• 0

Zakelijke hypotheek voor winkel

Beste ondernemers,

 

Ik heb groeiplannen, maar ben onzeker over een eventuele eerste zakelijk hypotheek.

Informatie inwinnen is belangrijk, bij een eerste partij heb ik al geïnformeerd, maar dit vind ik niet voldoende.

 

Situatie;

Leeftijd 25

Ik ben in vaste loondienst voor 40 uur per week.

Daarbij heb ik een eenmanszaak die ik uitvoer 's avonds en in het weekend, circa 30 uur.

Ondernemen heb ik heel mijn leven al gedaan, bovenstaande doe ik nu 3 jaar, 4 jaar ingeschreven bij de KvK.

Elke dag heb ik nog veel plezier in mijn werk, vooral mijn eigen zaak.

 

Mijn eigen zaak loopt prima, maar de jaarcijfers zijn niet voldoende.

Ik investeer elk jaar mijn winst, waardoor winstcijfers laag zijn.

 

Nu wil ik gaan stoppen in loondienst en fulltime voor mezelf gaan beginnen.

Dit wil ik graag doen i.c.m. een eigen winkel.

 

Deze winkel staat al langere tijd vrij, kosten circa € 250000,-.

Privé heb ik geld gespaard, ik wil graag € 50000 eigen vermogen investeren.

Door mijn loondienst contract kan ik een hypotheek krijgen van € 200000,-.

 

Zijn deze factoren te combineren met elkaar?

 

Na enige tijd, als de hypotheek loopt, wil ik uit loondienst gaan.

 

Mijn 'prive' investering, mag ik die later weer uit de zaak halen?

 

Hartelijk dank voor uw tijd.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het strik noodzakelijk om vanuit dit pand te werken? Ik zou kijken of er goedkopere alternatieven zijn. Wellicht is huren een optie...... Of wellicht is met de eigenaar van het pand te praten over een bepaalde constructie. Huren met optie tot koop of iets anders. Ik zou in deze tijd zeker onderhandelen omdat huurpanden soms wel 40% onder de vraagprijs verhuurd worden. Heb je voor jezelf al een goede begroting gemaakt van de je privé-uitgaven maandelijks en je zakelijke opbrengsten en kosten? Detailhandel staat namelijk erg onder druk op dit moment. Wellicht is misschien een iets gefaseerde overgang van werk (bron van inkomsten) naar ondernemer toch verstandiger. Heel veel succes in ieder geval.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Riskante financieringsstrategie waarbij het inkomen op basis waarvan een lening verstrekt zou moeten worden in bedoeling opgegeven wordt. Sociale zekerheden en buffervermogen lijken hierbij ook ingezet te worden. En als klap op de vuurpijl dient incourant onroerend goed als onderpand.

 

Heb je in prive geen woonlasten?

 

Weekendgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste alle ondernemers bedankt voor de inzet.

 

Zal lastig worden!

Bank wil jaarcijfers afgelopen 3 jaar alsmede prognose na aanschaf pand willen zien.Bank zal zich daar ook op baseren of zij wel of niet willen financieren.

 

Dat is lastig inderdaad, zoals besproken heb ik goede winst uit eigen zaak, maar is deze elk jaar geïnvesteerd en opgemaakt.

 

Is het strik noodzakelijk om vanuit dit pand te werken? Ik zou kijken of er goedkopere alternatieven zijn. Wellicht is huren een optie...... Of wellicht is met de eigenaar van het pand te praten over een bepaalde constructie. Huren met optie tot koop of iets anders. Ik zou in deze tijd zeker onderhandelen omdat huurpanden soms wel 40% onder de vraagprijs verhuurd worden. Heb je voor jezelf al een goede begroting gemaakt van de je privé-uitgaven maandelijks en je zakelijke opbrengsten en kosten? Detailhandel staat namelijk erg onder druk op dit moment. Wellicht is misschien een iets gefaseerde overgang van werk (bron van inkomsten) naar ondernemer toch verstandiger. Heel veel succes in ieder geval.

