• 0

Omzetten eenmanszaak naar VOF ( vraagjes )

Beste allen,

 

Ik heb een aantal vragen wat betreft het omzetten van een eenmanszaak naar VOF. Hieronder even kort over de eenmanszaak/situatie :

 

Ik heb een internetbedrijf wat bestaat uit een een webshop en een aantal websites. De inkomsten bestaan dus uit winst van de webshop en advertentie inkomsten ( ~ 5k - 10k winst per jaar ). Van deze eenmanszaak wil ik een VOF maken. Dit wil ik samen doen met mijn (minderjarige) broertje. Er veranderd dus helemaal niks aan het bedrijf, behalve dat hij mee gaat werken en mee gaat delen in de winst. Hieronder wat vragen die mij na lang rond zoeken nog niet duidelijk zijn geworden :

 

1) Kan ik de eenmanszaak met dezelfde handelsnaam gewoon omzetten naar een VOF? Of moet ik mijn eenmanszaak opzeggen en dan de VOF starten? Dit is mij niet helemaal duidelijk.

 

2) Ik lees op de site van de belastingdienst dat ik stakingswinst moet berekenen bij het omzetten/staken. Wat houdt dit in? Is er een mogelijkheid om dit niet te doen ( administratieve last beperken ) ?

 

3) Is het handing om dit vanaf 1 januari te doen? Of maakt het niet uit wanneer je het omzetten doen?

 

4) Is het uberhaupt mogelijk om een VOF te starten met iemand/familelid die minderjarig is?

 

5) Hebben jullie nog ander advies voor mijn specifieke situatie? Ik wil simpelweg de eenmanszaak omzetten en de administratie voor dit proces beperken.

 

Hopelijk is de situatie duidelijk. Hartelijk dank voor het lezen van dit bericht en eventuele reacties/advies!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

1) Kan ik de eenmanszaak met dezelfde handelsnaam gewoon omzetten naar een VOF? Of moet ik mijn eenmanszaak opzeggen en dan de VOF starten? Dit is mij niet helemaal duidelijk.

 

1) Ja maar kijk ook even hier (dus toestemming wettelijk vertegenwoordiger nodig)

 

2) Ik lees op de site van de belastingdienst dat ik stakingswinst moet berekenen bij het omzetten/staken. Wat houdt dit in? Is er een mogelijkheid om dit niet te doen ( administratieve last beperken ) ?

 

2)Nee, je kan wel zorgen dat je intreding van je broer gelijk doet met balansdatum, want dan heb je balans al. Dan hoeft er alleen nog gekeken te worden of er stille reserves etc zijn. Voor het gedeelte dat je onderneming gestaakt wordt moet berekend worden of er winst is. Er zijn diverse faciliteiten in de inkomstenbelasting om eventuele stakingswinst te reduceren. Ik verwacht dat je weinig activa op de balans hebt staan en de omvang van je onderneming is klein. Met de stakingswinst zal het dus wel los lopen denk ik.

 

3) Is het handing om dit vanaf 1 januari te doen? Of maakt het niet uit wanneer je het omzetten doen?

 

3.Ja zeer handig omdat per 31 december ook je winstaangifte maakt.

 

4) Is het uberhaupt mogelijk om een VOF te starten met iemand/familelid die minderjarig is?

 

4)Ja zie boven. Je zou ook na moeten denken over een vof-contract. Voorbeelden staan op de kvk-site.

 

5) Hebben jullie nog ander advies voor mijn specifieke situatie? Ik wil simpelweg de eenmanszaak omzetten en de administratie voor dit proces beperken.

 

5)Je zou ook na kunnen denken om je broer op de loonlijst te zetten. Als je toch kiest voor een vof: Kan je broer voldoende uren draaien in de vof? heb je het idee al overlegd met andere wellicht jullie ouders, aangezien deze toch wettelijk vertegenwoordiger zullen worden, voor zover ik kan zien is de onderneming wel heel erg klein. Hierdoor kan je op praktische bezwaren stuiten dat bijvoorbeeld allebei de vennoten niet meer kunnen voldoen aan het urencriterium of wellicht dat je doorschuift naar resultaat uit overige werkzaamheden waardoor je veel aftrekposten mis kan lopen.

 

Lijkt mij dus niet iets wat zo maar moet doen. Misschien nog even wachten?

Wat je ook doet: heel veel succes met maken van een afgewogen beslissing.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Leuk dat je een vof gaat starten met je broertje. Zorg wel dat je hele goede afspraken maakt. Dat is natuurlijk altijd belangrijk maar nog meer als het gaat om zakendoen met vrienden en familie. Omdat je elkaar kent is er soms de neiging juist minder afspraken te maken (regelen we dan wel). Daarbij, als het zakendoen voorbij is wil je nog steeds goede banden hebben met je familie en vrienden.

 

Zorg daarom ook dat je de kosten, omzetten en uren goed bijhoudt. Zo voorkom je onduidelijkheden achteraf en kun je ook makkelijker beoordelen hoe de financiële gezondheid van het bedrijf is. Dat kan weer handig zijn als je beslissingen moet nemen over extra investeringen en als je jullie samenwerking bespreekt.

Ficsus.nl - Online boekhouden makkelijk én leuk! Vanaf 8,75 per maand.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.