• 0

Werk uitvoeren onder dwang

Hallo allemaal, Ik zit met het volgende.

 

Enkele maanden geleden heb ik een offerte gemaakt, dit was nog voor de btw verhoging van 6 naar 21 % in de bouw, dus uiteraard staat op deze offerte het lage btw bedrag vermeld. Ik heb de aanvrager op de hoogte gebracht de werkzaamheden niet te kunnen uitvoeren voor deze regeling van 6 % weer zou worden terug gedraaid naar 21 %, daarnaast was het niet geheel duidelijk of deze verhoging door de overheid doorgedrukt zou worden wat dus wel is gebeurd. De opdrachtgever heeft na deze verhoging gesteld dat ik de werkzaamheden dan maar zwart moet uitvoeren waar ik direct tegenin ben gegaan door aan te geven niet op deze wijze te werken.

 

Nu de btw regeling is verhoogd acht deze persoon mij aansprakelijk en dreigt een advocaat in handen te nemen om het verschil terug te halen en probeert mij tevens te dwingen de werkzaamheden uit te voeren.

 

Doordat het zo hoog is opgelopen wil ik uiteraard op geen manier verder met de persoon in kwestie en naast het feit dat de offerte wel opgemaakt is heeft de aanvrager deze niet ondertekend binnen de geldigheid van 30 dagen waar wel op aangedrongen is. Sterker nog de offerte is nooit ondertekend, er zijn geen aanbetalingen gedaan, en er is nooit een datum afgesproken voor de werkzaamheden.

Mijn vraag is dus of deze persoon in het algemeen het recht heeft om mij te dwingen de werkzaamheden uit te voeren losstaand van de btw percentages? Duidelijk is dat deze persoon op geen manier tevreden te krijgen is door deze opgelopen spanning en de werksfeer om te snijden zal zijn gedurende de werkzaamheden.

 

In mijn ogen is een offerte enkel een aanbod en wordt deze pas omgezet naar een contract zodra deze door beide partijen ondertekend en overeengekomen is binnen de aangegeven geldigheid.

 

Ik zou hier heel graag advies over krijgen en alle feedback wordt gewaardeerd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

In mijn ogen is een offerte enkel een aanbod en wordt deze pas omgezet naar een contract zodra deze door beide partijen ondertekend en overeengekomen is binnen de aangegeven geldigheid.

 

Ik ben geen jurist, maar dat lijkt mij ook. Als jij duidelijk op de offerte vermeld hebt dat de offerte een maand geldig is en de klant heeft binnen die termijn geen akkoord gegeven is er dus geen overeenkomst, en dus ook geen verplichting tot levering.

 

Ik heb in mijn algemene voorwaarden ook staan "Offertes en urenschattingen zijn altijd indicatief, hieraan kunnen geen rechten ontleend worden" en "Alle offertes hebben een geldigheidsduur van 14 dagen".

 

Maar goed, deze voorwaarden worden nooit meegestuurd met een offerte dus die zijn waarschijnlijk toch niet van toepassing (staan overigens wel op de website). Ik maak sowieso geen uitgebreide offertes, gewoon een mailtje met "ik verwacht dat het ongeveer xxx zal kosten". Als dat akkoord is maak ik een overeenkomst, en dan worden de voorwaarden wel bijgevoegd als PDF.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Sterker nog de offerte is nooit ondertekend, er zijn geen aanbetalingen gedaan, en er is nooit een datum afgesproken voor de werkzaamheden.

Mijn vraag is dus of deze persoon in het algemeen het recht heeft om mij te dwingen de werkzaamheden uit te voeren losstaand van de btw percentages?

 

Nee, zoals je het hier stelt niet, als je een bepaalde geldigheidsduur van de offerte hebt afgegeven, ben je daarna niet meer verplicht het voor dat bedrag uit te voeren of het überhaupt ook nog maar uit te voeren.

 

En 30 dagen is een redelijke termijn voor de geldigheidsduur van een offerte.

 

Naast je neer leggen, nergens meer op reageren en krijg je een brief van een advocaat, dan je altijd nog verwijzen naar een niet ondertekende offerte.

