loading
Ga naar inhoud
Erwin Vervacke
Verberg

Kan ik gerechtelijke betalingsprocedure starten zonder extra incassotraject?

vraag

Ik heb 3 openstaande facturen (totaal €25K) voor een Belgische zakelijke klant die niet reageert op mijn betalingsherinneringen en aanmaningen. Deze zijn verzonden via aangetekende post, gewone post en email. Ook voorstellen tot betalingsspreiding/regeling vallen in het niets.

Kan ik een gerechtelijke procedure starten met advocaat zonder dat er opnieuw een traject van herinnering/aanmaning wordt ingegaan? In hoeverre is een incassotraject anders dan wat ik als ZZP zelf verstuur?

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ben je zelf Nederlander of ook Belg?

Lijkt me dat een advocaat niet een heel incasso traject zal hoeven/willen doorlopen, maar een duidelijk briefje op mooi briefpapier/concept dagvaarding zou wellicht kunnen helpen om toch eens te betalen.

Daarna kan een (Belgische) advocaat al snel een gerechtelijke procedure in gaan.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Geen idee hoe dit in België werkt, maar hier in NL zou het zo zijn:

 

- Eerst een ingebrekestelling sturen, met een termijn van bijvoorbeeld 7 dagen (is B2B dit allemaal).

- Daarna aan een deurwaarder 'uit handen geven' en hopen dat het minnelijk opgelost wordt.

- Desnoods, uiteraard afhankelijk van reacties/vooruitzichten: doorzetten, als geen regeling mogelijk blijkt.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Mogelijk dat een advocaat na een korte procedure kan overgaan op beslag leggen. Iets wat je als zzp'er niet kan.

Je zou mogelijk nog een Europees betalingsbevel kunnen overwegen, al lijkt me dat het bedrag in ieder geval groot genoeg is om een professional in te schakelen.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Geen idee hoe dit in België werkt, maar hier in NL zou het zo zijn:

 

- Eerst een ingebrekestelling sturen, met een termijn van bijvoorbeeld 7 dagen (is B2B dit allemaal).

- Daarna aan een deurwaarder 'uit handen geven' en hopen dat het minnelijk opgelost wordt.

- Desnoods, uiteraard afhankelijk van reacties/vooruitzichten: doorzetten, als geen regeling mogelijk blijkt.

 

Die tweede stap is geen vereiste en juist bij partijen die toch niet gaan betalen kun je die overslaan. En als je contract en/of factuur voldoende duidelijk zijn over wanneer er betaald *moet* zijn, kun je de ingebrekestelling ook overslaan, maar met een goede 14-dagen-brief pak je nog wel de incassokosten mee.

 

Dat neemt overigens niet weg dat mijn ervaring ook is dat een eerste dreigende brief van mij wanbetalers nogal eens motiveert tot betaling.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Dat neemt overigens niet weg dat mijn ervaring ook is dat een eerste dreigende brief van mij wanbetalers nogal eens motiveert tot betaling.

Een bezoek van Big Frank ook ;)

 

 

bigfrank.nl-incassoman.jpg

 

 

 


That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Bij een klant in Nederland hoef je niet allerlei rare stappen te nemen, je vorderingen zijn direct opeisbaar. (Particulieren genieten nog enige bescherming, in de zin dat je hen niet meteen boetes kunt opleggen.)

 

Hoe dat bij een klant in België zit, weet ik niet, dat moet je op een Belgisch forum vragen.

 

Aangezien het om een grensoverschrijdende vordering lijkt te gaan, heb je het voordeel dat je gebruik kunt maken van een Europees Betalingsbevel.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 2 leden online en 61 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké