• 0

Clienten informeren

Graag wat advies ;

 

Heb een webwinkel met enige maar nog wel overzienbare schuld, jaarlijks groeiende omzet, per maand ca.3500 in de betere maanden, kan met wat kleine investeringen makkelijk groeien.

Volgens kort telefonisch advies zou het toch wel circa 5000 minimaal moeten zijn wil het echt een klein beetje levensvatbaar beginnen te zijn. Dat haal ik nu dus nog niet maar over paar jaar of met kleine investering wel.

 

Heb door langer en ernstiger dan verwacht durende ziekte en omstandigheden van mij en mijn partner in levering van betrekkelijk kleine artikelen achterstanden opgelopen in leveringen en terug betalingen.(zonder hem zou ik het prima redden, hij heeft de zaak slecht gedaan (steeds tegen mijn wil in uit de kas gepakt) en hij wil daarvoor de verantwoording nemen en vrijwillig de zaak verlaten waarbij een vordering op hem een optie is).

 

Een intake bij schuldhulpverlening moet nog plaatsvinden. Eerder gedaan maar werd afgewezen op te klein bedrijf, te weinig schuld en achterstand in de administratie.

Nu nogmaals aangeklopt en ga gelukkig een intake krijgen.

Geen idee wat er nog mogelijk is of niet.

Of ik er zelf uit kan komen (meerjarenplan, klanten worden ongeduldig) of dat er een schuldsanering, uitstel van betaling, doorstart, minnelijk schikken (waarschijnlijk niet want de nodige kleine schuldeisers) of wat dan ook mogelijk is of dat het faillisement wordt.

 

Hoe dit met mijn clienten communiceren ?

Enkel via de website of persoonlijk per mail ?

En in hoevere informeren ?

Wil aan de ene kant niet teveel zeggen want ook geen ruiten bij verder gaan of doorstart o.i.d. van mijn bedrijf of mogelijke andere belanghebbenden zoals een curator of andere eigenaar ingooien.

Maar wil ook niet niets zeggen, want klanten hebben lijkt mij en zo voel ik dat het recht iets te weten en worden onrustig met de nodige vervelende gevolgen, tot aangifte (tegen mij en niet mijn partner, ik ben het gezicht naar buiten toe en vang de klappen) aan toe. Hij wil wel bekennen om mij te ontlasten.

 

Maar kan mijn clienten nog niets beloven want weet niet of er nog iets voor hun en mij te redden of te regelen valt en wil ze ook niet blij maken met een dode mus.

ik kan wel wat mensen in betalings regelingen terug betalen en doe dat ook heb het maar niet allemaal ineens.

Ook veel rekeningen nu en regelingen met incasso bureau's en deurwaarders.

Al die regelingen gaan nu ten koste van de inkoop. Waardoor ik weer te laat kan leveren en er weer annuleringen komen. En ik weer terug moet betalen. Vicieus cirkeltje. Simpel te verhelpen met die partner weg, evt. schuldsanering of iets van krediet of wat tijd.

 

Het belangrijkste punt nu hoe communiceer ik dus dat we aan een oplossing werken maar de uitkomst nog niet helder is en wie weet niet eens gunstig voor hen, misschien (hopelijk) ook wel maar ik wil dus geen dode mus voorhouden.

 

Alvast bedankt.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb <...> in levering van betrekkelijk kleine artikelen achterstanden opgelopen in leveringen en terugbetalingen. <...> Of ik er zelf uit kan komen (klanten worden ongeduldig) of dat <...> minnelijk schikken (waarschijnlijk niet want de nodige kleine schuldeisers) of wat dan ook mogelijk is of dat het faillisement wordt.

 

Hoe dit met mijn clienten communiceren ?

Enkel via de website of persoonlijk per mail ?

En in hoevere informeren ?

 

Wil aan de ene kant niet teveel zeggen want ook geen ruiten bij verder gaan of doorstart o.i.d. van mijn bedrijf of mogelijke andere belanghebbenden zoals een curator of andere eigenaar ingooien.

 

Maar wil ook niet niets zeggen, want klanten hebben lijkt mij en zo voel ik dat het recht iets te weten en worden onrustig met de nodige vervelende gevolgen, tot aangifte (tegen mij en niet mijn partner, ik ben het gezicht naar buiten toe en vang de klappen) aan toe. Hij wil wel bekennen om mij te ontlasten.