 

Overigens,

Ik heb de aanvrager op de hoogte gebracht de werkzaamheden niet te kunnen uitvoeren voor deze regeling van 6 % weer zou worden terug gedraaid naar 21 %

 

Deze snap ik niet helemaal, heb je een offerte uitgebracht met 6% BTW en vervolgens gereageerd dat je de werkzaamheden niet voor 1 juli zou kunnen uitvoeren. De datum van 1 juli is wel vaak genoemd. Ook al was het niet 100% zeker, we moesten er wel ernstig rekening mee houden, dat de BTW op arbeid weer naar 21% zou gaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ Bob, ik denk dat ik deze wijze ook maar ga aanhouden. bedankt!

 

@ Rive. Dank voor je reactie, iets te snel geformuleerd door mij. (werkzaamheden ''mogelijk'' niet te kunnen uitvoeren voor deze regeling) simpelweg als toelichting aangezien de einddatum van de voormalige werkzaamheden variabel waren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In de offerte staat: wenst u van deze offerte opdracht te maken dan verzoeken wij u deze binnen de termijn van één maand ondertekend terug te sturen

Ik begrijp niet goed wat exact het probleem is. De klant heeft een offerte ontvangen met een prijs en btw van het moment van offreren. Vervolgens heeft die klant die offerte niet binnen een maand met een krabbel teruggestuurd. Daar is dan toch vervolgens de kous mee af? Niet getekend, geen opdracht.

 

Stel dat hij wel een krabbel had gezet, dan had je nog steeds die hogere btw-verhoging één-op-één moeten doorberekenen. Het factuurbedrag gaat weliswaar omhoog, maar niet jouw prijs. Het btw-tarief wordt immers van bovenaf opgelegd.

 

Maar zelfs als de order voor 1 juli was geoffreerd, getekend en begonnen, had je nog steeds 21% moeten rekenen als het werk pas ná 1 juli gereed was gekomen. Want zelfs als het werk voor de verhogingsdatum had aangevangen, wordt het hoge tarief van toepassing over de hele opdracht zodra het onderhoud klaar is ná de verhogingsdatum.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Zal ik dan maar even advocaat van de duivel spelen?

 

TS heeft het over een offerte die getekend retour zou moeten komen. Dat blijkt later een eenvoudige mail te zijn.

 

Ik maak sowieso geen uitgebreide offertes, gewoon een mailtje met "ik verwacht dat het ongeveer xxx zal kosten". Als dat akkoord is maak ik een overeenkomst

 

Als daarin niet wordt geëist dat deze ondertekend wordt en retour gestuurd (zeer ongebruikelijk) is een offerte aan te merken als aanbod. Als de klant reageert op de mail (meestal vrijwel meteen) dat de offerte akkoord is, is er een aanbod gedaan en vervolgens aanvaard en is er formeel sprake van een overeenkomst. De details zoals de timing kunnen later volgen.

 

De hele papierwinkel die sommige bedrijven daarna optuigen (bijvoorbeeld bij het kopen van een auto of keuken) is vooral bedoeld om afzeggen te voorkomen en sterker te staan bij een eventuele procedure.

Een overeenkomst kan al rechtsgeldig worden door zo iets simpels als het opsteken van je hand, bijvoorbeeld op een veiling. Dus zeker ook door een beantwoorde mail.

 

Bij de BTW is het van belang dat een en ander duidelijk is gecommuniceerd. Een consument krijgt normaal gesproken een prijs inclusief BTW. Als later de BTW hoger (of lager) wordt en de consument heeft geen schuld aan een vertraging, vraag ik me af of je de prijs zomaar mag aanpassen. Dat lijkt me in dit geval wel omdat het vrij algemeen bekend is gemaakt dat er wat zou veranderen per 1 juli. Ben benieuwd hoe de juristen hier naar kijken. TS zal in ieder geval 21 % moeten afdragen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die advocaat van de duivel moet maar niet meer reageren als het eigenlijk bedtijd is, want dan ziet hij blijkbaar niet meer dat IK bovenstaande quote heb geplaatst, maar dat ik NIET de TS ben :P

 

Maar als ik een offerte per mail stuur en de klant stuurt "akkoord" is er inderdaad een (schriftelijke) overeenkomst, dus misschien kan ik mijn voorwaarden voortaan maar meteen bij de offerte meesturen.

