• 0

Inschrijven KVK en ww na 1-1-2016

Ik heb een vaststellingsovereenkomst (dd 4 september) waarbij ik op 1 maart uit dienst treedt. In de tussentijd ben ik vrijgesteld van werk. Ik ben mij op de nieuwe arbeidsmarkt aan het oriënteren. Ga ik op zoek om voor een werkgever te werken of ga ik door als zelfstandige. Ik heb al verschillende sollicitaties uitgedaan maar deze leiden tot op heden tot niets. Ik denk dat de leeftijd (49) hierbij een belangrijke rol speelt. Tevens hou ik netwerk gesprekken waarbij ik onderzoek of het voor mezelf beginnen tot de mogelijkheden gaat behoren. Hier liggen wel kansen.

• Verspeel ik mijn recht op WW als ik mij nu laat inschrijven als eenmansbedrijf en ik hieruit inkomen verdien?

• Kan ik na 1 maart direct de keus maken om een halfjaar met behoud van uitkering (70%) door te starten?

• Kan ik eventueel opdrachten via projectcontracten in deze periode oppakken?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50666-inschrijven-kvk-en-ww-na-1-1-2016/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

• 0

• Verspeel ik mijn recht op WW als ik mij nu laat inschrijven als eenmansbedrijf en ik hieruit inkomen verdien?

Ja zodra je veststellingsovereenkomst is getekend val je onder de ww regels, als je na ondertekening start vervalt je recht op ww want dan wordt je onderneming als je nieuwe baan gezien (om het maar even zo te noemen)

• Kan ik na 1 maart direct de keus maken om een halfjaar met behoud van uitkering (70%) door te starten?

Je kan na definitieve toekenning van je ww de startersuitkering aanvragen, er is ook een onderzoeksperiode, mogelijk kan je die al laten ingaan zodra je aanvraag loopt, maar tijdens de onderzoeksperiode mag je niet ondernemen, alleen voorbereiden.

• Kan ik eventueel opdrachten via projectcontracten in deze periode oppakken?

Ik weet niet precies wat je bedoeld met projectcontracten hoe zie je dat voor je?

• 0

ergens anders in loondienst zal geen probleem zijn, alleen als je veel minder zou verdienen tijdens dat projectcontract dan zou je moeten kijken dat het geen invloed heeft op je ww, volgens mij niet omdat ook je andere inkomen nog doorloopt.

en je moet even goed naar je vaststellingsovereenkomst kijken of daar iets over accepteren van ander werk in staat.

• 0

Na wat gelezen te hebben kom ik tot het volgende.

Ik wil direct doorstarten in een eigen onderneming zonder een WW-uitkering an te vragen en zonder het UWV hierin te kennen. Ik zit niet te wachten op de regels van het UWV.

Ik heb een ww-recht periode van 30 maanden. (gebaseerd op arbeidsverleden voor de vaststellingsovereenkomst)

A. Indien mijn bedrijf een succes is, dan is na 30 maanden mijn WW-recht verlopen. Blijkt na 5 jaar dat het toch niks wordt dan kom ik bij beëindiging in de bijstandsuitkering.

B. Indien ik bv na 20 maanden zeg. Dit gaat het niet worden. kan in mijn recht op WW hervatten en dan heb ik nog recht op 30 maanden WW gebaseerd op de gegevens voor de vaststellingsovereenkomst.

Wie kan mij dit bevestigen of dit klopt.

• 0

Het UWV? :)

Maar volgens mij klopt het niet. Je kunt alleen WW aanvragen als je aan de voorwaarden voldoet. Zo moet je ten minste 26 van de laatste 36 weken hebben gewerkt. Dus als je langer dan 10 weken wacht met aanvragen van die uitkering, dan vervalt gewoon het hele recht op WW.

Volgens mij heb je een aantal opties. Je kunt wachten tot 1 maart 2016 met inschrijven. Je vraagt simpelweg een WW-uitkering aan vanaf 1 februari 2016, zodat de uitkering zonder problemen op 1 maart van start kan gaan. Vervolgens ga je eens rustig kijken of en hoe je wilt ondernemen met hulp van het UWV en met behoud van een deel van je uitkering en zonder dat ze al te veel over je schouder meekijken (ook tijdelijk geen sollicitatieplicht). Na een half jaar kun je dan zeggen of het wat wordt of niet. Wordt het niets, dan schrijf je jezelf weer uit en gaat de WW-uitkering weer verder op het oude (hogere) niveau.

Je kunt ook nu alvast beginnen met ondernemen. Ook dan kun je volgens mij nog steeds een WW uitkering aanvragen. De inkomsten uit onderneming worden vervolgens 'vastgeklikt' op het niveau van het moment waarop je de WW in gaat. Pas als je dan méér gaat verdienen met je onderneming, wordt het in mindering gebracht op je WW. Je hebt dan echter wel sollicitatieplicht.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

• 0

Ook dan kun je volgens mij nog steeds een WW uitkering aanvragen.

