loading
Ga naar inhoud
HA76
Verberg

Administratiekantoor met kennis van NL en DE Belastingen

vraag

Goedenavond,

 

Ik weet niet of het hier goed staat, anders kan de MOD. het wellicht verplaatsen voor me?

 

Ik ben dringend op zoek naar een administratiekantoor die voor mij de boekhouding kan doen.

Het is echter van groot belang dat er een zeer goede kennis van zowel Nederlands als Duits belastingrecht is. En ze zowel de Nederlandse als ook de Duitse aangiften kunnen verzorgen.

 

Als er iemand is die mij enkele kantoren kan adviseren, danwel weet wie dit doen, verneem ik dat graag.

 

Liefst in de regio Heerlen/Kerkrade/Beek

 

Mag ook een Duits kantoor zijn, al zal het taaltechnisch fijn zijn als er iemand is die Nederlands spreekt.

 

Mvrgr. Susan

Link naar bericht
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Hoi Susan,

 

Ik weet een Nederlands kantoor Enschede, Dit kantoor heeft ervaring met het Nederlandse en het Duitse belasting recht maar zit wel een eind uit de weg van omgeving Kerkrade.

 

Zelf maak ik gebruik van het Kantoor in Enschede welke Nederlands en Duits recht kan, en laat ik de zaken in Duitsland, onder begeleiding van het Nederlandse adviseur door mijn Deutsche Steuerberater doen. Dit maakt de lijnen korter met de plaatselijke Finanzamt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Hoi Susan,

 

Ik ken dit kantoor vlakbij jou in de buurt. Ook ik moet een disclaimer toevoegen, want ik heb de beste man slechts 1 keer gezien en heb verder geen ervaring met zijn werkzaamheden. Succes met de zoektocht.


Leeg

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ja die heb ik inderdaad gebeld gisteren, maar kreeg te horen dat hij er niet was, en de beste man die de telefoon aannam wist niet of ze ook bedrijfsadministraties doen.

 

Maandag ga ik die zowiezo nog eens benaderen.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ook in Limburg zijn er diverse kantoren die hier regelmatig mee te maken hebben. De vraag is wat je precies nodig hebt en wat je bereid bent daarvoor te betalen. Kijk bijvoorbeeld eens op de sites van beroepsorganisaties NOB en RB. Beide hebben een ledenzoeker op de site, waarmee je op plaatsnaam kunt zoeken. Bel een (paar) van de daar vermelde kantoren en vraag naar de mogelijkheden en tarieven (ik ken er een aantal en noem daarom bewust geen namen). Dan ben je al een heel eind.


Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ik vraag mij toch een beetje af of datgene je bedacht hebt en nu kennelijk uit wil voeren middels een ‘specialistisch’ bureau werkelijk werkt in de praktijk:

 

- Weet je zeker dat je werkelijk AOW in NL opbouwt, hoewel je naar Duisland bent geëmigreerd en (op papier) een webwinkel bij je ouders in NL ingeschreven hebt staan?

- Weet je zeker dat je zonder problemen een NL zorgverzekering kan aanhouden hoewel je hier helemaal niet woont?

 

Dit vraag ik omdat ik begrepen heb dat dit je motieven zijn om te vinden dat je als eenmanszaak gevestigd in NL bent. Het lijkt mij niet helemaal de bedoeling, eerlijk gezegd.

Is het niet beter om dit heel goed eerst uit te (laten) zoeken, vóór dat je bepaalt hoe en wat?

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Peter,

 

Ik begrijp je reactie niet geheel.

 

Ik zoek iemand DUITS om mijn bedrijf te ondersteunen, en iets Nederlands voor het bedrijf van mijn man.

 

Webshop Duits van mij

 

Bouw/klusbedrijf van mijn man Nederlands

 

En van mij moeten de puntjes nog op de I om in Nederland te kunnen afronden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ik begrijp je reactie niet geheel.

 

Als ik je website bekijk, dan krijg ik de indruk dat je een vaste inrichting in NL hebt.

 

Maar als ik je verhalen allemaal lees, dan lijkt dit slechts een ‘cosmetische ingreep’ te zijn. Want je woont en je opereert in/vanuit Duitsland. Met een ‘inschrijving’ op het adres van je ouders (in NL).

En verder lees ik dat de reden voor deze zet was dat je anders geen AOW op kan bouwen. En dat je anders een hoop geld kwijt was in Duitsland voor een zorgverzekering/zorgpremie.

 

En dan denk ik: Gaat dit wel goed?

 

Maar laat anders maar….

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

OK!

 

Maar dan zou ik persoonlijk de (toekomstige) administratie loskoppelen en eerst bekijken hoe je dit het beste kan opzetten (samen met iemand dan).

