• 0

Aankoop opslagruimte (eigen geld): beter eenmanszaak of BV of privé?

Voor de aankoop van een opslagruimte (100% in gebruik voor bedrijf) met eigen geld (31K) heb ik de volgende vraag:

 

Hoe kan dit fiscaal het handigst ingericht:

- aankoop in eenmanszaak

- aankoop in BV

- privé aankoop (en b.v. verhuren aan eenmanszaak/BV)

 

Wat zijn de handigste opties waarmee het zo gunstig mogelijk wordt ingericht hiervoor?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je op dit moment al een onderneming, en zo ja in welke rechtsvorm?

 

Wat heb je zelf al gezocht en gevonden en wat zijn je overwegingen?

 

(Ook leuk: http://www.z24.nl/ondernemen/waarom-vastgoed-kopen-voor-veel-ondernemers-niet-slim)

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dank, Ron!

 

Inderdaad:

Er is eigen geld privé en in de eenmanszaak (die draait goed).

Er is ook een Holding BV: die heeft voornamelijk belangen en is verder weinig actief.

 

Zelf al gevonden (uw link ook tegen gekomen; leuk artikel en creatief van Bam): op dit forum iets over ruimte huur en over lenen (hypotheek), maar dit gaat over eigen geld dat reeds beschikbaar is. Ook iets gevonden over garagebox, maar ook dat gaat over hypotheek.

 

Overwegingen: geld investeren in plaats van flink deel van resultaat naar de fiscus (dus vanuit eenmanszaak opslagruimte kopen lijkt me) en: opslag is nodig voor deel van bedrijfsvoering.

 

Een vraag achter de vraag is tevens: kan ik door in mijn eenmanszaak de opslagruimte aan te schaffen (een gunstige investering doen en) wat IB voorkomen/uitstellen en heeft dit eigenlijk zin, of kan ik het beter privé aanschaffen en verhuren aan eenmanszaak (als dat al mag, want ook daarover lijkt op de Belastingdienst site een regeling te bestaan die dat niet makkelijk maakt).

 

Alvast dank

Link naar reactie
  • 0

Wat Herman zegt: Je kunt niet aan jezelf verhuren.

De BV kan wel aan de eenmanszaak (lees: aan jou) verhuren. Jij kunt ook aan de BV verhuren (dat heet dan 'terbeschikkingstelling van vermogensbestanddelen aan een bv waarin je een aanmerkelijk belang hebt', en zorgt ervoor dat het pand in box 1 terecht komt (resultaat uit overige werkzaamheden).

 

Een pand kopen om (belastingheffing over de) winst uit te stellen, helpt alleen als je al een pand hebt dat je gaat vervangen en in dat pand een flinke stille reserve zit. Dan kun je winst uitstellen via een herinvesteringsreserve. Dat gaat niet als je met je normale bedrijfsactiviteiten winst maakt: dat is gewoon belast. Het geld dat je in het pand stopt, komt op je balans terecht en is geen negatief resultaat. Op dat pand kun je afschrijven, maar een pand kopen zodat je met de afschrijving je winst kan drukken, is doorgaans niet een hele goede reden. Een uitzondering is uiteraard als je de MIA kunt toepassen en dat pand willekeurig kunt afschrijven (Vamil), omdat het een nieuw pand is met bijvoorbeeld een BREEAM ´very good´ label, of een vergelijkbaar certificaat van GPR Gebouw.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

dank, Ronaldinho en Herman,

 

Het wordt: pand kopen met eigen geld uit eenmanszaak

 

Een andere kijk erop: als ik het bedrag nu investeer vanuit de eenmanszaak in een ruimte die ik toch nodig heb voor de bedrijfsvoering, geef ik op deze manier niet 52% van het bedrag weg aan het einde van het jaar... (maar een andere keer en als de ruimte courant blijft kan ik dat relatief zelf bepalen).

