• 0

Ondersteuning bij het vinden en vastleggen merknaam of bedrijfsnaam

Omschrijving van je concept:

Mede door een aantal topics op Higherlevel kwam ik op het idee om ondernemers die op zoek zijn naar een merknaam of bedrijfsnaam te ondersteunen met tips, advies en het daadwerkelijk vastleggen.

Het gaat om de volgende website: mark my Brand

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Mijn roots liggen in de productontwikkeling en de marketing. Ben vrij laat ondernemer geworden al noem ik mezelf liever zelfstandig professional. Als kind had ik behoorlijk veel last van mijn dyslexie maar door wat iemand anders eens omschreef als “kennishonger” heb ik toch heel veel gelezen en ging op een gegeven moment zelfs gedichten en korte verhalen schrijven. Vind het nog steeds erg leuk om met taal bezig te zijn.

 

Voorbeeld is mijn eerste column op Higherlevel en mijn zoektocht ook hier om merknamen als Cappuspresso en Frikanburger aan de man te brengen. Beide is uiteindelijk niet gelukt en ik begrijp inmiddels ook waarom. Wellicht dat ik dat nog ga uitleggen op de website.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Het is de bedoeling om laagdrempelig ondernemers te ondersteunen bij het vinden en vastleggen van een sterk merk of een goede handelsnaam.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Er zijn voldoende bedrijven die namen bedenken, waarvan enkele heel sterke merken bedenken maar andere blijven hangen in de middelmaat of naar mijn mening en ervaring ronduit zwakke woorden voorstellen. Ook zijn er bureaus die juridische ondersteuning kunnen geven bij conflicten. Ik denk dat ondernemers, met wat hulp, best zelf een goede naam kunnen bedenken en vastleggen.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Wat denken jullie over mijn propositie? Zou je zelf gebruik maken van een dergelijke ondersteuning en zo nee waarom niet? De site “markmybrand.nl” is bewust heel kort en krachtig gemaakt (en erg responsive) in een vrij standaard Wordpress opmaak. Kan ik daar nog verbeteren? Of moet ik het hele idee vergeten?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hallo Hans,

 

Mijn feedback:

 

- De zin die op de site verwijst naar 'Kras', loopt niet lekker.

- Je geeft een aantal malen in de sitetekst aan dat iets jouw overtuiging is, maar juist dan overtuigt het mij niet, want een persoonlijke overtuiging wil nog niet zeggen dat het feitelijk zo is. Jij wilt de doelgroep overtuigen, dan moet je controleerbare feiten hanteren.

- In aansluiting op het vorige zou je wellicht kunnen beschrijven (met nog concreter gemaakte voorbeelden) hoe een goede/slechte keus van merknaam werkelijk positief of negatief heeft uitgewerkt. En wat voor hulp daar al dan niet van toepassing is geweest. Van daaruit zou jij dan weer kunnen redeneren wat er goed aan was of wat jij anders zou hebben gedaan om het wel succesvol te laten zijn.

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Ongezouten kritiek in 3...2...1... ;)

 

Je kent vast wel die spam van 'merkenbureaus' nadat je een merk hebt ingeschreven. Mooie woorden, scherpe tarieven, maar vooral gebakken lucht.

Dát gevoel krijg ik ook een beetje als ik jouw site lees. Het is dat ik je 'ken' en beter weet, maar iemand anders waarschijnlijk niet.

 

Je schrijft over een checklist die je zelf ontworpen hebt, maar ik heb geen idee wat die checklist 'doet'. Wellicht kun je daar wat meer over uitweiden, zodat ik een idee van de toegevoegde waarde krijg.

Je zegt ook het merk in te schrijven, garandeer je dan ook dat het merk niet wordt afgewezen op absolute gronden? En wat als er oppositie gevoerd wordt door een merkhouder uit Spanje die een vergelijkbaar merk hanteert? Krijg ik mijn geld terug als de inschrijving dan toch niet slaagt?