 

Overigens gebruik ik wel altijd termen als "ik verwacht / schat dat ik er zolang mee bezig ben en dus kost het ongeveer zoveel." Alleen voor complete websites gelden vaste tarieven, die overigens ook op mijn website staan.

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Mea Culpa. Was inderdaad bedtijd. ;D

 

Blijft natuurlijk wel de strekking van mijn post. Je bent sneller aan een overeenkomst gebonden dan de meeste mensen denken. Nu een juiste quote:

 

feit dat de offerte wel opgemaakt is heeft de aanvrager deze niet ondertekend binnen de geldigheid van 30 dagen waar wel op aangedrongen is. Sterker nog de offerte is nooit ondertekend, er zijn geen aanbetalingen gedaan, en er is nooit een datum afgesproken voor de werkzaamheden.

Mijn vraag is dus of deze persoon in het algemeen het recht heeft om mij te dwingen de werkzaamheden uit te voeren

 

De vraag die ik mezelf dus stel is of er sprake kan zijn van een overeenkomst als er geen getekende offerte is en dan blijft het antwoord dus Ja, mits er op enige wijze akkoord is gegeven. En dan volgt de vraag of dat te bewijzen is.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat ligt er maar net aan... als er expliciet vermeld is dat er pas een overeenkomst is als de offerte binnen 30 dagen ondertekend retour komt lijkt mij dat dit leidend is. Maar daar moet een echte advocaat (dus niet die van de duivel ;D) maar een uitspraak over doen ;)

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Een overeenkomst is vormvrij. Je mag dus inderdaad ook afspreken dat er pas sprake is van een overeenkomst als beide partijen de overeenkomst hebben getekend. Maar dat moet dan wel expliciet overeengekomen zijn.

 

Persoonlijk heb ik al heel vaak wat gekocht of laten doen in huis op basis van een offerte (vaak een mail) die niet ondertekend terug is gegaan. Uiteraard heb ik in alle gevallen aangegeven dat ik akkoord was met de prijs.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties, ik heb veel aan jullie feedback.

 

Nu lijkt het mij dat als de opdrachtgever gelijktijdig de algemene voorwaarde meegestuurd krijgt met de offerte en weigert akkoord te gaan met de algemene voorwaarde, dat de opdrachtnemer het recht in eigen handen moet hebben om alsnog de offerte te kunnen annuleren nietwaar? Aangezien de klant niet aan jou voorwaarden wil voldoen.

Link naar reactie
  • 0

Nu lijkt het mij dat als de opdrachtgever gelijktijdig de algemene voorwaarde meegestuurd krijgt met de offerte en weigert akkoord te gaan met de algemene voorwaarde, dat de opdrachtnemer het recht in eigen handen moet hebben om alsnog de offerte te kunnen annuleren nietwaar? Aangezien de klant niet aan jou voorwaarden wil voldoen.

 

Je hoeft de offerte dan helemaal niet te annuleren: een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en aanvaarding daarvan. Als de klant jouw aanbod niet aanvaardt, is er ook geen overeenkomst tot stand gekomen.

E.e.a. uiteraard wel onder de veronderstelling dat je in de offerte verwijst naar je voorwaarden (m.a.w. ze ook uitdrukkelijk van toepassing hebt verklaard)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Afhankelijk van de omstandigheden kun je wellicht een beroep doen op art. 52 Wet op de omzetbelasting 1968: Hij die ingevolge een vóór de inwerkingtreding van een wijziging in de wetgeving inzake omzetbelasting gesloten overeenkomst verplicht is goederen te leveren of een dienst te verlenen, is bevoegd hetgeen met betrekking tot die goederen of die dienst wegens omzetbelasting meer is gevorderd dan vóór de inwerkingtreding van die wijziging had kunnen geschieden, terug te vorderen van degene aan wie hij de goederen moet leveren of de dienst moet verlenen. Hiermede strijdige bedingen zijn nietig.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

En dat geldt niet alleen bij een tariefsverhoging, maar ook bij een verlaging (art. 53).

Dus in het geval van een tariefsverlaging kan de afnemer het verschil terugvorderen van de leverancier.

 

Misschien kan je dat ook aan de afnemer uitleggen:

- Bij een verhoging kan jij het verschil op hem/haar verhalen.

