• 0

Veiling constructie - Juridisch niveau

Beste HLers,

 

Mijn start-up biedt mensen de kans om spullen IPV geld te doneren aan een goed doel naar keuze. Nu zijn we nog aan het zoeken naar de juiste juridische constructie voor dit verhaal om zo algemene voorwaarden op te kunnen stellen. Betaling loopt via ons omdat dat het meest betrouwbaar is en wij fungeren daardoor onder andere ook als soort van 'transactiebemiddelaar'.

 

Op het moment denken we over de volgende twee constructies:

 

1. Donateur verkoopt aan koper (met als voorwaarde dat de betaling aan ons is).

 

Op deze manier blijft de transactie (a la marktplaats met maar 2 partijen --> handig). Is deze voorwaarde (makkelijk) te stellen door donateur?

 

2. Donateur doneert aan ons. Wij verkopen aan koper. Wij geven opbrengst aan goed doel gekozen door donateur.

 

Waar ik bang voor ben bij deze constructie, dat wij nu op 'professionele' wijze producten verkopen aan koper. Zijn we dan gebonden aan dingen als consumentenkooprecht en moeten we garanties bieden?

 

3. Is er nog een 3e, betere constructie?

 

Als iemand ons op weg kan helpen met deze vragen zou enorm gewaardeerd worden!

 

(Wij hebben uiteindelijk ook winstoogmerk en dit wordt een sociale onderneming, dus ik hoop dat deze vraag hier op het forum gewoon kan)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is deze voorwaarde (makkelijk) te stellen door donateur?

 

Waarom niet?

 

Ik (donateur) wil mijn oude bankstel aan een goed doel geven (WNF), maar ik wil wel dat (tenminste) 50,- euro daar terecht komt.

Dus meld ik dit bij jou aan, mijn bankstel wordt voor 60,- euro te koop gezet (want jullie willen ook wat verdienen...) en: iedereen kan 'toeslaan'. En aan jullie betalen.

 

De vraag lijkt mij eerder:

Hoe krijg je dit systeem 'aan de praat' (kip/ei...)?

Hoe doe je praktisch gezien met foto's e.d. van mijn bankstel (ik heb namelijk geen fototoestel, maar wel een knappe bank...)?

Hoe weet ik dat het geld bij WNF terechtkomt...?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn start-up biedt mensen de kans om spullen IPV geld te doneren aan een goed doel naar keuze. Nu zijn we nog aan het zoeken naar de juiste juridische constructie voor dit verhaal om zo algemene voorwaarden op te kunnen stellen. Betaling loopt via ons omdat dat het meest betrouwbaar is en wij fungeren daardoor onder andere ook als soort van 'transactiebemiddelaar'.

Wat is de toegevoegde waarde van jullie in dit geheel? En in welke behoefte wordt hier voorzien? Wie ontvangt de opbrengst van de verkochte spullen? En wie doet de daadwerkelijke donatie?

 

En wat is het exacte het verdienmodel? Als ik een bank aan het Longfonds wil doneren, dan zet ik de bank op Marktplaats en maak het geld vervolgens over naar het Longfonds. Waarom zou een potentiële donateur nog een 'transactiebemiddelaar' tussen willen hebben zonder dat het ten koste gaat van de donatie zelf?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Het een sluit het ander niet uit. Bij een goed doel voor kinderen kunnen gedoneerde kinderkleertjes linea recta doorgestuurd worden, maar moet een gedoneerde Ferrari eerst te gelde worden gemaakt.

 

Dat vraagt alleen nogal wat van (a) de logistiek die al die goederen bij een goed doel moet krijgen of (b) de positionering van de veilingen. Ik vermoed dat je via grote veilingsites zoals eBay of haar dochter Marktplaats vaak een beter prijs krijgt dan met een eigen veiling — en dan doe je een goed doel mogelijk tekort.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan mij voorstellen dat mensen wat meer bieden op een goededoelenveiling, "want het is voor een goed doel". Extra centen dokken "want het verdwijnt in de zakken van Jeff Bezos" daarentegen...?

 

Daarnaast zou je op een goededoelenveiling veilingen kunnen organiseren rondom bepaalde thema's, in samenwerking met het goede doel. Marktplaats en Ebay kunnen dat vast ook, maar die moeten dat dan eerst inrichten.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Excuses, ik heb het concept niet direct helder uitgelegd. Voor wie een beter idee wil krijgen:

 

Iemand doneert een schilderij aan een goed doel naar keuze (bijv. Unicef)

Iemand koopt een schilderij wetende dat het geld naar Unicef gaat.

 

Verder gaat het mij in dit topic puur om de juridische constructie van de transactie zodat we daar onze algemene voorwaarden op kunnen baseren.

 

Dit zijn nu de twee opties:

 

1. Donateur verkoopt aan koper (met als voorwaarde dat de betaling aan ons is).

 

2. Donateur doneert aan ons. Wij verkopen aan koper. Wij geven opbrengst aan goed doel gekozen door donateur.

 

Is er iemand die er een idee bij heeft wat verstandiger/makkelijker zou zijn?

 

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie
  • 0

Peter we streven om een soort community op te bouwen met mensen die dingen graag weggeven / hergebruiken en op die manier kunnen bijdragen. Op deze manier gaat er een hele zee open van mogelijkheden wat betreft fondsenwerving. We vragen niet om geld. Maar om spullen.

 

Logistiek e.d. is over het algemeen a la marktplaats (partijen overleggen onderling). Verder ben ik hier niet om het concept verder uit te leggen.

 

Als er nog een expert is die ideeën heeft bij mijn vraagstuk heeft dan hoor ik het graag!

Link naar reactie
  • 1

Verder ben ik hier niet om het concept verder uit te leggen.

Als je niet voornemens bent tekst en uitleg te geven, dan kunnen (willen) mensen je ook niet helpen.

 

Misschien kun je eens bij bijvoorbeeld www.spullenschenken.nl of www.inzameldoelen.nl eens informeren hoe zij e.e.a. aanpakken.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.