• 0

WBSO / DGA

Beste,

 

Ik heb plannen voor een nieuw product en daarvoor zal ook prototype e.d. moeten worden gebouwd.

In zo'n geval kan je in aanmerking komen voor een WBSO.

 

Als DGA (in een BV zonder ander personeel, dus alleen ik) vroeg ik mij af of je door RVO wordt gezien als zelfstandige (die tot 30 september een aanvraag kunnen indienen) OF als inhoudingsplichtige ondernemer (die tot 30 augustus een aanvraag had kunnen indienen)?

 

Uit de WBSO/RDA handleiding kan ik niet een eenduidig antwoord hierop vinden.

 

Alvast bedankt,

Jeroen

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Jeroen,

 

Ik ga er even vanuit dat er 1 BV is, je een arbeidscontract hebt bij de BV en dat de BV loonheffing voor jou afdraagt aan de belastingdienst.

 

In dat geval ben je een werknemer voor de WBSO en dus een inhoudingsplichtige ondernemer zoals jij dat noemt. Je had dus voor 31 augustus een (al dan niet vormvrije) aanvraag moeten indienen voor de periode oktober tot december. De minimale periode voor de WBSO is zoals je waarschijnlijk wel weet minimaal drie maanden in hetzelfde kalenderjaar, dus dat wordt lastig.

 

Hoeveel uur denk je dit jaar aan WBSO-activiteiten te gaan besteden, want anders het traject als zelfstandige wellicht nog interessant?

 

Groet,

Nomden

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Nomden,

 

De aannames die je maakt kloppen:

- BV draagt loonheffing af

- Ik ben als DGA "in dienst" van de BV

 

Dus vanuit de BV zal ik voor volgend jaar een WBSO kunnen aanvragen aangezien ik dit jaar te laat ben. Voor het hele traject verwacht ik overigens minimaal 6 maanden fulltime bezig te zijn (neem voor het gemak even aan 3 maanden in 2015 (500+ uur) en 3 maanden in 2016 (500+ uur)).

 

Ik begrijp niet hoe je voor 2015 nog iets zou kunnen doen als zelfstandige? (immers de BV draagt loonheffin e.d. af).

 

Groeten,

Jeroen

Link naar reactie
  • 0

Jeroen,

 

die 500+ uur in 2015 is voor een omslachtige methode om toch nog dit jaar WBSO te krijgen. Ik zou het je persoonlijk niet aanraden vanwege de rompslomp, maar dan weet je het in elk geval.

 

Even puur hypothetisch:

[*] je maakt een afspraak bij de KvK en richt deze maand een eenmanszaak op

[*] je dient voor 30 september de (vormvrije) aanvraag in

[*] je maakt dit jaar nog 500 uur in je eenmanszaak aan WBSO-activiteiten en komt in aanmerking voor de WBSO-aftrek (mits je aangifte mag doen als ondernemer voor de inkomstenbelasting, wat ik eigenlijk betwijfel)

 

Zoals je al zegt dan per 2016 WBSO aanvragen in je BV, die aanvraag moet je dus voor 30 november indienen. Hou er in je planning even rekening mee dat je WBSO-voordeel nooit meer kan zijn dan wat je in een bepaalde maand aan loonbelasting moet afdragen. Dus als je er een deel van het jaar full-time aan gaat werken, zul je er minder voordeel aan overhouden.

De RDA 2016 wordt verder iets aangepast in vergelijking met dit jaar, dus laat je daar even goed over informeren.

 

Groet,

Nomden

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Nomden,

 

De mogelijkheid om voor WBSO dit jaar in aanmerking te komen met een eenmanszaak klinkt idd niet aantrekkelijk en brengt veel rompslomp met zich mee -> ga ik niet doen.

 

Zal dus in mijn geval een WBSO aanvraag voor 2016 worden.

 

Heel erg bedankt voor je advies in deze.

 

Groeten,

Jeroen

Link naar reactie
  • 0

[*] je maakt dit jaar nog 500 uur in je eenmanszaak aan WBSO-activiteiten en komt in aanmerking voor de WBSO-aftrek (mits je aangifte mag doen als ondernemer voor de inkomstenbelasting, wat ik eigenlijk betwijfel)

500 uur in drie maanden is nog wel te verkopen aan de belastingdienst. Je moet echter ook aan het urencriterium voldoen, 1225 uur in het kalenderjaar.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste Jeroen,

 

Mocht je als eenmanszaak dit jaar nog gebruik willen maken van de WBSO, dan zou daar tot 1 oktober nog een mogelijkheid voor zijn. Hoe dit precies zit kunnen wij je uitleggen en eventueel ook bij helpen. Mocht je hiervan gebruik willen maken..... Mod edit....

 

Beste pno

 

Dan wel graag in de openheid van dit forum. HL is niet bedoeld voor acquisitie, zie onze huisregels.

 

Groet

Joost

HL admin

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.