- Bij een verlaging kan hij/zij het verschil van jou terugvorderen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Nu lijkt het mij dat als de opdrachtgever gelijktijdig de algemene voorwaarde meegestuurd krijgt met de offerte en weigert akkoord te gaan met de algemene voorwaarde, dat de opdrachtnemer het recht in eigen handen moet hebben om alsnog de offerte te kunnen annuleren nietwaar? Aangezien de klant niet aan jou voorwaarden wil voldoen.

Ook als je niet akkoord gaat met de algemene voorwaarden (AV), gelden ze toch. De enige voorwaarde die de wet stelt aan AV, is dat ze correct ter hand zijn gesteld.

 

Op het moment dat er een overeenkomst is, en de AV zijn correct ter hand gesteld, gelden de AV.

 

In jouw geval lijkt er geen overeenkomst te zijn (want geen tijdige akkoordverklaring), dus dan gelden de AV ook niet.

 

Overigens schrijf je: "de offerte is nooit ondertekend". Wat je bedoelt is gok ik dat jij geen ondertekende offerte hebt ontvangen. Je prospect zou niet de eerste zijn die tegen een rechter liegt dat hij de offerte wel degelijk heeft ondertekend en tijdig heeft teruggestuurd. Niet iets om je superzorgen over te maken, maar hou er rekening mee dat het kan gebeuren.

 

Waarom heb je daar trouwens niet achteraangebeld? Als ik een offerte heb uitstaan en de acceptatiedatum verloopt, dan informeer ik bij de prospect of hij hem wel heeft verstuurd - brieven raken kwijt in de post en ik wil over het algemeen de opdracht hebben.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Wat zou er dan in de AV staan, dat een opdracht niet geldig is.

 

Je doet een klant een aanbod, een offerte. Klant reageert pas na dertig dagen, de houdbaarheidsdatum die op de offerte vermeld staat. Dan hoef je de opdracht niet meer te accepteren.

 

Of klant reageert binnen dertig dagen, ondertekent de offerte en dan is er een opdracht. Als je dat niet meer uit kunt voeren voor 1 juli, dus niet meer voor 6% BTW, vermeld je dat per ommegaande, dan is er een nieuw aanbod gedaan wat alsnog door de klant bevestigd dient te worden.

 

Of de klant reageert binnen dertig dagen d.m.v. een akkoordverklaring per mail, of door mondelinge toezegging of door het opsteken van zijn hand, dan is officieel een opdracht, maar je accepteert hem niet, want je wil de offerte ondertekent retour. Er is geen opdracht, en dat meld je per ommegaande aan de klant.

 

Of je meld niets na de akkoordverklaring en dan accepteer je opdracht. Dan is er een opdracht. En wederom geldt dan per ommegaande de meldingsplicht van de BTW verhoging per 1 juli, geldend voor de hele opdracht, als je de opdracht niet voor 1 juli kunt uitvoeren.

 

En wordt je nu in maart gevraagd om een hele nieuwe woning te bouwen, dan had je daar al in de offerte rekening mee moeten houden en met 2 BTW percentages aan moeten bieden, eigenlijk met 1, te weten 21% want de bouwtijd van een woning is langer dan een paar maanden.

 

Volgens mij zijn dit wel de smaken.

 

Ik denk dat het in deze om de details gaat, ook het uitdrukkelijk ondertekend retour vragen van de AV, en als daar ook nog iets onredelijks in staat, dan zijn de AV helemaal niet geldig.

:)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar je hebt als leverancier/dienstverrichter gewoon het wettelijk recht om de tariefsverhoging te verhalen op de afnemer.

En dus ook andersom: de afnemer het recht op terugvordering, bij een tariefsverlaging.

 

Wel of niet iets geregeld in algemene voorwaarden of dergelijke:

Deze afspraken zijn nietig... (art. 52 en 53).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zolang er geen schriftelijke bevestiging, getekende offerte en aanbetaling is, kun je ook gewoon zeggen (schrijven!) dat deze 'klant' jouw opdrachtgever niet gaat worden. Werkzaamheden zijn duidelijk niet aangevangen laat staan uitgevoerd voor ingang van de verhoging. Dit wordt toch geen duurzame relatie. Alle ruimte die je hebt geboden, kost nu al deze energie...

 

...er staat nergens zwartopwit, dat de opdracht gegarandeerd voor de tariefsverhoging wordt uitgevoerd, toch?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.