 

Ik begrijp ook niet helemaal wat e.e.a. mij nou gaat kosten. Wat kost het invullen van de checklist mij bijvoorbeeld? En het inschrijven van het merk zelf? Daar zou je mi toch redelijk makkelijk standaardtarieven voor kunnen afgeven.

 

In je teksten staan her en der ook nog wat taalfoutjes, bijvoorbeeld:

 

En als je zelf de naam niet wil of kan bedenken, dan kan je uiteraard uitwijken naar een bureau die het creatieve proces voor je doent.
Hoe kan jeik je helpen om de optimale naam te selecteren
Loop je teksten dus nog even na.

 

Samenvattend: het is mij te onduidelijk wat je toegevoegde waarde is en waarvoor (en hoeveel) ik dus betaal. Dan schuift de muis al snel naar het kruisje rechtsboven in mijn browser.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Bedankt beide voor de ongezouten mening. Taalfoutjes heb ik inmiddels aangepast maar er staan er vast nog meer in omdat ik nadat ik een zin heb aangepast vaak dingen laat staan en dat niet meer zie op een of andere manier. Zal wel met mijn dyslexie te maken hebben.

 

Inhoudelijk ga ik nog niet reageren omdat ik een en ander eerst even wil "verteren". Maar dat komt zeker nog.

 

 

Link naar reactie
  • 1

“Mark my brand”: let op mijn merk, merk mijn merk op...

Aha, merknaambekendheid verhogen, een reclamebureau dus.

 

Een goed gevonden woordspeling, maar bij nader inzien draagt die misschien de verkeerde boodschap uit.

 

Het groene vinkje als enige beeld moet op de schop. Dat staat al op zó veel sites bij zelden unieke USP's dat velen daarvan onderhand een variant van banner blindness krijgen. En daarmee lok je een negatieve gedachtesprong uit: “Kan een merkspecialist zelf nou echt geen beter merk bedenken?” Zet daar een logo-ontwerper op.

 

De checklistbenadering heeft twee gevaren. Ik heb die benadering ook gebruikt, maar je kunt twee minder gunstige effecten verwachten:

 

• Het vak is samen te vatten in checklists, dus het stelt niet zoveel voor.

 

• Stuur de checklist maar op, wat kost die? (Of in mijn geval: ik koop het boek wel.)

 

Een huisarts werkt ook gewoon een checklist af, maar er is geen patiënt die dat wil horen.

Link naar reactie
  • 1

Het onderzoeken, bedenken, registreren en beschermen van een merknaam is een traject dat als een stroomdiagram, een flowchart en als checklist beschreven kan worden. Zo'n algemene checklist kan je gratis ter beschikking stellen of zelfs als proces stapsgewijs digitaal faciliteren (TMapp!), om vervolgens op onderdelen steun te bieden op basis van uurtje-factuurtje of vaste tarieven voor een merk-check bijvoorbeeld.

 

Die dienst kan verrijkt worden met case-stories, rechtspraak in ontwikkeling en wellicht een test-tool om vast te stellen hoe kansrijk je registratie is. Er is volgens mij een grijs gebied van twijfelachtige namen en een groen gebied van namen die waarschijnlijk houdbaar blijken. En dus ook een rood gebied van risico-namen.

 

Met betrekking tot de anecdotes mag je wat zorgvuldiger zijn. Er is nl ook een fascinerend domein waarin namen bedacht worden om een categorie of productgroep beter af te bakenen of nieuwe dynamiek te geven. Daar is het doel dus niet om bescherming te zoeken. Frisdrank en hagelslag zijn zo ontstaan, maar ook de kiwi-case die je beschrijft lijkt me een voorbeeld van een creatief traject dat diende om een bestaande vrucht opnieuw te positioneren.

