• 0

Werken binnen de EU binnen/buiten NL

Hallo,

 

Ik zit met wat vragen waar ik maar moeilijk een helder antwoord op kan vinden. Er lijken diverse waarheden te zijn. Daarom graag jullie advies:

 

Over mij: Ik ben als ZZP'er bij de KVK ingeschreven en woon (momenteel) in Nederland.

 

1. Stel ik lever een grafische dienst van laten we zeggen 160 uur aan een bedrijf in Duitsland (bedrijf heeft BTW nummer), en voer dit project uit in Nederland. Dan reken ik 0% BTW (BTW verlegd). Klopt?

 

2. Stel ik vlieg naar Duitsland en voer het project daar uit, in laten we zeggen twee maanden tijd. Dan werk ik dus (tijdelijk) in Duitsland voor een Duitse klant. Reken ik dan nog steeds 0% BTW (BTW verlegd)? KVK en woonadres NL blijven aan. Ondertussen heb ik ook Nederlandse projecten tussendoor.

 

3. Hoelang mag ik in Duitsland werken als NL'se ZZP'er zonder me te moeten mengen in de Duitse inkomstenwetgeving?

NB Ik houd hierbij een Nederlands woonadres, op papier.

 

Alvast bedankt!!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat is allemaal afhankelijk van 'feiten en omstandigheden'.

 

In principe klopt het:

Je verlegt de BTW naar de Duitse afnemer (niet '0%', maar gewoon 'verlegd'!), althans als hij/zij een (kloppend) BTW nummer heeft.

 

Ook wanneer je daar naar toe gaat voor sommige werkzaamheden.

Maar wanneer je als ondernemer in Duitsland gezien wordt valt niet zo te zeggen. Daar zou ik persoonlijk niet wakker van liggen op basis van jouw verhaal.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.