bestellen. Daarnaast kunnen ze alle soorten verlichting zelf samenstellen.

 

Mijn vraag is: Hoe kan ik ervoor zorgen om de producten hiernaar toe te krijgen. Ik heb al verschillende forum-berichten gelezen, maar ik ben daar niet echt wijzer van geworden. Ik heb al een klein beetje meegekregen van een ATR certificaat. Maar wat komt er allemaal nog meer bij kijken. Heel simpel gezegd: Hoe zorg ik ervoor dat mijn product van A naar B komt? douane? belasting? vergunnning? etc. etc.

 

mochten jullie vragen hebben dan hoor ik dat graag.

 

alvast bedankt voor de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Loran,

Je zou informatie bij DHL kunnen opvragen of een ander internationaal pakketdienst. Zij kunnen je alles vertellen over invoerbelasting en dergelijk. Ik haal zelf wel eens verlichting uit het buitenland, maar heb geen afspraken met een enkele leverancier. Ik ben wel benieuwd naar de verlichtingsproducten van die leverancier in Turkije. Heb je misschien voorbeelden of een weblink?

Succes!

Groet,

Paul

Link naar reactie
  • 0

Geachte heer / mevrouw,

 

Het is handig eerst de goederencode (in het Engels: Harmonised System Code) van de led-verlichting op te vragen bij de Turkse fabrikant.

Op basis van genoemde code heeft u de mogelijkheid om op de site van de Belastingdienst onder "Gebruikstarief" een beeld te krijgen van eventueel verschuldigde invoerrechten en benodigd douanedocument.

Naast dit document zou ik t.b.v. de douane zorgen voor een (kopie)factuur en vervoersdocument bij de zending. Welk vervoersdocument dat zal zijn hangt af van de manier van vervoer (per post, over de weg, door de lucht).

 

Wellicht is het verder goed om te weten dat de producten moeten voldoen aan Europese richtlijnen.

Volgens de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit zijn dat de volgende richtlijnen:

2004/108/EG: EMC Elektromagnetische Compabiliteit

2009/125/EG: Ecodesign- Ecologisch ontwerp voor energie gerelateerde producten

2011/65/EG: RoHS – Beperking van Gevaarlijke Stoffen

2006/95/EG: LVD (WEP) Laagspanningsrichtlijn

2010/30/EU: Etikettering – Richtlijn voor energie etikettering

2001/95/EG: RAPV Richtlijn Algemene Productveiligheid

Neem daarom eens contact op met de NVWA voor meer informatie.

 

Succes met de import! Zijn er nog vragen reageer dan gerust.

 

Met vriendelijke groet,

Otto van Peer

 

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reacties. Op dit moment kan ik geen voorbeelden of een weblink doorsturen. Ik zal voornamelijk zelf actief zijn in B2B markt. Het gaat om standaard producten zoals panelen, spotjes ed. Ik zelf ben bezig met een eigen website, wanneer die online is zal ik je een pm doorsturen.

 

Beste Dhr. van Peer bedankt voor de gedetailleerde beschrijving. Met de informatie die jij hebt gegeven kan ik in ieder geval een richting op. Hoe zit dat dan met een ATR-certificaat? Mocht het bedrijf dat niet hebben. Moet ik dat zelf aanvragen of moet het bedrijf dat gevestigd is in Turkije dat aanvragen?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Loran,

 

Een ATR document verklaard dat de goederen afkomstig zijn uit het vrije handels verkeer met Turkijke. Door een handels overeenkomst tussen Turkije en de EU hoef je over veel producten geen invoerrechten te betalen. Dit document moet jullie leverancier opmaken en laten stempelen door de Turkse douane. Hiermee is het percentage invoerrechten 0%. Maar als het een gerenommeerd bedrijf is wat bekend is met export moet voor hun een ATR certificaat opstellen en door de douane laten stempelen echt een fluitje van een cent zijn.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Of is het nu een kwestie van ontvangen?

 

En dan verkopen, hoe ga je dat aanpakken. Je noemt jezelf een lake op alle fronten. Wat is jouw ervaring met verlichting. Hoe weet je of je kwalitatief goede LED verlichting verkoopt.

Ben je in staat iemand te adviseren wat hij/zij nodig heeft om een bv een kantoor van de juiste verlichtings-sterkte te voorzien.

 

Wat zijn je plannen verder behalve inkopen of importeren?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn plan is in eerste instantie LED producten importeren uit Turkije. Ik heb zelf niet veel ervaring met verlichting, maar ik ga de focus neerleggen op het verkoop van verlichting. U heeft mij de vraag gesteld of ik iemand advies kan geven. Dat soort klanten ga ik ook niet bellen. Ik heb wel externe mensen die mij daarbij hulp kunnen bieden met bijv.: lichtplan ed. Maar in het begin is dat niet van toepassing.

 

De reden waarom ik verlichting uit Turkije wil importeren heeft vooral te maken met gunstige garantievoorwaarden + goede levertijd. China is algemeen bekend met alle soorten producten, maar de kwaliteit is toch wel wat minder. Turkije daarentegen is ze al een paar stappen verder met LED en heeft toch net wat iets beter kwaliteit dan de Chinezen. Daarnaast noem ik mijzelf een leek, omdat ik geen ervaring heb met importeren van producten uit het buitenland. Maar mijn vraag was niet om informatie te geven over hoe ik alles ga aanpakken of dat ik iemand advies kan geven.

 

Mijn vraag was hoe kan ik ervoor zorgen dat ik die producten hiernaar toe krijg? Mijn leverancier heeft al aangegeven dat ze al een ATR certificaat hebben. Moet ik zelf nog wat regelen hier in Nederland(douane)?

Link naar reactie
  • 0

Ja je zal zelf douane aangifte moeten laten verzorgen. Dit kan je niet zelf maar heb je een (douane) expediteur voor nodig.

Deze heeft de nodige vergunningen om aangifte namens jouw bij de douane te doen.

Een ATR zorgt normaal gesproken voor korting of een 0 tarief op de invoerrechten. Wel moet je nog BTW bij invoer betalen maar mag je als voorbelasting weer terug vragen.

 

Ook bestaat er nog een mogelijkheid voor een art 23 vergunning daarme verleg je de betaling naar je BTW aangifte en vraag je hem ook weer direct terug.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.