• 0

Kickstarter anno 2015

Beste forum leden,

 

Ik wilde een kickstarter runnen voor een game, daarbij bedacht ik mij ineens dat je ook nog te maken hebt met de belastingdienst.

 

Het volgende artikel geeft wel goede informatie, vooral antwoord #6 van Marcel Spruit. Ook is eruit gekomen dat je BTW moet afdragen als je:

- in het economisch verkeer

- goederen of diensten levert

- onder bezwarende titel (lees: tegen een vergoeding)

Hier voldoe je vrij snel aan.

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=51843;start=msg484168

 


 

De BTW situatie is op 1-1-15 sterk veranderd. Nu moet je de BTW aangeven in het land van de afnemer en dus niet meer in het land van de aanbieder. Dit zette mij aan het denken.

 

Wie is nou de afnemer? Kickstarter (dat denk ik) of de mensen die geld geven?

 

Voor de BTW is het “onder bezwarende titel”. In hoeverre gaat dat op. Stel ik heb een game met de verkoopwaarde van 15 euro. Mensen van kickstarter geven 10 euro in de pre-order. Moet ik dan 21% over de 10 euro (dat denk ik) of over 15 euro betalen?

 

Ook kun je meer hebben, bijvoorbeeld als je meer geld inlegt dat je dan een plekje in het spel krijgt. Dit is geen bezwarende titel (denk ik). Je kunt het niet kopen. Ook krijg je het spel. Laten we zeggen dat deze reward 200 euro kost. Moet ik dan 21% btw over 10 (dat denk ik), 15 of 200 euro rekenen?

 

Klopt deze beredenering?

 

Ik hoop dat ik het in het juiste board heb geplaatst.

 

Alvast bedankt voor je antwoord.

 

Jeroen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kan Kickstarter als een soort online marktplaats zien, waar jij een virtueel kraampje huurt om je waar rechtstreeks aan de klant te verkopen.

De klant is de afnemer, en de BTW is verschuldigd over het door de klant betaalde bedrag. Bij spelletjes die digitaal geleverd worden, in het land van de klant.

 

En in tegenstelling tot wat soms gedacht wordt, is het leveren van de tegenprestatie ook bij een crowdfunding campange zeker niet vrijblijvend (en dus geen gift).

Als jij beloftes maakt die je niet nakomt, kan dat gevolgen hebben.

Onlangs is er nog een bedrijf en diens bestuurder veroordeeld, voor het niet leveren van het beloofde product.

Dit onder de consumentenwetgeving van de staat Washington, waar het bedrijf niet eens gevestigd was, maar wel backers had.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord Max.

 

Dus dan heb ik alsnog met de "klanten" te maken. Dan moet ik dus de BTW afdragen in de land van de afnemer.

 

Ik bedoel met de tegenprestatie en prijs, de waarde van de tegenprestatie en de betaalde prijs.

 

1 ding begrijp ik alleen niet. De backers geven geld aan kickstarter en niet aan mij. Dit zou wel het geval zijn als ik een kraampje huur. Vervolgens haalt kickstarter zijn fee eraf (en BTW?) en is de rest voor mij.

 

Om het juiste BTW bedrag af te dragen aan het juiste land, moet ik weten waar de aankoop gebeurd is. Heeft kickstarter deze mogelijkheid aan bord of speelt hier de privacy wet?

Link naar reactie
  • 0

1 ding begrijp ik alleen niet. De backers geven geld aan kickstarter en niet aan mij. Dit zou wel het geval zijn als ik een kraampje huur. Vervolgens haalt kickstarter zijn fee eraf (en BTW?) en is de rest voor mij.

 

Ook als jouw kraampje VVV cadeaubonnen zou accepteren, ben jij nog steeds degene die de dienst levert en de BTW moet afdragen.

Dat er andere partijen bij betrokken zijn die de betaling faciliteren, maakt daarbij geen verschil.

 

Bij Kickstarter ben jij zelf voor de BTW afdracht verantwoordelijk.

(Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld app stores die wel zelf het spel leveren, en wel zorg dragen voor de BTW afdracht)

 

 

Om het juiste BTW bedrag af te dragen aan het juiste land, moet ik weten waar de aankoop gebeurd is. Heeft kickstarter deze mogelijkheid aan bord of speelt hier de privacy wet?

 

Half

Formeel heb je naast het door de klant opgegeven land nog een tweede bewijsstuk nodig waaruit blijkt waar de klant zit. Maar goed, dat is niet alleen een probleem dat speelt bij Kickstarter, denk dat die laatste regel in de praktijk nog weinig nageleefd wordt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik bedank je nogmaals voor je antwoord Max.

 

Ik ben zelf verder gaan zoeken wat betreft crouwdfounding en BTW. Daarbij heb ik het volgende document gevonden:

 

https://circabc.europa.eu/sd/a/c9b4bb6f-3313-4c5d-8b4c-c8bbaf0c175a/836%20-%20VAT%20treatment%20of%20Crowd%20funding.pdf

 

Hierin staat dat met een reward-based founding het gehele bedrag, betaalt door de backer, BTW plichtig is. Ongeacht de waarde van de 'vergoeding'.

 

Met de nieuwe regels, voor digitale diensten, voor de BTW moet dat dus gebeuren via bijvoorbeeld de MOSS regeling.

 

Als ik dan terug kom op mijn vragen dan is het, zoals jij al aangaf:

 

Voor de BTW heb ik met de backers te maken.

 

En het betaalde bedrag geld voor de BTW, niet de waarde van de vergoeding.

 

Ik denk dat het opgelost is. Ook hoop ik dat andere hier ook wat aan hebben.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.