 

Volgens mij moet je de relatie met je klanten even los zien van die hele stortvloed aan excuses waarom het allemaal niet aan jou ligt. Beschouw het maar als een persoonlijke zaak. Jij hebt mensen iets beloofd, jij hebt hun geld aangepakt en nu kun je die belofte niet waarmaken. Dus geen smoezen meer en snel aan de slag. Ik zou als klant tamelijk pissed-of zijn met zo'n leverancier.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste Chenoa,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Je schrijft niet precies wat voor relatie je met je (zakelijk) partner hebt en hoe de verdeling van het eigendom en de aard van werkzaamheden is (met het oog op verrekening en onttrekking).

 

Als inschatting hebben jullie een vof, waarbij jullie beide hoofdelijk aansprakelijk zijn voor alle schulden en verplichtingen. Wat hebben jullie verder contractueel vastgelegd?

 

Waarom stap je naar schuldhulpverlening en niet naar een advocaat als jouw firmant het probleem veroorzaakt? Wat is hij of zij jou schuldig binnen de samenwerking? En hoe groot zijn openstaande schulden aan leveranciers? En naar afnemers?

 

De problemen lijken namelijk vele malen groter dan 'achterstanden in leveringen van betrekkelijk kleine artikelen (terugbetalingen)'. Naar afnemers zou ik dat als dringend advies zo snel mogelijk (lees: deze week) samen zien op te lossen om vervolgens met leveranciers in gesprek te gaan. Verkoop daarbij niks wat je niet uit voorraad kunt leveren en probeer eigendommen en voorraden versneld te gelde te maken.

 

Je hebt geen paar jaar meer en waarschijnlijk bijster weinig kans op enige investering.

 

Heb je of hebben jullie ook andere inkomsten buiten deze samenwerking?

 

Wie is jouw telefonisch adviseur?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Heb een webwinkel met enige maar nog wel overzienbare schuld, jaarlijks groeiende omzet, per maand ca.3500 in de betere maanden, kan met wat kleine investeringen makkelijk groeien.

Omzet boeit niet, is er ook winst of winstpotentie op korte termijn? Bij verlies wordt de schuld immers alleen maar groter. Dromen van toekomstig succes (als... als... als...) om je problemen op te lossen zet geen zoden aan de dijk. Is het echt wel zinvol om die webwinkel voort te zetten?

 

Aan de ene kant praat je over "enige maar nog wel overzienbare schuld", aan de andere kant praat je over schuldsanering en faillisement. Hoe ernstig is het nu precies?

 

Al die regelingen gaan nu ten koste van de inkoop. Waardoor ik weer te laat kan leveren en er weer annuleringen komen. En ik weer terug moet betalen. Vicieus cirkeltje. Simpel te verhelpen met die partner weg, evt. schuldsanering of iets van krediet of wat tijd.

Nee, je maakt er misschien een vicieus cirkeltje van. Als je schulden laat oplopen omdat je nog meer in wilt kopen voor een webwinkel die mogelijk geen winstpotentie heeft, dan werkt het niet. Als je de winstgevendheid van nieuwe investeringen niet overtuigend kunt brengen, krijg je ook geen krediet, want dat wordt het probleem alleen maar groter.

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Twa bla ; Vandaar dat ik er ook druk mee bezig ben en hier ook mijn licht opsteek.

 

Highio, Thanx !,

 

De telefonisch adviseur was (o.m.) een willekeurig gebelde curator, die zo vriendelijk was om mij kort wat advies te willen geven.

 

Ik heb ernaast verder geen inkomen,

V.o.f. partner Wajong.

We zijn met helemaal niets beiden vanuit arbeidsongeschiktheid gestart, ook geen spaargeld of buffer.

ik en hij en de zaak heeft geen enkele eigendommen, we hebben prive en zakelijk geen geld, geen auto of pand of machines o.i.d. en maar een heel klein beetje voorraad.

 

Als er voldoende voorraad was was er geen probleem, onvoldoende voorraad is juist het hele probleem, altijd geweest. ik heb nooit begrepen dat dat niet bij starten vanuit BBZ mocht, voorraad houden, zo kom je vrijwel direct in de problemen.

 

Naar leveranciers vrijwel geen schulden (totaal onder de 1000), naar afnemers niet heel hoog, kleine bedragen maar alles bij elkaar voor ons best veel waar grotere bedrijven en schuldhulpbureau's de schouders over ophalen gelukkig, dus stuk minder dan gemiddeld (ik lees bv gemiddeld heeft een bedrijf 120.000 schuld, ik zit daar gelukkig heel erg ver onder moet nog inventariseren maar circa 1/6 bij hele grove schatting en prive ook nog wat (minder als de helft daar weer van) maar voor mij erg en voor mij wel veel) en wil het liefst gewoon doorwerken en liefst allemaal terug betalen.

 

Ga me ook laten informeren voor zover mogelijk behalve door schuldhulp door een advocaat of jurist mits ik dat kan betalen, heb geen geld of eigendommen.

Ik ben niet uit op aangifte omdat ik ook zijn gevecht en goede wil zie en hoop dat ik daartoe niet gedwongen wordt, maar als het moet moet het, maar denk en hoop dat dat met bv een vordering op te lossen is. Hij is al begonnen met afbetalen maar hij heeft maar weinig eigen inkomsten en dat terug betalen wat ie dus al doet moet nog officieel als dat binnenkort door een deskundige echt wordt geadviseerd in een vordering vast gelegd.

Daar heb ik al advies over gevraagd en ga ik zover mogelijk nog verder advies over vragen.

 

We hebben inderdaad een V.O.F.

"Je schrijft niet precies wat voor relatie je met je (zakelijk) partner hebt en hoe de verdeling van het eigendom en de aard van werkzaamheden is (met het oog op verrekening en onttrekking)."

Het was de bedoeling alles samen te doen en gelijke verdeling, maar hij heeft vrijwel niets gedaan, alles is op mij neergekomen, dat erkent hij, ik heb gebouwd en hij heeft afgebroken, dus niet gewerkt en wel steeds zonder mijn toestemming en tegen mijn nadrukkelijke wil in geld gepakt en geist.

 

We hebben behalve standaard V.O.F. niets vastgelegd, daar hadden we geen geld voor en geen verstand, benul van. We zijn er heel onschuldig en enthousiast en door een soort intregratie bureau en "de Soos"gestimuleerd ( na een besef ik nu oppervlakkige test van Sociale zaken en werk gelegenheid als ondernemers geschikt bevonden ) ingerold in een poging om de arbeidsongeschiktheid te ontworstelen met een zelf gecreeerde baan.

Door mijn handicap kon ik geen opleiding of voorbereidende cursus volgen.

Ik zou nu met deze inmiddels opgedane kennis en ervaring niemand aanraden om hetzelfde te doen.

Eerst je goed zien te scholen en verdiepen, elders werken, assisteren, jarenlang. Ik begrijp nu pas hoeveel kennis of uitbesteding, kennis van buitenaf en spaargeld of financiering erbij komt kijken.

 

Ron ; ik twijfel ook hoe goed of hoe erg is het nu eigenlijk, ik zie altijd alles heel rooskleurig in mijn ongebreidelde enhousiasme en optimisme, dat is aan de ene kant mijn kracht maar mischien ook mijn fout, waardoor je (misschien) te lang door gaat. Opgeven staat ook niet in mijn vocabulaire.

Ben iemand met altijd heel veel ideeen plannen doelen en goede zin. Maar beschik mede door mijn handicap niet over toegang tot gereedschappen.

 

Paar jaar terug al een goed bekend staant (neem aan dat ik geen namen mag noemen) schuldhulp bureau gebeld dat aansloot bij dat enthousiasme maar helaas geen contract met onze gemeente heeft, zij zei dat mijn schuld (toen in elk geval) nog niets voorstelde, en dat ik zeker niet voor faillisement moest gaan. Maar mijn winst is (nog) te laag voor commerciele hulp. Pas over paar jaar zal ie hoog genoeg zijn. ik heb geduld maar mijn crediteuren logisch niet.

Toen ook via bbz (gewoon geen antwoord gehad, wel wat uitstel van terug betalen start kredietje (waar we dus geen voorraad van mochten nemen)) de gemeente om hulp gevraagd maar kon er niet terecht want mijn administratie niet op orde door tijd en geld gebrek, crashes, ziekte en richting overspannenheid door de zakelijk en prive omstandigheden.

 

Behalve achterstand van leveren en terug betalen is er een redelijke omzet die groeit en geen verlies.

Alles hangt er nu zeg maar om, een beetje in verder de plus (nog paar jaar doorzetten) en ik zit goed, dan is er geen probleem meer. Het is gewoon een te trage start zonder voorraad & buffer.