Nee in dit geval klopt dat niet, zodra je een vaststellingovereenkomst hebt getekend val je onder de regels van ww toekenning.. En je inkomsten woren ook niet vastgeklikt, maar als je start met ondernemer vóórdat je ontslag vaststaat krijg je een uren vrijlating op basis van het gemiddeld aantal uren in de 26 weken voor je ww ingaat.

B. Indien ik bv na 20 maanden zeg. Dit gaat het niet worden. kan in mijn recht op WW hervatten en dan heb ik nog recht op 30 maanden WW gebaseerd op de gegevens voor de vaststellingsovereenkomst.

dit noemen ze het herlevingsrecht, MAAR dat herlevingsrecht kan alleen ontstaan als eerst je recht op WW wordt vastgesteld en daarna weer wordt stopgezet.

volgens mij kun je dus niet nu starten en over 20 maanden besluiten te stoppen met recht op ww.

• 0

Zie hallo van kvk: behoud ww rechten bij start bedrijf in periode na tekenen vaststellingsovereenkomst van josse64.

Je mag ook zelf best wat moeite doen door de directe link mee te sturen die je bedoelt, in plaats van onze antwoorden af te doen met een mijns inziens onbeschofte gebiedende wijs. Anyway, bedoel je dit draadje, waarin ook nog ons aller Norbert te vinden is?

Ik krijg de indruk dat een bepaalde zin van het UWV misschien iets anders overkomt dan hoe deze - in mijn ogen - wordt bedoeld:

Je kunt recht op WW hebben als direct na afloop van een dienstverband als zelfstandige gaat werken, zonder WW aan te vragen. Binnen een aantal maanden kun je alsnog een beroep op de WW doen als je stopt met je bedrijf.

Persoonlijk interpreteer ik dit eerder als dat je wél WW moet aanvragen (oftewel: de hoogte en duur van de WW moet worden vastgesteld) om vervolgens de uitkering meteen weer laten bevriezen zodra je gaat ondernemen. Je houdt dan wel het recht op WW, maar zet de uitkering onmiddellijk op 0 euro, zodat deze later kan herleven als je binnen de termijn weer stopt met ondernemen.

Als je echter helemaal geen WW aanvraagt (en dat zou je inderdaad ook uit de woorden van het UWV kunnen opmaken), dan zie het over 29 maanden eigenlijk alleen maar mis gaan. Als je namelijk dán alsnog WW probeert aan te vragen, voldoe je op dat moment niet meer aan de wekeneis en misschien ook niet meer aan de jareneis. En hoe wordt het dag- of maandloon dan nog vastgesteld? Op basis van het inkomen van 2½ tot 3½ jaar geleden?

Let trouwens ook op het dikgedrukte. Dit zou ik eigenlijk wel letterlijk nemen. Volgens mij gaat het ook mis als je niet wacht met (officieel) ondernemen tot ná het aflopen van je contract én tot na het ingaan van het recht op WW.

Maar goed, we kunnen het natuurlijk mis hebben. Ik zou sowieso maar eens direct contact opnemen met het UWV.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

• 0

Hoi Prinsrachid. Jij hebt het over onbeschofte gebiedende wijs. Wat bedoel jij dan met "waarin ook nog ons aller Norbert te vinden is?" Laten we de toonzetting even vergeten. Ik probeer een antwoord te krijgen in de wereld die UWV heet en dat is al lastig genoeg. En niet iedereen is even handig met linkjes koppelen. Misschien kan het uwvwebcare reageren op mijn berichtje?

• 0

Ik probeer een antwoord te krijgen in de wereld die UWV heet en dat is al lastig genoeg. Misschien kan het uwvwebcare reageren op mijn berichtje?

Het is prima dat je antwoorden op je vragen via een forum wilt hebben maar hou er wel rekening mee dat je daar geen rechten aan kan ontlenen. Ik zou het advies van prinsrachid dan ook ter harte nemen. :)

Ik zou sowieso maar eens direct contact opnemen met het UWV.

En waarschijnlijk wil of verwacht je teveel: Ondernemen met een steuntje in de rug van het UWV is leuk maar ondernemen is voornamelijk zelf je broek op houden. ;)

• 0

Persoonlijk interpreteer ik dit eerder als dat je wél WW moet aanvragen (oftewel: de hoogte en duur van de WW moet worden vastgesteld) om vervolgens de uitkering meteen weer laten bevriezen zodra je gaat ondernemen. Je houdt dan wel het recht op WW, maar zet de uitkering onmiddellijk op 0 euro, zodat deze later kan herleven als je binnen de termijn weer stopt met ondernemen.

dat is hoe het bij mij is gegaan in 2010.. ik heb eerst ww aangevraagd en toegekend gekregen, daarna direct stopgezet (nou ja zat nog 2 weken uitkering tussen voordat alles geregeld was)

bij mij zat er echter niet zo'n lange tijd tussen ondertekening van vaststellingsovereenkomst.

