• 0

Basisverzekering ziektekosten 2006

Via deze draad zal ik info verstrekken over het nieuw in te voeren zorgstelsel. Zodra mij nieuwe informatie bereikt, zal ik trachten deze z.s.m. te publiceren.

 

Algemeen

 

De nieuwe basisverzekering geldt voor iedereen. Eenieder is verplicht zich te verzekeren. De basisverzekering wordt een standaardpakket met gelijke voorwaarden voor iedereen en biedt dekking tegen alle, op genezing gerichte zorg. De AWBZ wordt herzien en biedt slechts nog dekking voor zorg die niet op genezing is gericht.

 

De overheid bepaalt welke zorg tot de dekking van de basisverzekering hoort en wanneer de verzekerde hierop aanspraak kan maken. Daarnaast bepaalt de overheid ook het eigen risico. Deze is opgebouwd uit 5 treden van € 100,00 elk. De korting die door de verzekeraar gegeven mag worden bepaalt de verzekeraar zelf, mits deze maar voor alle verzekerden gelijk is. De navolgende zorgvormen zullen vergoed worden:

 

- geneeskundige zorg

- mondzorg

- farmaceutische zorg

- hulpmiddelenzorg

- verpleging

- verzorging

- verblijf i.v.m. geneeskundige zorg

- vervoer i.v.m. het ontvangen van zorg of diensten (incl AWBZ)

 

De zorgverzekeraars moeten aan de volgende wettelijke bepalingen voldoen:

 

- de verzekeraar moet een polis aanbieden ZONDER eigen risico.

- de verzekeraar is verplicht om iedereen te accepteren voor alle door hem aangeboden eigen risico's.

- de verzekeraar moet iedereen met hetzelfde eigen risico dezelfde korting geven.

 

Verzekeringsvormen

 

De verzekeraar heeft een zorgplicht voor de zorg die vanuit de basisverzekering verstrekt wordt. De prestaties bestaan uit zorg en overige diensten waaraan verzekerde behoefte heeft en op vergoeding van de kosten van deze zorg. De verzekeraar is hierbij vrij om te bepalen door wie en waar de zorg verzekerd wordt. (men is vrij om contracten af te sluiten met zorginstellingen)

De volgende polissen zullen worden aangeboden:

 

1) een polis met vooraf gecontracteerde zorg

 

Deze zal een premievoordeel op kunnen keveren aangezien de verzekerde zich voor de benodigde zorg dient te wenden tot de zorginstellingen cq verleners die gecontracteerd zijn. Echter, de verzekerde kan hier wel van afwijken (keuzevrijheid) maar zal dan iets minder vergoed krijgen. (de lagere vergoeding mag niet zo laag zijn dat het vrije verkeer van diensten wordt belemmerd)

 

2) een polis met niet gecontracteerde zorg

 

Vergelijkbaar met de huidige particuliere verzekeringen. Men kan zelf de zorgverlener/instelling kiezen. De kosten worden vervolgens door de verzekeraar vergoed.

 

3) een polis met een combinatie van bovenstaande vormen.

 

Hierbij zijn er voor bepaalde vormen van zorg contracten gesloten met de zorginstellingen en in andere gevallen is men volledig vrij in de keuze.

 

Premie

 

De premie zal gaan bestaan uit twee componenten:

 

- de verplichte inkomensafhankelijke bijdrage van de werkgevers. Hierdoor wordt circa 50% van de kosten van de gezondheidszorg door de werkgevers betaald!

 

- de nominale premie.

Dit is de premie die de verzekerde aan de verzekeraar betaald. Deze premie kan dus per verzekeraar verschillen, met dien verstande dat er per zorgverzekeraar slechts een nominale premie per polisvariant kan gelden.

Verzekerden tot 18 jaar betalen geen nominale premie.

 

Collectiviteitskorting:

Deze bedraagt maximaal 10% en kan door werkgevers of rechtspersonen worden gesloten.

 

Aanvullende verzekeringen

 

Niet alle zorg wordt vanuit de basisverzekering vergoed. In de samenstelling van deze aanvullende verzekering en premie, zijn de verzekeraars volledig vrij. Hier zal dus het onderscheid gaan plaatsvinden. Daarnaast kunnen de verzekeraars binnen de collectiviteiten nogal wat differentiatie toepassen. Niet alleen op het gebied van het aanvullend pakket maar zeker ook op het gebied van de premie. (de maximale korting van 10% is niet van toepassing op de aanvullende premies!)

 

//edit:: "ziektekosten" aan titel toegevoegd ten behoeve van vindbaarheid

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Interessant bericht!

 

- de verplichte inkomensafhankelijke bijdrage van de werkgevers. Hierdoor wordt circa 50% van de kosten van de gezondheidszorg door de werkgevers betaald!

 

 

Enig idee hoe het voor zelfstandigen zit, moeten we weer een percentage van het inkomen als verzekeringspremie gaan betalen, zoals nu het geval bij ondernemers onder de ziekenfondsgrens?

Link naar reactie
  • 0

Zeker interessant topic.

 

Hoe zit het met (startende) ondernemers die op dit moment wel verzekerd zijn maar geen premie hoeven te betalen omdat het inkomen te laag is? Het lijkt erop dat deze ondernemers nu wel de premie moeten gaan betalen, omdat dit aan commerciële partijen wordt uitbesteed.

 

Weet je daar al iets over Camelot?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Personen niet aangesloten bij een collectief lopen de 10% korting mis en de korting van 10 to 50% op de aanvullende verzekeringen. Onder de uitgesloten groepen vallen onder andere:

 

- kleine zelfstandigen

- studenten

- senioren

- mensen met een uitkering (ww, wao, aow)

 

Deze groepen kunnen lid worden van een collectief en op die manier wel profiteren van een korting.

 

Als je zoekt op 'ziektekostenkorting' vindt je partijen die dit mogelijk maken.

 

 

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

Link naar reactie
  • 0

@camelot: dank voor informatieve post. Was wel ergens een belletje geluid aan het maken dat er weer een verandering aan zaten te komen maar (nog) niet erg bezig. Zo'n reminder met mooie samenvatting is erg prettig. Reus erbij.

 

@Alot: heb je wel eens gehoord van sluipreclame ??? (overigens geen kneus, ben meer fan van zinvol verbaal geweld ;D)

Link naar reactie
  • 0
En juist voor onze doelgroep is er Verzekerd Collectief.

 

Haha, onze doelgroep, dat zegt genoeg over het idee erachter :D Niks mis mee natuurlijk, tenslottte is ondernemen ook bedoeld om geld te verdienen ;)

 

Maar leg eens uit, hoe bedoel je dat voor die doelgroep (want je refereerde denk ik aan mijn opmerking ten aanzien van startende ondernemers?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Enig idee hoe het voor zelfstandigen zit, moeten we weer een percentage van het inkomen als verzekeringspremie gaan betalen, zoals nu het geval bij ondernemers onder de ziekenfondsgrens?

 

Ik kan overal slechts het volgende vinden:

- als zelfstandige betaal je uiteraard ook gewoon de nominale premie (schatting 1.100 eur)

- daarnaast is er een inkomensafhankelijke premie, die 6,25 van het inkomen (maximaal over ongeveer 30.000 eur) bedraagt en bij werknemers verplicht door de werkgever betaald wordt. Volgens mij mogen zelfstandigen hier zelf voor opdraaien.

 

Persoonlijk voor mij:

Dat wordt dus totaal bij een inkomen van 30.000 euro 1.100 + 6,25% x 30.000 eur = 2.975 euro! (bijna 10% van het inkomen) Momenteel ben ik particulier verzekerd en betaal 1464 euro per jaar. Dat wordt dus 2x zo veel.

 

Daarnaast gaat de partner als die nu in het ziekenfonds zit ook de nominale premie betalen en dus een stuk meer. Maar aangezien de zorgtoeslag over het gezinsinkomen (en niet over het persoonlijk inkomen) wordt berekend krijgt deze geen zorgtoeslag om dit te compenseren.

 

Het lijkt erop dat de ondernemers in Nederland weer eens fiks genaaid gaan worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de nieuwe cijfers inderdaad ook gezien, tis godgeklaagd eigenlijk.

 

Dit is echt voor -iedereen- nadelig, ondernemers zijn schandalig veel duurder uit, of ze momenteel nou ziekenfonds of particulier zijn.

 

Dan hoor je een of andere overheidspaljas zeggen dat de premie niet meer zou worden dan 5% van het inkomsten, en vervolgens maken ze er doodleuk 6.25% plus 1100 euro van. Blijkbaar telt het werkgeversdeel in den haag niet mee... ook niet als je dat gewoon zelf moet betalen.

Link naar reactie
  • 0

Zijn er nog mensen die het gek vinden dat van alle westerse economieen de Nederlandse de enige is die achteruit rent.

De cijfers die gisteren in de pers bekend gemaakt werden van verschillende instanties spreken boekdelen.

 

Erg triest dat zelfs het journaal zich voor het overheidskarretje spant door mensen aan te sporen te gaan consumeren.

 

Wie gaat er ingodsnaam aan zijn spaarcenten zitten als januari 2006 ook alweer op een soort lotto uitdraait.

Link naar reactie
  • 0

Benm,

 

Misschien een pleistertje op de wonde.

Ik heb me er nog niet in verdiept, maar het lijkt me zo dat werkgevers hun bijdrage van de winst mogen aftrekken. Wellicht dat ondernemers die dat deel zelf moeten betalen dat ook van hun winst mogen aftrekken. Dan betaalt Den Haag dus toch een beetje mee aan ons werkgeversdeel.

 

Karen

(die vast ook veel meer moet gaan betalen, maar desondanks graag haar eigen werkgever blijft ;D)

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Karen,

 

Wat je daar zoal stelt klinkt eigenlijk heel redelijk, maar ik denk niet dat het zo gaat werken. Momenteel bestaat toch dezelfde situatie met het werkgeversdeel van de ziektekosten?

 

Het zal waarschijnlijk wel kunnen als je een BV hebt, dan neem ik aan dat de premie die straks op het DGA salaris komt van de winst af gaat (en dus scheelt in de VB)... maar ik heb er weinig fiducie in dat men eenpitters zal compenseren... is electoraal ook niet zo interessant natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Algemeen

 

De nieuwe basisverzekering geldt voor iedereen. Eenieder is verplicht zich te verzeke :-X

 

Twee groepen zijn niet verzekeringsplichtig :

1) Militairen in werkelijke dienst

2) Gemoedsbezwaarden

 

Alternatief:

De Doorlopende Reisverzekering is er al vanaf € 24 per jaar

 

Sux6

Link naar reactie
  • 0

2) Gemoedsbezwaarden

 

Wat moet ik me daarbij voorstellen?

 

En, veel belangrijker, waar kan ik lid worden van betreffende club van mazzelaars? Het klinkt in ieder geval beter dan active duty aan te nemen voor het leger :)

 

Alternatief:

De Doorlopende Reisverzekering is er al vanaf € 24 per jaar

 

Haha ja.. gek genoeg zie ik steeds vaker suggesties voor allerlei hollandse ellende die iets met verkassen te maken hebben. Als ze niet oppassen jagen ze alle ondernemers collectief de grens over... wat voor mij als b2b leverancier trouwens heel fijn zou zijn ;)

Link naar reactie
  • 0

2) Gemoedsbezwaarden

Wat moet ik me daarbij voorstellen?`

 

bijvoorbeeld de bevindelijk gereformeerden in onze bible-belt

 

Ook is een zeker aantal mensen niet voor ziektekosten verzekerd; komt men voor hoge kosten te staan dan springt de (kerk)gemeente bij.

 

om je tot deze club te mogen rekenen begin je te even volgens deze uitgangspunten:

 

het gezag van de Bijbel: de Bijbel is van kaft tot kaft Gods onfeilbare woord;

de onbekwaamheid van de mens om tot Gods eer te leven;

daaruit voortvloeiend de noodzaak van wedergeboorte en bekering en persoonlijk geloof in Christus;

de weg waarin de Heilige Geest deze zaken werkt, en hoe de gelovige dit persoonlijk beleeft (ook wel bevinding genoemd);

het leven in Christus: de christen ervaart zichzelf steeds meer als nietig en onwaardig, en ziet vandaaruit steeds meer heerlijkheid in God en Christus.

 

en natuurlijk lees je het reformatorisch dagblad.

Link naar reactie
  • 0

Tja, als me dat 3k per jaar scheelt wil ik best ondertekenen bovenstaande zaken te geloven, en bovendien een abo te nemen op het krantje...

 

Ik vraag me echter af hoe je zoiets praktisch regelt met de belastingdienst...

 

Sowieso vraag ik me af of eenieder niet dezelfde rechten kan opeisen, discriminatie o.b.v. godsdienst is per grondwet verboden toch?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ben en anderen,

 

Het ziet er uit alsof het kabinet toch nog iets gaat regelen om te 'zorgen' dat wij als kleine ondernemers er minder slecht vanaf komen dan eerst leek.

 

Karen (die nu even gaat dromen over het eiland waar ze die 2,1 van haar bruto-inkomen volgend jaar gaat besteden.)

 

*****

 

Vandaag op Nu.nl

 

Kabinet verlaagt zorgpremie voor mensen zonder werkgever

 

Uitgegeven: 24 augustus 2005 10:40

 

DEN HAAG - Het kabinet wil de inkomensafhankelijke ziektekostenpremie voor mensen zonder uitkering of werkgever gedeeltelijk verlagen. Dit kan voor AOW'ers met een aanvullend pensioen, zelfstandige ondernemers en mensen in de VUT of met een prepensioen enkele honderden euro's schelen, zo meldden bronnen rond het kabinet woensdag.

 

Om dit mogelijk te maken wordt de inkomensafhankelijke premie die werkgevers betalen voor hun personeel, geen 6,25 maar 6,5 procent. Minister Hoogervorst (Volksgezondheid) benadrukte woensdagochtend voorafgaand aan het koopkrachtoverleg dat werkgevers hiervoor gecompenseerd worden.

 

 

Volgens het plan betalen VUT'ers, mensen met een prepensioen en zelfstandige ondernemers volgend jaar 4,4 procent over hun bruto-inkomen. Voor AOW'ers geldt datzelfde percentage alleen voor hun aanvullend pensioen. Over hun AOW betalen ze wel 6,5 procent.

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Als het doorgaat zou het wel een beetje een verbetering zijn. Uiteraard nog schandalig veel duurder dan een particuliere verzekering met gelijke dekking was, maar misschien een tikje minder oneerlijk.

 

De kosten voor een zelfstandige komen zo dichter bij die van een werknemer, de werkgever kan die 6.5% tenslotte wel in mindering brengen op zijn winst.

 

Van 6.25 naar 4.4 scheelt maximaal zo'n 500 euro per jaar, geen grote worst maar toch een bifi van balkenende ;)

Link naar reactie
  • 0

De premie van de basisverzekering.

Niemand weet nog de exacte premie van de basisverzekering. Dit komt doordat het uitrekenen lastig is, rekeninghoudend met de vele risico's. Zeker omdat de zorgverzekeraars niemand mogen weigeren. Verder speelt hier de marktwerking een rol. Wie het eerste met de premie komt is verkocht. De concurrent kan er dan makkelijk een paar tientjes onder gaan zitten.

 

[EDIT: de rest van dit bericht is linkspam, dat is hier niet toegestaan]

Link naar reactie
  • 0

tot nu toe was ik ziekenfonds verzekerd, in dat opzicht is het ontzettend veel duurder!!

nu denk ik ook dat ik met mijn onderneming (nog) niet genoeg zou verdienen om verplicht particulier te moeten verzekeren...

dus ben nog steeds niet blij met de verzekering..

zoals de berekeningen nu zijn ga ik van een basisverzekering (ds ex aanvullend) van 20 naar minstens 50 per maand....

dus aanvullend kan ik zeker niet meer betalen...

gaat lekekr

snap dat het voor ondernemers die verplicht particulier verzekererd zijn een uitkomst is...maar voor veel mensen wordt de verzekering minstens 2x zo duur....:(

Link naar reactie
  • 0

snap dat het voor ondernemers die verplicht particulier verzekererd zijn een uitkomst is

 

Niemand is verplicht particulier verzekerd. Betalen voor het ziekenfonds is verplicht onder de grens, daarboven MAG (en dus niet moet) je een particuliere verzekering afsluiten. Volgend jaar MOET je, ook boven de grens, betalen voor die basisverzekering.

 

zoals de berekeningen nu zijn ga ik van een basisverzekering (ds ex aanvullend) van 20 naar minstens 50 per maand....

 

20 euro zal de premie zijn die je aan de verzekeraar betaald, maar ondertussen betaal je via de belasting aanzienlijk meer.

 

Komend jaar wordt het helaas nog veel duurder dan je aangeeft, dan betaal je als basisbedrag ca 1100 euro per jaar, plus nog eens 6.25 of 4.4% van je belastbaar inkomen.

Link naar reactie
  • 0

snap dat het voor ondernemers die verplicht particulier verzekererd zijn een uitkomst is...maar voor veel mensen wordt de verzekering minstens 2x zo duur....:(

 

Wanneer er sprake is van kinderen kan dit zeker het geval zijn. Veel particulier verzekerden die (nog) geen kinderen hebben kunnen daarentegen wel degelijk te maken krijgen met een lastenverhoging.

 

Daarnaast moeten we met z'n allen niet onderschatten dat het (gecontroleerd) "privatiseren" van het zorgstelsel ook de nodige consequenties zal hebben. Ondanks dat het kabinet dit niet zo wil laten overkomen, zullen de maatschappijen zeker een risicoselectie gaan toepassen en in de toekomst op de proppen komen met premieverhogingen. Binnen het basispakket zal dit (vooralsnog) niet lukken maar binnen de aanvullende verzekeringen zal dit ongetwijfeld plaats gaan vinden. De mensen die het kunnen betalen kunnen zich ook in de toekomst blijven verzekeren van een goede zorg, de "subsidies" van de overheid via de achterdeur ten spijt.

 

Zoals al eerder aangegeven zal de concurrentieslag zich gaan ontwikkelen binnen het onderdeel van deze aanvullende dekkingen. Daarnaast zal deze marktsector met een nog grotere commerciële blik van de diverse partijen worden benaderd. De maatschappijen zullen kosten wat het kost winst moeten maken om overeind te blijven binnen deze sector. (m.a.g. kritische portefeuille analyses, saneringen, premieverhogingen aanvullende pakketten, versobering van eventuele zorgcontracten etc) Sociale verzekeraars moeten het nu op gaan nemen tegen de commerciële jongens.

 

Wie bepaalt straks wanneer een levensrekkende operatie bij een patiënt in de terminale fase nog betaald cq uitgevoerd mag worden? De eerste rekenmodellen schieten de media al in. Voorbeeld, welke ik aanhaal uit een stuk van prof. R. van der Ploeg: "Ruwe berekeningen geven aan dat een operatie of medische behandeling die het leven rekt met 5 jaren de samenleving € 38.000,00 mag kosten. Glamourachtige operaties zullen echter lager uitvallen maar daarentegen liggen de kosten van sommige hightechoperaties behoorlijk hoger per gewonnen levensjaar." Het kosten/baten effect zal naar mijn mening sterker naar voren komen terwijl het overgrote deel van de bevolking (waaronder ik) van mening is dat de waarde van het leven "oneindig" is. Zoals bekend hebben we te kampen met een behoorlijke vergrijzing dus we kunnen onze lol op!

 

Naast bovenstaande maak ik me ernstig zorgen over de competenties van het huidig kabinet. De datum van invoering is bekend echter de premiehoogte laat nog op zich wachten. Te belachelijk voor woorden! Heel deze strategie komt bij mij over als regelrechte doordruk politiek zonder daarbij zorgvuldig de consequenties te overwegen. (toegegeven het nieuwe zorgstelsel komt voort uit "slechts" een compromis) Het inzicht in deze consequenties komt sedert de laatste maanden duidelijker naar voren, maar ach, 1 januari 2006 staat inmiddels als een paal boven water!

 

Oef, dat wilde ik even kwijt. Het moge duidelijk zijn dat ik geen voorstander ben van het nieuwe ZORGstelsel! :-[

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.