 

ik "Al die regelingen gaan nu ten koste van de inkoop. Waardoor ik weer te laat kan leveren en er weer annuleringen komen. En ik weer terug moet betalen. Vicieus cirkeltje. Simpel te verhelpen met die partner weg, evt. schuldsanering of iets van krediet of wat tijd."

 

Ron "Nee, je maakt er misschien een vicieus cirkeltje van. Als je schulden laat oplopen omdat je nog meer in wilt kopen voor een webwinkel die mogelijk geen winstpotentie heeft, dan werkt het niet. Als je de winstgevendheid van nieuwe investeringen niet overtuigend kunt brengen, krijg je ook geen krediet, want dat wordt het probleem alleen maar groter."

 

ik weet het wel heel overtuigend te brengen als ik de kans zou krijgen, maar dan moet lijkt mij eerst de achterstand in administratie levering en schuld weg, en / of ik moet een bank zien te vinden die daar doorheen kijkt en accepteert dat ik een handicap heb waar mijn clienten niets van zien of merken. Op basis van die handicap werd mijn ondernemingsplan door de bank geweigerd nog voor ik ze heb kunnen indienen. Ik heb officieel een handicap, op die basis mag niet gediscrimineerd worden (heb overwogen een klacht in te dienen) , de gemeente begrijpt en erkend mijn handicap wel en heeft mij altijd thuis bezocht en dus de kans gegeven te starten indertijd, maar de bank weigerde mijn plan aan te nemen op grond van mijn handicap en het feit dat ik het fysiek niet persoonlijk kan indienen maar iemand mij moet laten vertegenwoordigen. Dus geen enkele kans gehad.

 

En er is nu zoveel schaamte over de achterstand en ik ben er altijd vanuit gegaan dat je met een achterstand geen kans meer maakt dus ben ook niet verder gaan zoeken, wilde eerst alles zelf oplossen, maar dat duurt nu te lang. Dus wellicht is als het plan maar goed is daar toch iets mogelijk, dat vraag ik nu ook bij het schuldhulpverlenings bedrijf en weer maar nu dringender bij de BBZ.

 

Ik ben op zich in de loop der jaren qua product kennis en wat ik te bieden heb een echte vakvrouw geworden, zeer enthousiast en zie mogelijkheden. ik weet heel precies wat er ontbreekt, wat mijn doelgroep is, waar vraag naar is, ik weet waar Abraham de mosterd haalt, heb hele unieke samenwerking met producenten (geen schulden bij hen) en weet precies hoe ik succes zou kunnen hebben. Maar zonder voorraad schiet het niet op, kom er wel, blijf elk jaar groeien, maar meerjarenplan. ik heb door een handicap echter geen toegang tot banken.

 

Heb eerder de BBZ een brief geschreven, geen antwoord gehad, de hulp vraag nu nog wat dringender gesteld, hoop dat de BBZ iets voor me kan betekenen.

Ben met een aanvraag advies / schuldhulp en BBZ bezig en ga zelf ook door met mijn zaak in de tussentijd, dit is een goed seizoen. Ik moet echter steeds eerst door heel veel in de slechtere voorliggende periode opgelopen rekeningen en afbetalings regelingen heen waardoor ik in dat vicieuze cirkeltje van achterstand blijf.

 

Het gaat me naast wat ik al probeerde op te bouwen nu vooral over hoe het nog te behouden, verder op te bouwen, te redden danwel netjes afronden naar de clienten toe en hoe alles naar mijn cliente toe precies wel en niet te communiceren.

 

Vooral dus wat schrijf je als je nog geen idee hebt welke kant het balletje uit gaat rollen voor hen.

Wil ze op de hoogte houden maar je kan ook niet teveel zeggen of beloven enkel omdat je het zo graag wil voor ze. je wil alles liefst direct rechtzetten maar hebt gewoon geen middelen en kan helaas niet toveren.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Zakelijk 1/6 plus privé 1/12 van 120.000 is iets heel anders dan minder dan 1.000 EURO schuld bij leveranciers bij genoemde omzet in goede maanden. Als je je 'kleine' verplichtingen niet direct kunt afkopen, dan vrees ik het ergste... sterkte!

 

Als je dan werkelijk nog voor 20.000 EURO aan goederen uit te leveren hebt, ben je als vof in mijn ogen inderdaad een oplichter. Kans is heel groot dat één of meerdere van de schuldeisers daarbij het recht in eigen hand neemt, aangifte doet of je faillissement aanvraagt. Een schuldbekentenis van een partner heeft dan weinig waarde als jij altijd het gezicht van de vof bent geweest.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.