• 0

Niet verrekende BTW

Hoi,

 

vraagje, ik ben als fysiotherapeut niet btw-plichtig, maar sinds kort geef ik af en toe ook een cursus waarvoor ik wel btw moet afdragen.

 

Nu weet ik dat officieel een percentage van de kosten moet specificeren welke ik aan beide werkzaamheden toe kan schrijven. Maar aangezien het op jaarbasis om 2 à 3 cursussen gaat (en dus ook facturen) en voor mijn werk als fysiotherapeut om honderden facturen, lijkt het mij een beetje omslachtig om dit op deze manier te doen.

 

Is het ook toegestaan om de btw terug te vragen op een enkele (grote) aankoop/kostenpost en de rest van de kosten 100% als bedrijfskosten op te voeren?

 

Groeten,

Jansje

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het aantal facturen lijkt me niet zo relevant, de omzet wel. Je kunt toch eenvoudig uitrekenen hoeveel omzet je uit met BTW belaste activiteiten en niet met BTW belaste activiteiten hebt? Dat levert een percentage op. Daarmee kun je naar rato BTW terugvragen. Dat is toch niet omslachtig?

 

(In theorie zou je de bedrijfskosten moeten splitsen in kosten die je voor activiteit 1, 2 of beide gebruikt en alleen de laatste met bovengenoemd percentage verrekenen. Maar in de praktijk is dat inderdaad nauwelijks haalbaar.)

 

Als de omzet uit met BTW belaste activiteiten verwaarloosbaar is, zoals je lijkt te stellen, dan kun je er natuurlijk ook vanaf zien om BTW terug te vragen.

 

Naar believen zelf een aankoop selecteren lijkt me in elk geval geen goede strategie.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hoofdregel is toerekenen op basis van werkelijk gebruik, dus wat je gebruikt voor de btw-plichtige activiteiten. Als dit niet goed te herleiden is dan mag je op basis van pro rata de btw terugvragen dus belaste omzet gedeeld door totale omzet. Cherry picking en grote btw posten terugvragen mag dus niet.

 

Ik zou het echter allemaal niet zo moeilijk maken, want waarschijnlijk heb je gewoon een eenmanszaak en dan kan je gebruik maken van de kleine ondernemersregeling (zie informatie site fiscus). Er is ook een regeling dat als je onder een bepaald bedrag btw blijft dat je de fiscus kunt verzoeken om zonder btw te mogen factureren en dus ook geen btw aangifte te hoeven doen. Het is even afhankelijk wat in jouw specifieke situatie verstandig is. Wellicht dat btw omzet door de jaren kan variëren.

Leeg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.