 

 

Niet strik noodzakelijk, wel een grote wens. Goedkopere panden zijn er niet.

Huren is een optie, maar kopen lijkt mij een betere investering.

 

Ik heb mijn onderzoek goed gedaan, de zaak gaat lopen. Ik doe het werk wat ik in de winkel wil uitvoeren 's avonds en in het weekend, daar haal ik voldoende winst uit voor een goed loon.

 

Riskante financieringsstrategie waarbij het inkomen op basis waarvan een lening verstrekt zou moeten worden in bedoeling opgegeven wordt. Sociale zekerheden en buffervermogen lijken hierbij ook ingezet te worden. En als klap op de vuurpijl dient incourant onroerend goed als onderpand.

 

Heb je in prive geen woonlasten?

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

Er is nog steeds een buffer aanwezig na die € 50000,-. Privé weinig woonlasten, geen schulden of et cetera.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb groeiplannen, maar ben onzeker over een eventuele eerste zakelijk hypotheek.

De enige die hier uitsluitsel over kan geven, is een eventuele hypotheekverlener en/of tussenpersoon. Op basis van de nogal summiere gegevens die je hier hebt genoemd, is eigenlijk geen zinnig antwoord te geven. Mijn eerste indruk is dat je een onrealistisch beeld hebt van wat er mogelijk is.

 

Ik ben in vaste loondienst voor 40 uur per week. Daarbij heb ik een eenmanszaak die ik uitvoer 's avonds en in het weekend, circa 30 uur. Ondernemen heb ik heel mijn leven al gedaan, bovenstaande doe ik nu 3 jaar, 4 jaar ingeschreven bij de KvK.

Op basis van deze informatie zou je dus nu al geen recht meer hebben op startersaftrek en zou je ook je zelfstandigenaftrek verliezen (je voldoet namelijk niet aan het werktijdcriterium dat na 5 jaar gaat gelden). Bovendien kan ik me voorstellen dat de fiscus op enig moment zijn vraagtekens zet bij het claimen van zelfstandigenaftrek op basis van 1.560 zelfstandigenuren bij tegelijkertijd 2.080 loondiensturen.

 

Verder wekt de zin dat je al "je hele leven" onderneemt verwarring bij mij. Ben je al vanaf je geboorte "ondernemend"? Dat maakt je nog geen ondernemer. Of ben je al vanaf je 18e (je hele volwassen leven) geregistreerd als ondernemer? En zo ja, bij wie dan? Bij de belastingdienst? En voor wat? De omzetbelasting? De inkomstenbelasting? Maar als je 4 jaar geleden ingeschreven bent bij de Kamer van Koophandel lijkt me ook dat weer onwaarschijnlijk. Dit gebruik van omgangstaal die in ondernemerstermen nét iets anders kunnen betekenen, maakt het dat je het erg moeilijk is om hier chocola van te maken.

 

Mijn eigen zaak loopt prima, maar de jaarcijfers zijn niet voldoende.

Ik investeer elk jaar mijn winst, waardoor winstcijfers laag zijn.

[...]

Dat is lastig inderdaad, zoals besproken heb ik goede winst uit eigen zaak, maar is deze elk jaar geïnvesteerd en opgemaakt.

Met deze zinnen kunnen we eigenlijk niets. De zaak loopt "prima", maar wat is prima? Volgens wie is dat prima? En op basis van welke aspecten? Omzet? Kosten? Winst? En deze "prima" omzet is niet voldoende. Niet voldoende waarvoor? Voor het kopen van een pand van 2,5 ton? Dat lijkt me nogal wiedes. Zelfs met twee vaste banen in loondienst is het al lastig om een huis te kopen dat niet onder de NHG valt.

 

Daarna zeg je dat je winst laag is, omdat je die winst "investeert". Het één volgt niet uit het ander. Investeren zorgt namelijk niet voor een lagere winst. Dat is hooguit zo als je er voor kiest om je investeringen meteen (willekeurig?) af te schrijven. En dat willekeurig afschrijven kan niet zo maar. Maar was dat bovendien ook hoe je dit bedoelde?

 

In een volgend antwoord geef je aan dat de winst weer niet laag was, maar dat die winst is opgemaakt. Maar wat is nu weer "opgemaakt"? Betekent dit dat je het geld hebt uitgegeven aan kosten voor de zaak? Of is de winst uit de zaak gehaald via privé-opnames en privé besteed?

 

Nu wil ik gaan stoppen in loondienst en fulltime voor mezelf gaan beginnen.

Dit wil ik graag doen i.c.m. een eigen winkel.

Deze winkel staat al langere tijd vrij, kosten circa € 250000,-.

Niet strik noodzakelijk, wel een grote wens. Goedkopere panden zijn er niet.

Huren is een optie, maar kopen lijkt mij een betere investering.

OK, so let me get this straight. Je wilt jezelf een molensteen van een kwart miljoen om je nek hangen. Vervolgens wil je je baan gaan opzeggen. Laten we zeggen dat (even heul hypothetisch natuurlijk) de zaak niet zo best draait. Wie gaat de hypotheek dan de komende 29 jaar betalen?

 

Privé heb ik geld gespaard, ik wil graag € 50000 eigen vermogen investeren.

Door mijn loondienst contract kan ik een hypotheek krijgen van € 200000,-.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat je op deze manier een hypotheek losgepeuterd krijgt, behalve dan als je het pand privé koopt, nog wat van de prijs af weet te praten en er ook zelf in gaat wonen. Je hebt het trouwens hier ook over "eigen vermogen". Heb je het nu over zakelijk ondernemingsvermogen? Of bedoel je gewoon geld dat je privé gespaard hebt? (vermogen van je ège)

 

Mijn 'prive' investering, mag ik die later weer uit de zaak halen?

Welke 'privé' investering? We hadden het toch over een zakelijke investering? Een zakelijk pand gefinancierd met een zakelijke hypotheek en (zakelijk) eigen vermogen?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de inzet, bij deze reactie.

Citaat op citaat gaat lastig, dus bij deze mijn reactie onderstaand.

 

--

 

Ik ben al heel mijn leven ondernemend, maar voor de KvK inschrijving niet op papier.

 

Prima bedoel ik in het aspect dat ik een normaal salaris uit mijn eenmanszaak kan halen.

Investeren bedoel ik in de trend van; voorraad, materiaal kopen, contacten leggen, etc.

 

Opgemaakt houdt in dat ik het geld heb uitgegeven aan kosten voor de zaak.

 

OK, so let me get this straight. Je wilt jezelf een molensteen van een kwart miljoen om je nek hangen. Vervolgens wil je je baan gaan opzeggen. Laten we zeggen dat (even heul hypothetisch natuurlijk) de zaak niet zo best draait. Wie gaat de hypotheek dan betalen?

 

Ik blijf 's avonds en in het weekend ook doorwerken, daarmee weet ik zeker dat er een vast bedrag elke maand binnen komt, dat is nu ook. Hiermee kan ik makkelijk de hypotheek betalen.

 

Ik kan me moeilijk voorstellen dat je op deze manier een hypotheek losgepeuterd krijgt, behalve dan als je het pand privé koopt en ook zelf in het pand gaat wonen. Je hebt het trouwens hier ook over "eigen vermogen". Heb je het nu over zakelijk ondernemingsvermogen? Of bedoel je gewoon geld dat je privé gespaard hebt? (vermogen van je ège)

 

Geld wat ik privé heb gespaard.

 

 

_____________

modcomment: wat is een overeenkomst tussen drank en citaten?..

doe het met mate..... full quote van voorgaand bericht verwijderd

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.