• 0

DGA verhuurt zich aan ander bedrijf of loondienst

Over 1,5 week ga ik naar de notaris en kvk om mijn BV op te richten.

 

Nu is het zo dat ik benaderd ben dat een bedrijf mij voor minimaal een jaar wil inhuren of in dienst wil nemen vanwege mijn kennis en expertise. Mijn vraag is mag een DGA zich verhuren voor een x aantal uur per week aan een andere BV? Of is het verstandiger om bij het bedrijf in loondienst te gaan voor een x aantal uren?

 

In mijn BV komt overigens 1 persoon parttime in dienst. Ik weet niet of dit van belang is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of dit mag is afhankelijk van het feit of de opdracht die u vanuit de B.V. uitvoert door de belastingdienst als ondernemersactiviteit kan worden aangemerkt of dat er toch sprake is van een loondienst. Oftewel: is er sprake van een onderneming? Dit kunt u laten beoordelen door het aanvragen van een VAR. In 2016 gaat e.e.a. veranderen maar voor 2015 is deze VAR nog steeds aan te vragen. Uitgebreide informatie hierover vindt u op de website van de belastingdienst zelf, zie hiervoor:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/ondernemer_voor_inkomstenbelasting/verklaring_arbeidsrelatie/wat_staat_er_in_de_var/var_inkomsten_uit_werkzaamheden_voor_rekening_en_risico_van_uw_vennootschap_var_dga

en

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/ondernemer_voor_inkomstenbelasting/verklaring_arbeidsrelatie/

Marcel Lamers

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Daar komt ie weer:

 

"Dat ligt eraan".

 

Het is afhankelijk van wat je doet en onder welke voorwaarden en omstandigheden je dat doet.

In sommige branches is het niet ongebruikelijk dat een opdracht zoveel tijd kost dat je ernaast niet zoveel meer kunt doen, en dat de opdracht lange tijd loopt. Als je geen specifieke opdracht krijgt, maar net als een werknemer gewoon voor van alles en nog wat wordt ingezet, dan ben je dat: gewoon een werknemer.

 

Met een parttime medewerker heb je een extra argument om je zelfstandigheid aan te tonen. Je bent ineens geen zzp-er meer, want je hebt personeel waarvoor jij en niet jouw opdrachtgever risico loopt. Als die werknemer je levenspartner is en die eigenlijk niet zoveel nuttigs doet, dan is de waarde daarvan natuurlijk wat beperkter.

 

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inderdaad gedacht aan een holding met werkmaatschappij. Mijn financieel adviseur zei dat het nadeel is dat dit financieel meer administratie vereist en wat meer kosten met zich mee gaat brengen.

 

De parttime medewerker is niet mijn levenspartner. Dus dat scheelt dan op dat vlak om maar zo te zeggen.

 

Ik zit straks om te tafel hierover. Ik weet in grove lijnen wat hij wil. Maar het moet even verder getuned worden. En uiteraard wil hij dat ik maandag a.s. al start.

Link naar reactie
  • 0

Je dient te werken op basis van een overeenkomst van opdracht, waarbij er geen sprake is van lpg (loon, persoonlijke arbeid en gezag). Heb je ook nagedacht over je BV-structuur en jouw activiteiten? Dus bijvoorbeeld werken met een holding en een werkmaatschappij?

 

 

Heb ik hierbij overigens ook een VAR-DGA nodig?

Link naar reactie
  • 0

Er is geen wettelijke verplichting om een VAR aan te vragen. Het is aan te raden om de VAR aan te vragen als u of de opdrachtgever twijfelt over de fiscale status die u gaat krijgen of als u meer zekerheid vooraf wilt hoe de belastingdienst deze inkomsten gaat zien. In mijn vorige antwoord heb ik al verwezen naar de belastingdienst voor meer informatie hierover.

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.