 

(ik beschik overigens over een BV & eenmanszaak)

Link naar reactie
  • 0

Het wordt: pand kopen met eigen geld uit eenmanszaak

Is het nu je eigen geld of geld van de eenmanszaak? Is het eigen vermogen positief? En is dat voor of na betalen van IB? En liquide middelen in de eenmanszaak is ook niet noodzakelijkerwijs je 'eigen' geld.

 

Een andere kijk erop: als ik het bedrag nu investeer vanuit de eenmanszaak in een ruimte die ik toch nodig heb voor de bedrijfsvoering, geef ik op deze manier niet 52% van het bedrag weg aan het einde van het jaar...

Je lijkt te suggereren dat je denkt dat het kopen van een bedrijfsruimte een effect heeft op je resultaat. Oftewel: dat de aanschaf je winst zal drukken. Als de eenmanszaak de ruimte koopt voor (laten we zeggen uitsluitend) zakelijk gebruik, dan zul je die ruimte toch moeten activeren? Op de balans van de eenmanszaak schuif je van de ene bezitting (liquide middelen) naar de andere bezitting (materiële activa). De aankoop is dan geen kost. En of je al te veel kunt afschrijven, is ook nog maar de vraag.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Beste prinsrachid,

 

Dank; die link had ik gevonden en is nuttig. Inmiddels is de ruimte aangeschaft aan de hand van de tips is de volgende keuze gemaakt:

 

Inderdaad 100% bedrijfsgebruik opslag.

Aanschaf met eigen geld (is nu uit eenmanszaak gebruikt, maar had ook privé kunnen zijn; dan zou het bijvoorbeeld gunstiger zijn om aan BV te verhuren).

Goede tips:

Afschrijving doe ik in 5 jaar naar de bodemwaarde (=50% WOZ-waarde); dat kan omdat ruimte meer dan 60 jaar oud is (en na 50 jaar mag het naar fiscale bodemwaarde bij eigen gebruik).

Dit jaar alvast 1/5 daarvan afschrijving.

Rest van de waarde is inderdaad verschuiving liquide middelen de komende 4 jaar.

Link naar reactie
  • 0

Afschrijving doe ik in 5 jaar naar de bodemwaarde (=50% WOZ-waarde); dat kan omdat ruimte meer dan 60 jaar oud is (en na 50 jaar mag het naar fiscale bodemwaarde bij eigen gebruik).

Dat is vragen om problemen.

Bij het berekenen van de afschrijving begin je met het aloude goedkoopmansgebruik. Dat schrijft voor dat je de kosten moet toerekenen aan de jaren waarop ze betrekking hebben. Dat doe je door te bepalen wat de aanschafkosten zijn geweest, hoe lang je denkt het bedrijfsmiddel te gaan gebruiken (en bij gebrek aan een vooraf bekende termijn: hoe lang is het economisch verantwoord om het te gebruiken) en wat zal het dan opleveren (de restwaarde, ten minste de grondwaarde, maar je hoeft geen rekening te houden met toekomstige waardeontwikkeling, alleen met zaken als slijtage, veroudering, etc.). Een pand zul je doorgaans lineair afschrijven, maar ook andere methoden zijn mogelijk, als je dat maar kunt onderbouwen.

 

Vervolgens bereken je de afschrijving: (aanschafkosten -/- restwaarde)/verwachte levensduur.

Pas dan kom je toe aan de wettelijke beperkingen: per jaar ten hoogste 20% van de aanschaffingskosten en niet tot onder de bodemwaarde (50% van de WOZ-waarde indien eigen gebruik). Die regels kunnen je afschrijvingsbedrag alleen beperken, niet verhogen!

 

Een pand in 5 jaar afschrijven, kan dus alleen als dat pand over een jaar of 5 van ellende uit elkaar zal vallen (of een vergelijkbare onderbouwing). In dat geval zullen de opstallen niet zo'n heel groot deel van de totale waarde meer uitmaken. De restwaarde is dan meer dan de bodemwaarde, zodat je niet tot de bodemwaarde kunt afschrijven. Dat het pand bij aanschaf al meer dan 50 jaar oud is, is dus (zonder nadere onderbouwing) zeker geen reden om in 5 jaar de helft af te schrijven.

 

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.