 

Het kan voor ondernemers lonend zijn om zich te profileren in een nieuw bedachte productgroep. Het is geen motor maar een brommer. Het is geen brommer maar een snorfiets. Het is geen snorfiets maar een e-bike. Zo onstaat een nieuwe set van associaties, waar je dan jouw naam aan koppelt. Wat is een Solex?

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de propositie aangepast.

 

Je bedenkt een merknaam, een bedrijfsnaam of een aantal namen en legt die voor zoals je dat zou doen aan een vakgenoot of een collega ondernemer. Ik geef vervolgens gemotiveerd aan wat volgens mij de sterke en zwakke kanten van de voorstellen zijn. Je krijgt vervolgens de mogelijkheid daar weer op te reageren. Uiteindelijk beslis je als ondernemer zelf welke naam je kiest en welke risico's bij de keuze horen. Soms is het beter om eerst een jurist te raadplegen om deze risico's zo veel mogelijk te beperken of uit te sluiten.

 

Vastleggen van het merk heb ik voorlopig weggehaald. Dat kan altijd nog in een later stadium. Uiteraard gaat het dan alleen om het administratieve deel. Het risico zal altijd bij de ondernemer zelf blijven. Ik zal wel altijd zo veel mogelijk risico's in kaart brengen.

 

Tarief heb ik concreet gemaakt al moet de ervaring nog leren of dat juist is. Mogelijk ga ik daar ook nog mee experimenteren.

 

Logo is wellicht wat simpel maar dat was ook de bedoeling. Het groene "markteken" onderstreept het woord "mark". De woordspeling "mark my Brand" zou ook bij een reclame bureau kunnen passen maar ik vind het nog beter passen bij mijn activiteit. Mark is inderdaad opmerken maar ook afvinken van de diverse aandachtspunten bij het bedenken en vastleggen van een merk en precies dat proces wil ik ondersteunen. Link naar "zelfhulp" boek weggehaald.

 

En Twabla. Bedankt voor de tips.

Link naar reactie
  • 0

 

Met betrekking tot de anecdotes mag je wat zorgvuldiger zijn. Er is nl ook een fascinerend domein waarin namen bedacht worden om een categorie of productgroep beter af te bakenen of nieuwe dynamiek te geven. Daar is het doel dus niet om bescherming te zoeken. Frisdrank en hagelslag zijn zo ontstaan, maar ook de kiwi-case die je beschrijft lijkt me een voorbeeld van een creatief traject dat diende om een bestaande vrucht opnieuw te positioneren.

 

Het kan voor ondernemers lonend zijn om zich te profileren in een nieuw bedachte productgroep. Het is geen motor maar een brommer. Het is geen brommer maar een snorfiets. Het is geen snorfiets maar een e-bike. Zo onstaat een nieuwe set van associaties, waar je dan jouw naam aan koppelt. Wat is een Solex?

 

Wellicht was ik daar niet helemaal duidelijk. Het ging om (merk) namen in het algemeen en het uiteindelijke resultaat, het merk "Zespri" in het bijzonder. Positioneren of herpositioneren heeft er volgens mijn weinig mee te maken.

 

Op zich is dit wel een mooi voorbeeld hoe een heel beeldende naam (Kiwi is leuke

bruine vogel uit NZ) vervangen wordt door een door een computer gegeneerde naam waar achteraf een verhaal bij is verzonnen. Voordeel van de computernaam Zespri is natuurlijk dat hij goed te beschermen is. Vreemd genoeg is vrij recent (2013) de naam Kiwifruit of Italy als woordnaam ingeschreven hoewel het in eerste instantie was afgewezen. Mogelijk deed men daar een beroep on inburgering. Ik zal dat nog eens verder uitzoeken.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Wellicht was ik daar niet helemaal duidelijk. Het ging om (merk) namen in het algemeen en het uiteindelijke resultaat, het merk "Zespri" in het bijzonder. Positioneren of herpositioneren heeft er volgens mijn weinig mee te maken.
Je kan er hard op hameren, maar een vierkant balkje past niet in een rond gaatje.

 

Ik heb mijn observatie heel duidelijk beschreven. Niet alle bedachte woorden zijn merknamen. Er wordt taal gecreëerd ter verrijking van het publieke domein, en soms met specifieke belangen voor ogen. Die nieuwe taal wordt niet afgeschermd door merkregistraties. Bewust niet vastgelegd.

 

Voor drakenfruit geldt dezelfde observatie.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij hebben we het beide over wat anders. En een vierkant balkje in een rond gaatje lukt niet maar een rondje in een vierkantje lukt wel met een flinke hamer. ;D

 

Boven het betreffende verhaal staat: "What's in a name". Het gaat niet om merknaam alleen maar ook om een goede naam in het algemeen. Kiwifruit en Drakenfruit zijn geen merknamen maar namen die succesvol zijn geworden (mede) door hun naam. (onbegrepen) Boodschap was dat je daarvan kan leren als je een naam moet bedenken, merk of niet. Maakt ook niet uit of dat voor categorie of product of wat dan ook is. Moet dat volgens jou dan duidelijker of begrijp ik je nog steeds niet?

 

 

Link naar reactie
  • 1

Een paar (technische) dingetjes:

 

- ik zou geen linkje koppelen aan je logo (bijvoorbeeld op de homepagina); bij klikken komt dat logo nu alleen maar levensgroot op mijn scherm

 

- het linkje helemaal onderaan geeft een page-not-found

 

- de schrijfwijze van e-mailadressen zou ik consistent doen, dus niet de ene keer met spaties die ik moet vervangen en de andere keer met een te vervangen "at"

 

- je kiest blijkbaar bewust voor een schrijfwijze met "mark" met een kleine letter en "Brand" met een hoofdletter; waarom dan in je logo "Brand" met allemaal hoofdletters?

 

- je contactformulier zou ik anders indelen; eerst "Uw bericht (kan kort zijn):" gevolgd door het invulveld en dan daaronder de rest van de tekst lijkt mij een stuk fraaier ogen

Link naar reactie
  • 0
Moet dat volgens jou dan duidelijker of begrijp ik je nog steeds niet?
Het onderwerp van dit topic is 'vinden en vastleggen', dat is ook het traject waarbij je wil helpen met je site. Je noemt echter enkele voorbeelden waarop wel het 'vinden' van belang was, maar niet het 'vastleggen'.

 

Als je begrijpt waarom dat 'vastleggen' van ondergeschikt belang is, kun je de doelgroep van je site met meer deskundigheid bedienen. Er is (met andere woorden) een groep omschrijvingen die wel dient ter benaming maar niet ter merkbenaming.

 

In een eerder topic hebben we al eens naar de typische telersproblematiek verwezen. Als Tomaten aus Holland geframed worden als wasserbomben, wat doe je daar dan aan? Nieuwe soorten kweken en promoten! Krijg je trostomaatjes en Tasty Tom. De ene is een ongeregistreerde benaming en de tweede is als woordmerk vastgelegd. Daar zit een zekere logica in die uitgelegd kan worden.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hans, ik raak niet direct overtuigt waarom ik jou moet betalen om jouw mening te horen. Waarom is jouw mening/feedback beter dan die van mijn vrienden/collega's/familie?

 

M.i. zou je moeten beginnen met je eigen credentials, zodat alles wat erna komt legitimiteit krijgt.

Nu moet ik eerst naar de pagina van jouw cv klikken, en dan zélf de conclusie trekken dat jij dus een geschikte partij bent. Dan haken er al een hoop af schat ik.

 

Nb. op je CV-pagina staan een aantal linkjes naar het Boip-register. Deze werken niet. Rechtsklik bij het zoekresultaat op 'koppeling kopiëren' en die url gebruiken werkt volgens mij wel.

cappuspresso.thumb.png.52d1f25f2990ec00f2a65d605ff617e0.png

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.