loading
Ga naar inhoud
MBH
Verberg

LCL Container importeren vanuit China

vraag

Beste heren en dames,

 

Zelf heb ik nog nooit eerder een container geïmporteerd en ik weet dus niet precies hoe het in zijn werking gaat.

Ik ben bezig met research voor het importeren van een container vanuit China, het zal gaan om een LCL (groupage) container.

 

Ik zit echter nog met wat vragen:

 

*Welke haven in Nederland zou ik hiervoor het best kunnen gebruiken? of wat is er mogelijk? (Rotterdam/Amsterdam?).

Ik kom zelf uit de omgeving Amsterdam en zou graag de goederen zelf willen ophalen bij de haven.

 

 

*Mijn handelsagent in China heeft aangeboden om zorg te dragen voor het transport.

Ik zelf dacht om voor de incoterms CIP of CIF te gaan.

Klopt het dat het enige verschil tussen CIP en CIF is dat bij CIP de kosten voor de haven van bestemming door de verkoper worden betaald? Waar zou ik de kosten voor de haven kunnen vinden? Misschien is het namelijk voordeliger om dan CIF te doen.

 

*Hebben jullie nog aandachtspuntjes of tips waar ik op moet letten?

 

 

 

Bij voorbaat dank!

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ik zelf dacht om voor de incoterms CIP of CIF te gaan.

Klopt het dat het enige verschil tussen CIP en CIF is dat bij CIP de kosten voor de haven van bestemming door de verkoper worden betaald?

Nee.

 

Het grote verschil is dat CIF alleen het maritieme transport betreft en CIP ook dat stukje dat de container moet afleggen vanaf schip tot terminal of welke andere overeengekomen plek van levering (ook als dat per spoor of wegtransport gaat).

Raakt de container dus beschadigd of zoek op de kade of tijdens transport naar/op de terminal, dan heb je bij CIF pech. Dubbel pech zelfs: want de meest minimale zeetransportdekking die de verkoper ten behoeve van jou heeft gesloten, dekt die schade uiteraard niet. Maar er is geleverd, dus je mag wel betalen!

 

Mijn advies:

[*]gebruik sowieso geen I-term: liever CPT en zelf de verzekering regelen op all risks condities.

[*]of laat de fabrikant FCA leveren en besteedt het transport inclusief verzekering uit aan een Nederlandse expediteur: die kun je dan ook benaderen voor vragen en advies.

 

 


Ik help ondernemers aan betaalbare en betrouwbare verzekeringen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen. Vragen of offerte? ☛  contact

Werkgever en op zoek naar een goede en betaalbare verzuimverzekering voor je personeel ? ☛ www.verzuimverzekerd.nl

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Niet omdat ik graag voor mij zelf spreek maar zoek een nederlandse vervoerder. Ik heb een veelvoud aan vervelende situaties gezien waarbij men denkt dat het transport tot Rotterdam is geregeld. Maar er achter komt dat met CFR/CIF wordt bedoeld TOT aankomst Rotterdam. In ROtterdam mag je dan nog een paar honderd euro aan afhandelingskosten betalen wat vaak als een verassing komt. Keuze heb je dan niet meer het is dan of betalen of je krijgt je spullen niet. Daarnaast zoals Norbert al zegt sluiten de leveranciers vaak verzekeringen af tegen minimale dekking en bij maatschappijen welke bijvoorbeeld een slechte vertegenwoordiging hebben in Nederland.

 

Advies koop FCA of FOB laat je leverancier de nodige zaken in China regelen en regel jij het hoofd vervoer.

 

Vergeet verder voor groepage de haven van Amsterdam. De zeeschepen gaan daar niet aankomen. Dat is geprobeerd jaren terug maar is geen succes geworden(vind ik als Rotterdammer niet zo erg ;)

 

 


Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Wat Logic4l zegt, We hebben ook maar al te vaak gezien hoe dat gaat met CIF. Je kunt ook nog voor EXW gaan als je toch met een Expediteur werkt. De meesten hebben wel agenten om dit mee af te handelen.

 

Bij een NVOCC krijg je vaak ook nog hogere tarieven als je geen transporteur-expediteur bent.


Een expediteur die je helpt, Import, Export, lucht, zee of weg. Explect helpt je verder!

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 14 leden online en 154 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké