• 0

Onderhuur rechten/plichten

Goedemorgen,

 

Uiteraard heb ik al het een en ander uitgezocht over dit onderwerp, maar heb toch nog een vraag waar ik niks op heb kunnen vinden. En misschien weet iemand het hier wel.

 

Er is kans dat ik binnenkort nog een bedrijfshal ga huren, maar bij het pand wat ik gezien heb zal ik niet de volledige ruimte hoeven te gebruiken. Nu ben ik in contact gekomen met een startende ondernemer die wel interesse zou hebben om een gedeelte van deze ruimte te huren bij mij.

 

Gezien mijn groei onvoorspelbaar is en hij flexibel, kan ik het per maand of per half jaar verhuren in plaats van de langere huurtermijn die voor mij geldt.

 

Wat ik niet heb kunnen vinden, mocht hij in zijn ruimte nou buiten het bestemmingsplan van de gemeente gaan werken (of iets anders in strijd met de gemeente/wet). In welk opzicht ben ik dan aansprakelijk?

 

Heb geleerd dat ik niet meer zo goed van vertrouwen moet zijn (heeft mij al heel veel geld gekost), je kan dit soort zaken natuurlijk gewoon meenemen in het (onder)huur contract maar is dat volledig waterdicht?

 

Groeten!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik verwacht dat jij als eerste aansprakelijk gesteld zult worden, omdat jij aanspreekpunt bent en in eerste instantie huurt. Jij zult moeten zorgen dat voorwaarden nageleefd worden. Je kan risico's wel beperken door opname van contractuele bepalingen en de aansprakelijkheid door te spelen naar een onderhuurder. Wellicht een goede om te overleggen met een juridisch adviseur.

Leeg

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Het is tweeledig. Het huurcontract zal regels op dat punt bevatten en dat betekent dat jij - mogelijk - richting de verhuurder aansprakelijk bent voor wat je onderhuurder doet of laat.

Waar het gaat om overtreding van wet- en regelgeving is jouw onderhuurder zelf aansprakelijk en verantwoordelijk.

Link naar reactie
  • 0

en dat betekent dat jij - mogelijk - richting de verhuurder aansprakelijk bent voor wat je onderhuurder doet of laat.

In dat kader: in bijlage een recente uitspraak waarin een onderhuurder hennepplanten blijkt te kweken, en verzekeraar van de eigenaar daarom een brandschade van € 300.000,- niet uitkeert, én de opstaleigenaar uit de verzekering gooit.

 

Kortom : weet wat een (onder)huurder doet, en houd het ook in de gaten!

 

hennepkwekerij_in_onderverhuurde_prive_schuur_2015.pdf

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.