• 0

Financiële holding BV met exact dezelfde handelsnaam toegestaan

Onlangs kwam ik erachter dat er een tweede (jonger) bedrijf is, dat exact dezelfde handelsnaam voert ("XXXX" Holding BV) als onze BV.

 

Nu zijn het beide financiële holdings van actieve, maar totaal verschillende werkmaatschappijen (BV's) in verschillende delen van het land. De tegenpartij voert -naar mijn weten- geen activiteiten uit met zijn financiële holding. Echter is onze financiële holding wel actief (exit/VC) en ik ben bang dat buitenlandse partijen het raar kunnen vinden dat er twee "dezelfde" bedrijven in Nederland zijn. Naast verwarring zou dit ook wat rode vlaggetjes op kunnen leveren...

 

Aanklagen van de tegenpartij vind ik ook weer zo wat, voornamelijk in verband met de tijd en kosten die daar mee gemoeid zijn.

 

Wat zouden jullie doen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

lol, nu dus wel.. ;D

Er zijn inderdaad diverse Jansen Holding BV's die precies dezelfde naam voeren.

 

Echter, artikel 5 van de Handelsnaamwet zegt het volgende:

 

Het is verboden een handelsnaam te voeren, die, vóórdat de onderneming onder die naam werd gedreven, reeds door een ander rechtmatig gevoerd werd, of die van diens handelsnaam slechts in geringe mate afwijkt, een en ander voor zover dientengevolge, in verband met de aard der beide ondernemingen en de plaats, waar zij gevestigd zijn, bij het publiek verwarring tussen die ondernemingen te duchten is. LINK
Link naar reactie
  • 1

Echter, artikel 5 van de Handelsnaamwet zegt het volgende:

 

Het is verboden een handelsnaam te voeren, die, vóórdat de onderneming onder die naam werd gedreven, reeds door een ander rechtmatig gevoerd werd, of die van diens handelsnaam slechts in geringe mate afwijkt, een en ander voor zover dientengevolge, in verband met de aard der beide ondernemingen en de plaats, waar zij gevestigd zijn, bij het publiek verwarring tussen die ondernemingen te duchten is. LINK

Je moet dat lezen als een nevenschikking: verwarring is te duchten als het gelijkaardige ondernemingen zijn én zij in dezelfde plaats gevestigd zijn. Daarom is bijvoorbeeld Bakkerij Jansen veelvuldig toegestaan: de bakkerijen zijn weliswaar allemaal gelijkaardige ondernemingen, maar ze bevinden zich in een andere plaats.

Link naar reactie
  • 0

@RT: het zijn inderdaad alleen onze holdings die die naam voeren

@Ward: ik denk dat je daar ook een sterk punt hebt.

 

Mijn eigen voorlopige conclusie (na er meer over nagedacht/gelezen te hebben en de bovenstaande discussie):

 

In wezen is het hebben van een dezelfde handelsnaam niet verboden. Echter, wanneer er verwarring bij het publiek op kan treden is men vrij het aan de kantonrechter voor te leggen. Deze zal beoordelen of dit ook zo is. Waarschijnijk houdt deze rekening met de locatie van de ondernemingen, de bedrijfstak waarin zij opereren, of er al verwarring is ontstaan bij klanten, enz.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@RT: het zijn inderdaad alleen onze holdings die die naam voeren

Dan nemen die ongetwijfeld ook niet deel aan het economisch verkeer en is de Handelsnaamwetgeving überhaupt niet van toepassing.

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 296 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.