• 0

Vestiging eenmansbedrijf in NL, vast adres in Turkije

Ik zit met een lastige situatie waar ik maar geen duidelijk antwoord op kan krijgen.

 

Ik wil een eensmansbedrijf beginnen in Nederland. Ik ga vertaaldiensten leveren aan klanten in Nederland en het buitenland. Ik ben woonachtig in Istanbul, Turkije waar ik werk als docent en sta dus niet in het GBA ingeschreven. Ik heb de Nederlandse nationaliteit (en dus een BSN-nummer). Ik kan het bedrijf op het woonadres van mijn ouders vestigen en kan daar een eenvoudige werkplek (bureau met computer, map met facturen) inrichten.

 

Omdat ik het werk verricht in Turkije, moet ik officieel het bedrijf vestigen in dit land. Ik wil het bedrijf echter in Nederland vestigen, omdat a) ongeveer de helft van mijn klanten Nederlands zullen zijn; b) het oprichten van een bedrijf in Turkije heel lastig is voor niet-Turken en c) ik van plan ben over ongeveer twee jaar naar Nederland terug te verhuizen en van mijn vertaalbureau mijn voltijdbaan te maken. Ik wil de komende twee jaar gebruiken om een regelmatige stroom werk op te bouwen zolang ik ook nog een inkomen heb uit mijn docentenbaan.

 

In het eerste jaar zal mijn omzet laag zijn (onder de €10.000) omdat ik de werkzaamheden naast mijn voltijdbaan in Istanbul ga verrichten. Het wekelijkse aantal uren dat ik in het bedrijf ga steken zal rond de 10 gaan liggen. Dit zou echter boven de 20 uit kunnen komen in het tweede jaar.

 

De KvK lijkt welwillend om mijn bedrijf in te schrijven. Bij de Belastingdienst echter zegt een medewerker dat het mogelijk is en een ander zet vraagtekens bij hoe ik inkomensbelasting ga betalen als in het buitenland woon en of ik aan de eis van vaste inrichting ga voldoen.

 

Wat is volgens jullie de beste oplossing voor mijn situatie? Heeft iemand ervaring met een dergelijk probleem? Denken jullie dat ik me in Nederland in kan schrijven bij de KvK en Belastingdienst? Of raden jullie mij een andere oplossing aan?

 

Alvast bedankt voor de reacties en ik beantwoord graag eventuele vragen om mijn situatie verder te verduidelijken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

1.) Wat is volgens jullie de beste oplossing voor mijn situatie?

2.) Heeft iemand ervaring met een dergelijk probleem?

3.) Denken jullie dat ik me in Nederland in kan schrijven bij de KvK en Belastingdienst?

4.) Of raden jullie mij een andere oplossing aan?

 

Genummerd, voor het gemak:

 

1.) Eenmanszaak in NL (geen idee wat "zij daar in Turkije" hiervan vinden overigens).

2.) Je komt de 'vreemdste dingen' tegen in de praktijk.

3.) Ja (maar probeer ook soms 'op kantoor' in NL te zijn/werken - en maak het ook een 'echt' kantoor).

4.) Nee, want je wil toch terug naar NL straks (enige andere makkelijke optie: gewoon uitstellen tot dat je terug bent).

 

(Het lijkt mij sterk dat iemand in NL diepe en kritische vragen gaat stellen over of hier nou wel of niet werkelijk sprake is van een vaste inrichting.)

Link naar reactie
  • 0

Je kunt een bedrijfsadres in Nederland hebben,zodat je je kunt inschrijven bij de KVK. Je moet belasting betalen, daar waar de werkzaamheden verricht worden. Je zult dus, op papier, moeten laten lijken dat je vanuit Nederland gewerkt hebt.

 

Denk wel aan allerlei muren waar je tegenaan loopt, omdat je zelf niet in Nederland bent ingeschreven. Ik heb om die reden voor een BV gekozen, wat een rechtspersoon in Nederland is. Ik woon nl ook niet in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Een auto registreren op de zaak in Nederland lukt niet bij een eenmanszaak waarvan de eigenaar in het buitenland woont. Zulk soort zaken loop je continu tegen aan. Een kennis van me met een koeriersbedrijf in Nederland staat vanwege zulk soort ongemakken prive ingeschreven in Nederland, maar woont in Duitsland.

Link naar reactie
  • 0

Iedereen heel erg bedankt voor jullie reacties!

