• 0

inrichten structuur BV/Holdings

Zal proberen de uitleg simpel te houden ;)

 

Persoon A en B starten het bedrijf. Deze gaat echter drie activiteiten doen waarbij we niet willen dat de ene de andere "onderuit" kan trekken en de drie activiteiten worden mogelijk opgezet of al snel uitgebreid met andere partners (JV's dus).

 

Nu is de vraag.

Persoon A en B een eigen holding en dan deelnemingen in de drie werkmaatschappijen? Of handiger om persoon A en B een eigen holding te hebben en er een "werkmaatschappij holding" tussen te zetten?

 

Voor de financiering is er inmiddels iemand gevonden via persoon A. Vraag is wat handiger is? Financiering via de PersoonA holding of de gezamenlijke?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Martin, welkom op HL,

 

Een werkmaatschappij holding, beter bekend als een tussenholding, heeft zin als jullie een gezamenlijk bezit, zoals bijvoorbeeld intellectueel eigendom of een pand, in de drie onderliggende werkmaatschappijen willen exploiteren. Voor toekomstige JV's kan een tussenholding ook handig zijn, maar dat hangt af van jullie wensen en eisen en die van de toekomstige partners.

 

Als holding A kan financieren, dan zie ik geen reden waarom dat nog via de tussenholding moet, zo die al nut heeft.

 

Groeten,

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

We zitten bv ook met personeel dat in praktijk werkzaamheden zal doen voor meerdere werkmaatrschappij. Niet altijd maar een aantal functies gaan natuurlijk over alle werkmaatschappijen heen (marketing/hr/administratie etc).

 

Eén van de personeelsleden wil overigens zich inkopen en begrijp dat max 4% van de aandelen het handigste is omdat je anders als DGA wordt gezien en je dus op een salaris komt van 44k?

Link naar reactie
  • 0

Meest logische zou zijn dat de werknemer een belang in de tussenholding krijgt/koopt, niet in de persoonlijke holding van een ander. Het heet niet voor niets persoonlijke holding. Die kun je gebruiken voor allerlei zaken als pensioenregeling en andere, individuele arbeidsvoorwaarden waar de je rest van de aandeelhouders niet mee wil vermoeien. Denk ook aan zaken als dividendpolitiek, wel of niet oppotten van vermogen, etc. Als je daar samen met een ander over moet beslissen, is dat niet altijd even prettig (nog los van het feit dat die werknemer daar dan ook direct inzicht in heeft).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.