• 0

ZZP + Baby op komst: Samenlevingscontract of Ger. Partnerschap?

Mijn vriendin en ik hebben een kleine op komst (hoera!) en willen dan wat meer geregeld hebben dan nu. Geregistreerd partnerschap leek ons eerst het handigst (gratis op een maandag!) en meteen allesomvattend, maar ik twijfel of een samenlevingscontract + testament toch niet beter is omdat dan alles vastgelegd kan worden naar eigen keuze.

 

Vooral de automatische alimentatie verplichting schrikt me af - niet dat we al plannen hebben uit elkaar te gaan natuurlijk, maar zowel m'n vriendin als ik vinden de partner zorgplicht een beetje onzin (kind zorgplicht uiteraard wel begrijpelijk en okay!).

 

Anderen die hier tegenaan zijn gelopen en wat was je keuze? Alle tips zijn welkom...

 

Ik ben ZZP'er (fotograaf, goed lopend), mijn vriendin werkt niet. We huren een huis, hebben geen schilden, geen groot kapitaal en ook onze bezittingen hebben geen grote waarde waar we ruzie over zouden kunnen krijgen.

BestDayEver Fotografie  - Award-winnende bruidsfotograaf uit Alkmaar met een spontane & kleurrijke stijl.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Houd er in ieder geval rekening mee dat als je alleen samenlevingscontract aangaat, je het kind wel nog 'moet' erkennen en het ouderlijk gezag 'moet' aanvragen.

Het kost wat meer handelingen, maar in principe kun je alles goed regelen. Het uitsluiten van partneralimentatie, mocht je kiezen voor een gp, gaat overigens niet.

 

edit: Enne, gefeliciteerd! ;)

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Anderen die hier tegenaan zijn gelopen en wat was je keuze? Alle tips zijn welkom...

Gefeliciteerd!

 

Los van de papierwinkel: zorg als kostwinner mét kind in ieder geval voor goede voorzieningen bij overlijden en arbeidsongeschiktheid. (En dat is uiteraard niet alleen jouw keuze, maar ook die van je vriendin.). De uitkering van de Algemene NabestaandenWet is per 01-01-2015 verlaagd tot 70% van het minimumloon.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Is inderdaad iets wat ik deze winter óók ga regelen...een AOV.

 

M'n vriendin werkt niet meer omdat ze zich dan volledig op het moederschap kan richten. We hebben de luxe dat we daarvoor kunnen kiezen en het op 1 inkomen kunnen rondbreien.

 

Dat het geregistreerd partnerschap wettelijk hetzelfde is als trouwen is ons duidelijk. Maar trouwen is even op de lange baan geschoven vanwege ons aanstaande ouderschap (want als we dat doen willen we goed doen ook!).

 

Het gaat mij vooral om de keuze tussen óf geregistreed partnerschap óf samenlevingscontract met het oog deels op zekerheid maar ook op het gescheiden houden van bepaalde dingen (bedrijf!) mocht aan onze relatie wél een einde komen. Bedankt voor de reacties!

BestDayEver Fotografie  - Award-winnende bruidsfotograaf uit Alkmaar met een spontane & kleurrijke stijl.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.