De administratie komt daarna wel, naar aanleiding van hoe het geworden is.

 

Ik denk namelijk dat je moeilijk een (betaalbaar) bureau kan vinden als je alles nu 'in een pakket' wil onderbrengen.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Iets meer uitgelegd:

 

Ik heb mijn bedrijf begin januari ingeschreven hier in DE, en een steuernummer aangevraagd, dit duurde en duurde en duurde, en steeds werd de startdatum overschreden, nu is mij vorige week vrijdag toegezegd dat ik deze week het steuernummer zou gaan ontvangen.

 

Tot die tijd is het bedrijf dus op de oude voet verder gegaan.

 

Nu zegt DE dat het allemaal met terugwerkende kracht DE moet zijn.

Dit zou dan inhouden dat de aangiften in NL zouden moeten worden terug gedraaid, en in DE alles opnieuw zou moeten worden ingediend.

 

Mevr. van Finanzambt zei zoek iemand die kennis heeft van beide landen om je te helpen.

 

Ik heb ook geen idee hoe het moet.

 

vandaar mijn vraag hier of iemand een kantoor weet die mij kan helpen.

 

Daarnaast leek het mij handig om 1 en dezelfde te hebben met mijn man.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ik heb mijn bedrijf begin januari ingeschreven hier in DE, en een steuernummer aangevraagd, dit duurde en duurde en duurde, en steeds werd de startdatum overschreden, nu is mij vorige week vrijdag toegezegd dat ik deze week het steuernummer zou gaan ontvangen.

 

Dit is dus totaal nieuwe informatie!

 

Jij hebt dus straks, nadat alles in NL 'teruggedraaid' is verder niets met NL te maken.

En zo hoort het ook, naar mijn smaak: Je woont en opereert tenslotte in/vanuit Duitsland (wel voor de NL markt, maar dat doen wel meer Duitse bedrijven).

 

Dus kan je straks op zoek gaan naar een 'Duitse boekhouder' voor je webwinkel. Helemaal geen dure, moeilijke 'toestanden' of zo.

 

Maar eerst moet je natuurlijk dat NL stuk regelen/terugdraaien (door iemand hier).

 

 

Waarom is jouw man als zzp'er in de bouw nog steeds ingeschreven als ondernemer in NL?

Heeft hij hier wel een vaste inrichting van waaruit hij opereert?

 

 

 

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Het nut van deze ‘inschrijving’ als ondernemer in NL ontgaat mij een beetje, maar goed.

Misschien dat de bewuste opslag/garage als een vaste inrichting ‘erkend’ wordt door beide landen – laten wij dat maar voor het gemak aannemen hier – dan is het dus als volgt:

 

- Je man blijf in NL ‘buitenlandse belastingplichtige’ en doet gewoon BTW en IB aangifte hier. Daarnaast moet hij waarschijnlijk ook een IB aangifte in Duitsland doen (neem ik aan – geen idee hoe dat daar verder gaat), maar die zal heel summier zijn (want hij heeft daar dan geen inkomen als ik het goed begrijp).

- Jij doet alle aangiften in Duitsland, wanneer je uitgeschreven bent bij de KvK en de BD hier. Dus zowel BTW en IB daar. Waarschijnlijk moet je dan een BTW suppletie in NL doen, althans als de tijdvakken elkaar overlappen (en misschien wel een ‘laatste’ IB aangifte).

- En jullie moeten natuurlijk allebei een administratie hebben.

 

Lijkt mij niet zo moeilijk allemaal. Ik zou denken dat je het beste een bureau in NL voor je man kan zoeken (en jouw aangiften in NL) en een bureau in Duitsland voor jezelf (en de Duitse IB aangifte voor je man).

Maar inderdaad: een alternatief kan zijn om te proberen om één bureau te vinden voor alles, alhoewel het mij nogal ingewikkeld (en kostbaar, waarschijnlijk) lijkt.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord
Het nut van deze ‘inschrijving’ als ondernemer in NL ontgaat mij een beetje

Het nut om een eenmanszaak in Nederland te hebben cq. in Nederlandse loondienst kan zijn omdat je een Hypotheek aftrek wilt op je Duitse woning (als je bij een Nederlandse instellen een Hypotheek hebt)

 

Het is helemaal niet zo gek dat TS iemand zoekt die van het Nederlandse en het Duitse belasting stelsel verstand heeft, hier is een duidelijk gevalletje van Nederland <-> Duitsland Combi en daar ook de voordelen van te pakken! c.q. de nadelen van te weten!

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 4 leden online en 138 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké