• 0

Zakelijke kilometers

Hoi helden!

 

Ik ga hier waarschijnlijk een vraag stellen die al vaak geantwoord is maar ik kan specifiek mijn vraag niet vinden hier op het forum.

 

Ik vroeg me af welke zakelijke kilometers ik kan aftrekken van de winst.

 

Ik heb twee webwinkels en moet ondertussen dagelijks naar het postkantoor. Dit postkantoor is ongeveer een kilometer bij mij vandaan en doe dit vaak op de fiets. Soms fiets ik daarna door naar een andere prive afspraak. Kan ik deze gewoon invoeren? Ook als ik met de fiets ga en hoe moet ik deze invoeren? Gewoon de heenafstand en de terugafstand? Of moet ik ook bij gaan houden wanneer ik doorreis naar een prive afspraak?

 

Hoe zit het er mee als ik van een prive afspraak naar de winkel ga waar ik mijn inkopen doe. Moet ik dan vanaf de prive afspraak gaan meten of gewoon vanaf mijn huisadres? Je zou het natuurlijk ook kunnen zien als een zakelijkereis naar de winkel met een prive tussenstop.

 

Even een check: Deze kilometer kun je gewoon aan het einde van het jaar opvoeren toch? Niet elk kwartaal.

 

Ik ben benieuwd naar het antwoord.

 

Alvast bedankt!

 

 

Ik verkoop massageballen en Speed Ropes :-)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij doe je te moeilijk. Als je het omdraait, dan moet je aantonen dat je een zakelijk bezoek had op een dag. De afstand van huis naar bezoek adres (en terug) is dan een noodzakelijke zakelijke reisafstand.

 

Echter de belastingvrije vergoeding (kosten op de zaak) met een prive-fiets is maximaal €0,19 per kilometer. Indien de werkelijke kosten per kilometer voor je fiets lager zijn dan moet je die nemen.

 

Je kunt uiteindelijk de zakelijke ritten eenmaal inboeken. Dit is dus wel een verzameling van een duidelijke agenda geregistreerde rittenadministratie (database).

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vroeg me af welke zakelijke kilometers ik kan aftrekken van de winst.

Je mag 19 cent per zakelijke kilometer van de winst aftrekken. Het maakt daarbij niet uit welke (privé) vervoersmiddel je gebruikt (auto, scooter, fiets, benenwagen). De frequentie van berekenen van de kilometervergoeding mag je uiteraard zelf weten. Dat mag je dagelijks doen, eens per jaar, alles wat daar tussenin zit, of helemaal niet.

 

Wat als een zakelijke kilometer telt, moet je wel even goed in de gaten houden (en noteren!). Er zijn drie soorten kilometers, waarvan alleen de eerste twee zakelijk zijn voor de inkomstenbelasting:

[*]puur zakelijke kilometers (zakelijk)

[*]woonwerkkilometers (zakelijk - alleen voor IB)

[*]privékilometers (privé)

 

In jouw geval heb je blijkbaar ook gecombineerde ritten (dus zowel een zakelijk als een privédoel). Hoeveel kilometers moet je dan tellen? Het kan even rekenen zijn, maar je moet je dan richten op het primaire doel.

 

Laten we je eigen voorbeeld nemen. Je hebt een ritje met een primair doel dat privé is. Je maakt echter een omweggetje naar een zakelijke doel. In eerste instantie moet je dan de totale kilometers van de hele rit nemen (laten we zeggen 1 km postkantoor, 5 km naar een kennis, 6 km in totaal). Aangezien het primaire doel privé was, moet je vervolgens even berekenen hoeveel km het was geweest als je direct naar je privébestemming was gereden zonder omweg (laten we zeggen 4 km). In dat geval had je 2 zakelijke km's (6 min 4).

 

Omgekeerd geldt hetzelfde. Als je primaire doel zakelijk is, dan zijn alleen de kilometers van de directe rit aftrekbaar (het verschil door het nemen van de omweg naar een privébestemming zijn dan dus privé).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

 

Laten we je eigen voorbeeld nemen. Je hebt een ritje met een primair doel dat privé is. Je maakt echter een omweggetje naar een zakelijke doel. In eerste instantie moet je dan de totale kilometers van de hele rit nemen (laten we zeggen 1 km postkantoor, 5 km naar een kennis, 6 km in totaal). Aangezien het primaire doel privé was, moet je vervolgens even berekenen hoeveel km het was geweest als je direct naar je privébestemming was gereden zonder omweg (laten we zeggen 4 km). In dat geval had je 2 zakelijke km's (6 min 4).

 

Tja, het postkantoor is 1 km. Heen en terug is ook 2 kilometer ::). Dus gewoon dat doen.

 

Omweggetjes berekenen is alleen relevant bij grote afstanden en met eventuele verblijf (overnachting) adressen. Bijvoorbeeld als je een prive bezoek brengt van Maastricht naar Groningen en je maakt een zakelijke trip vanuit Groningen naar Leeuwarden, min of meer ter plaatse gepland , dan is die laatste trip (in retour) zakelijk.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.