Bij de reactie op kvk hallo lijkt er wel ruimte te zijn voor ondernemen en "herleving" van je ww..

ik zou je alleen wel een advies willen geven die ik ook kreeg van mijn eerste werkcoach bij de intake (toen ging dat nog persoonlijk) .. doe het alleen (gaan ondernemen) als je op papier hebt dat het kan zonder gevolgen voor je ww.

• 0

@Sukor, je zit in een moeilijke situatie. Voordat je de ww in gaat eerst nog maandenlang doorbetaald krijgen klinkt leuk, maar compliceert de boel als je overweegt zelfstandige te worden.

Wil je gebruik maken van de gunstige startersregeling en het recht hebben om als ondernemerschap niet lukt je ww-rechten laten herleven? Verdiep je dan ook in payrolling. http://www.aaltjevincent.nl/payrolling/

Je mag eventueel wel een of meer opdrachten doen de komende maanden en je dan 'laten verlonen'. Als dat een optie voor je is, kijk dan wel even hoe Asscher gaat repareren dat mensen die kortere periodes hebben gewerkt. Sinds 1 juli is het zo dat het je ww-bedrag drastisch verlaagt, maar er is toegezegd dat dat gerepareerd gaat worden.

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

• 0

Ook dan kun je volgens mij nog steeds een WW uitkering aanvragen.

Nee in dit geval klopt dat niet, zodra je een vaststellingovereenkomst hebt getekend val je onder de regels van ww toekenning.. En je inkomsten woren ook niet vastgeklikt, maar als je start met ondernemer vóórdat je ontslag vaststaat krijg je een uren vrijlating op basis van het gemiddeld aantal uren in de 26 weken voor je ww ingaat.

Goeie! Als je begint met ondernemen tijdens je fictieve opzegtermijn, krijg je inderdaad geen vrijlatingsuren. Erg tricky, hoor! Mochten er nog mensen geïnteresseerd zijn in een uitgebreide uitleg over deze materie (o.a. door het UWV Webcare Team), dan is er nog dit draadje.

Overigens lijkt die hele urenvrijlating per 1 juli 2015 ook weer van de baan. Ze werken nu met een verrekening van je fictieve zelfstandigeninkomen (ook berekend over de laatste 26 daadwerkelijke ondernemersweken). En je WW wordt blijvend gekort met dat fictieve, dus niet daadwerkelijke, zelfstandigeninkomen. Mocht je daarna weer wat minder (zelfstandigen)werk hebben, gaat je WW dus niet meer omhoog.

Er wordt wel veel met fictieve grootheden gewerkt, viel me opeens op. ;)

• 0

Na wat gelezen te hebben kom ik tot het volgende.

Ik wil direct doorstarten in een eigen onderneming zonder een WW-uitkering an te vragen en zonder het UWV hierin te kennen. Ik zit niet te wachten op de regels van het UWV.

Ik heb een ww-recht periode van 30 maanden. (gebaseerd op arbeidsverleden voor de vaststellingsovereenkomst)

A. Indien mijn bedrijf een succes is, dan is na 30 maanden mijn WW-recht verlopen. Blijkt na 5 jaar dat het toch niks wordt dan kom ik bij beëindiging in de bijstandsuitkering.

Beste Sukor,

Je wilt graag weten of je je rechten op WW verspilt als je, zonder aanvraag, gelijk begint met ondernemen.

Je kunt recht op WW hebben als direct na afloop van een dienstverband als zelfstandige gaat werken, zonder WW aan te vragen. Je kunt alsnog een beroep doen op de WW als je stopt met je bedrijf.

De termijn waarbinnen dat kan hangt af van:

- hoe lang je WW zou hebben gehad als je niet als zelfstandige was begonnen (dus direct in de WW was gekomen). Voor jou is dit dus 30 maanden.

- of je zelfstandige werkzaamheden volledig zijn beëindigd.

Als je volledig stopt met je zelfstandige werkzaamheden, binnen 30 maanden, kun je alsnog WW krijgen.

Let er op dat er vanaf 1 januari 2016 andere regels zijn met betrekking tot de duur van de WW-uitkering. Volgens de regels die golden voor 1 januari 2016 krijg je maximaal 38 maanden WW. Deze maximale duur van de WW wordt vanaf 1 januari 2016 korter. Dit gaat in stappen. Ieder kwartaal gaat er een maand vanaf. Vanaf april 2019 krijg je nog maximaal 24 maanden een WW-uitkering.

Actuele informatie over recht op WW na het einde van je werkzaamheden vind je hier.

Ik wens je succes met je plannen.

Met vriendelijke groet,

Mariël

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

https://www.uwv.nl/webcare

• 0

Je kunt recht op WW hebben als direct na afloop van een dienstverband als zelfstandige gaat werken, zonder WW aan te vragen. Je kunt alsnog een beroep doen op de WW als je stopt met je bedrijf.

En hoe wordt het dagloon voor de WW bepaald als TS na 30 maanden weer als zelfstandige stopt en pas dán WW aanvraagt?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar