• 0

Eenmanszaak naar BV omzetten om fictief dienstverband te voorkomen

Ik ben sinds half 2013 zelfstandig ondernemer, althans dat dacht ik. Ik houd netjes een administratie bij, urenregistratie en voldoe naar mijn idee aan alle eisen om als ondernemer aangemerkt te worden. De BD denkt daar anders over helaas (althans over 2013). Zie hier meer details

 

Om nu te voorkomen dat dit ook over 2015 gecorrigeerd gaat worden wil ik (met enige spoed) de emz omzetten naar een BV. Dit omdat wanneer dit voor 1 Oktober gebeurd ik met terug werkende kracht over heel 2015 de rechtsvorm kan omzetten naar BV met bijbehorende voor (en na) delen.

 

Voordat ik dat doe wil ik graag weten of ik daarmee inderdaad voorkom dat ik door de BD niet als ondernemer word aangemerkt aangezien het best wat geld gaat kosten om alles om te zetten naar een BV. Iemand die me dit kan vertellen?

 

Mvgr,

 

Bas

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

nee een bv biedt geen enkele bescherming, als jij de enig aandeelhouder en enig werknemer van de bv bent wordt je op exact dezelfde wijze beoordeeld als een eigenaar van een eenmanszaak alleen heeft de VAR geen WUO maar VAR-DGA.. aangezien je WUO is ingetrokken zul je ook geen VAR-DGA krijgen

 

edit: als je snel aan "damage control" wil doen dan zou ik kijken of je het contract met je huidige opdrachtgever omzet naar een payroll constructie, daarbij krijg je intermediair een factuur van de payroll service provider en het payroll bureau betaald jou een nettoloon uit en houd inkomstenbelasting en sociale premies in.

 

Dit zou ik echter niet "in the blind" doen want als jij je n opeens als werknemer gaat laten betalen kan dat ook worden opgevat als erkenning dat je geen ondernemer bent. het is dus de kunst om samen met een jurist te doenzodat je later kunt aantonen dat je het uitsluitend doet als voorzorgsmaatregel om te voorkomen dat je meer schade lijd als je bezwaar word afgewezen.

Link naar reactie
  • 0