• 0

TTIP

Hebben we als ondernemers weleens nagedacht over dit komende handelsverdrag tussen EU en Amerika? Weten we wat dat gaat betekenen? Zijn er risico's voor onze ondernemingen of alleen maar kansen?

 

Zijn straks nationale wetten nog wel mogelijk, of krijgen we grote claims als we hier een misstand in de maatschappij met een wet willen beperken? Heeft de rechter straks nog iets te zeggen of gaan TTIP afspraken voor?

 

Lijkt me wel belangrijk om hier op HL ook over te praten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
Hebben we als ondernemers weleens nagedacht over dit komende handelsverdrag tussen EU en Amerika? Weten we wat dat gaat betekenen? Zijn er risico's voor onze ondernemingen of alleen maar kansen?
Hoe kunnen ondernemers nadenken over of weten wat iets betekent wanneer de inhoud ervan geheim is?

 

Zijn straks nationale wetten nog wel mogelijk, of krijgen we grote claims als we hier een misstand in de maatschappij met een wet willen beperken? Heeft de rechter straks nog iets te zeggen of gaan TTIP afspraken voor?
Wat beoog je met deze speculaties? Gaat dit verdrag zorgen voor WWIII? Moeten we allen in de VS onze belastingaangifte doen? Zorgt het verdrag dat we zo meteen ook op de republikeinen danwel democraten mogen stemmen?

 

Lijkt me wel belangrijk om hier op HL ook over te praten.
Heb je een linkje naar de inhoud zodat ik weet waar ik over kan praten?

 

 

Link naar reactie
  • 0
  • 0

Hmmm. Zal vast aan mij liggen, maar ik kan de inhoud van dat verdrag niet vinden. Wel een stapel antwoorden op kamervragen, maar geen inhoud. Hoe kan ik als ondernemer danwel particulier er een mening over vormen?

 

Een mening over voor- of nadelen van een handelsverdrag zonder inzage in de inhoud lijkt mij nogal onzinnig. In het algemeen ben ik niet tegen verdragen, maar afhankelijk van de inhoud zou ik best tegen kunnen zijn.

Of, concreter geformuleerd: ik ben voor voordelen, maar tegen nadelen. Verder ben ik van mening dat ik mijn mening wil vormen over inhoud en niet over vorm. Dat is mijn mening en daar moet je (cq. de overheid) het vooralsnog mee doen. Misschien tijd voor een poll? Of toch liever een discussie over de voordelen van nadelen en ander Cruijffiaans gedachtengoed?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hmmm. Zal vast aan mij liggen, maar ik kan de inhoud van dat verdrag niet vinden. Wel een stapel antwoorden op kamervragen, maar geen inhoud. Hoe kan ik als ondernemer danwel particulier er een mening over vormen?

Het lijkt erop dat we zelf achter de inhoud aan moeten. Er is 100.000 euro mee te verdienen. :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Een van de zaken die TTIP wil regelen is dat als een product in de VS voor de markt is goedgekeurd, het dan automatisch ook in Europa verkocht mag worden. Als in de VS de crash eisen voor auto's lager zijn dan hier, krijgen we hier onveilige auto's op de weg. Als in de VS GMO is toegestaan en hier niet, krijgen we hier toch GMO producten op de markt. Als de Nederlandse overheid een product verbiedt omdat het onveilig is, kan de Amerikaanse fabrikant een zaak aanspannen tegen de NL overheid bij een soort geheime rechtbank die wordt gedomineerd door het bedrijfsleven. Daaruit gaan dan enorme schadeclaims volgen waartegen geen beroep mogelijk is. Voor een samenvatting van TTIP, kijk naar de laatste aflevering van "Zondag met Lubach" van vorig seizoen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Als in de VS de crash eisen voor auto's lager zijn dan hier, krijgen we hier onveilige auto's op de weg.

De bedoeling is natuurlijk dat alleen gelijkwaardige eisen over en weer geaccepteerd worden. Dit voorkomt dat je alles opnieuw moet laten testen om, een in Europa toegelaten product, ook op de Amerikaanse markt te kunnen verkopen.

De onderhandelingen gaan er juist over wat als gelijkwaardig beschouwd moet worden.

 

Meer kansen om een product in de VS te kunnen verkopen betekent automatisch meer risico dat je op de Europese markt meer concurrentie krijgt. Maar omdat er minder testen nodig zijn, zal het per saldo voordeliger zijn. (Tenzij je natuurlijk een testinstituut bedrijft).

 

Als in de VS GMO is toegestaan en hier niet, krijgen we hier toch GMO producten op de markt.

Nee dus, hier gaan de onderhandelingen juist over. En op dit punt heeft de EU reeds gezegd dat GMO toelaten onbespreekbaar is.

 

Dat stuk van Lubach was inderdaad heel leerzaam voor de grote lijnen van TTIP, maar als cabaretier moet je de feiten soms 'verdraaien' voor het goede effect.

 

Link naar reactie
  • 0

Van wat ik begrepen heb mogen bij TTIP grote bedrijven overheden van een land "juridisch bestrijden", en dan niet via de gewone democratische rechtspraak maar via een ander systeem met jury. Dus als zij vinden dat een veiligheidsmaatregel of kwaliteitseis in de weg staat van het pushen van hun product slepen ze een land voor de rechter, en met de miljarden die die grote bedrijven hebben putten ze gewoon de kas van een overheid uit.

 

Badum-tsch!

Link naar reactie
  • 0

Annedien, als dat werkelijkheid wordt, mogen wapenleveranciers dan onbeperkt wapens aan particulieren in de EU gaan verkopen? In VS is dit gewoon en hier is het verboden om een wapen te bezitten.

 

Gaat overheden hier dan heel veel geld kosten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Annedien, als dat werkelijkheid wordt, mogen wapenleveranciers dan onbeperkt wapens aan particulieren in de EU gaan verkopen? In VS is dit gewoon en hier is het verboden om een wapen te bezitten.

Gaat overheden hier dan heel veel geld kosten.

Ook in de VS zijn er beperkingen en ook hier zijn particulieren met een wapen. Uiteraard zijn er verschillen, maar minder zwart-wit dan je hier schetst. Wat is de zin van een discussie die overloopt van speculaties omdat de inhoud onbekend is?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij alles krijg ik gewoon een 'Paard van Troje' gevoel, met als toppunt de mogelijkheid om veel geld te verdienen met iets wat niemand wil hebben. (En dat is best een goede list, vanuit een verhaaltechnisch standpunt.)

 

Het zou veel logischer zijn, als bijvoorbeeld de genoemde botsproeven op beiden continenten 'naar boven toe' worden geharmoniseerd, ipv dat er zo'n schimmig verdrag wordt opgesteld waarbij de doos van Pandora aan de onderkant wordt geopend, terwijl we al decennia proberen de bovenkant dicht te duwen.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.