 

Het lijkt erop dat het starten van een eenmanszaak in Nederland de beste oplossing is. Een bedrijf beginnen als niet-Turk is alleen mogelijk als dat gedaan wordt met een Turkse partner, er komt een hoop bureaucratie bij kijken en het proces is bovendien erg kostbaar. Het lijkt me nogal overdaad als ik tot ik terugga naar Nederland er alleen een bijverdienste uit verdien.

 

De grootste zorg die ik op dit moment heb is de vereiste voor een vaste inrichting. Hebben jullie daar nog advies over?

 

Ik zal weinig in Nederland zijn; misschien drie tot vier weken per jaar. Ik heb wel mijn Nederlandse nummer constant aanstaan in Turkije en kan daarop bereikt worden. Het 'kantoor' is de werkruimte van mijn moeder waar een computer staat die nu voor privé doeleinden gebruikt wordt. Ik zou daar een account op aan kunnen maken met de software die ik nodig heb bij het vertalen. Maar het echte werk gaat gedaan worden op mijn laptop die ik in Turkije bij me heb. Verder wil ik zorgen dat alle facturen (met uiteraard mijn Nederlandse bedrijfsadres) te vinden zijn in een map op dat kantoor. Er is verder weinig nodig voor het runnen van een vertaalbureau; alles wordt eigenlijk op de computer gedaan.

 

Nogmaals bedankt voor alle hulp!

Link naar reactie
  • 0

Hebben jullie daar nog advies over?

 

Heb je al gehad:

"probeer ook soms 'op kantoor' in NL te zijn/werken - en maak het ook een 'echt' kantoor".

 

Doe dus niet zoals een bekende (ex) trainer/bondscoach die ooit beweerde in België te wonen (waarschijnlijk uit belastingtechnisch oogpunt), hoewel hij kennelijk voornamelijk in de stad waar hij werkzaam was (in NL) vertoefde.

Toen men ging kijken of hij werkelijk op dat adres in België woonde, bleek daar niet eens een bed aanwezig te zijn...

 

Ik meen mij te herinneren dat men hem niet echt wilde geloven op dat punt.

 

Maar in jouw geval zal volgens mij echt niemand komen kijken wat er precies in je kantoor op het adres van je ouders gebeurt.

Ik denk namelijk dat jouw vertaalopbrengsten aanzienlijk lager zullen zijn dan de verdiensten van een eredivisie-topcoach. Of...?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan vraag 2 beantwoorden. Vorig jaar ben ik geëmigreerd naar Zuid Frankrijk waar ik mijn onderneming ben gestart. Ik heb dit bedrijf ingeschreven bij de KvK in Amsterdam en heb een vestigingsadres in NL moeten opgegeven. Vervolgens naar buiten gegaan met een NL-BTW nummer. Dat mijn postadres in Frankrijk is, of dat ik daar woon, was prima. Ik moet zeggen dat het bijkomstig voordeel was dat ik al een onderneming ingeschreven had staan bij de KvK. Dit is nummer 2.

 

Wat betreft de inkomstenbelasting voor je NL'se klanten kun je kiezen of je als 'Binnenlands Belastingplichtig' of 'Buitenlands Belastingplichtig' beschouwd wilt worden. De aangifte gaat niet digitaal maar via een papieren M-biljet waar vervolgens een hele uitleg staat wat het voordeel is voor welke keuze.

 

Ik heb een consult gehad met een Franse accountant die mij aangaf dat ik hier in Frankrijk inkomstenbelasting moest betalen, omdat ik bedrijfsactiviteiten uitvoer op Franse bodem. Dat zullen Turkse Accountants vast en zeker ook roepen.

Na contact te hebben gehad met de Belastingdienst in NL (doorverwezen naar 'Belastingdienst Heerlen : Team Grensoverschrijdend Ondernemen'), die mij bevestigden dat ik inkomstenbelasting in NL moest afdragen. Het blijft dus alleen de vraag wat je doet met Turkse klanten. Volgens mij moet je dan wel inkomstenbelasting in dat land betalen.

Hotelvideocreations.com | Hotelvideo's aan de Côte d'Azur.

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft de inkomstenbelasting voor je NL'se klanten kun je kiezen of je als 'Binnenlands Belastingplichtig' of 'Buitenlands Belastingplichtig' beschouwd wilt worden.

Sinds dit jaar kennen we niet meer de keuzeregeling, maar de kwalificerende buitenlandse belastingplichtige. Dat maakt de uitwerking net even wat anders, omdat een inwoner van Turkije niet kan kwalificeren en vanaf het moment van emigratie wordt aangemerkt als buitenlands belastingplichtige.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.