• 0

Wat moet ik doen met mijn bedrijfsidee

hallo,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum, En gelijk een vraag.

Een tijdje geleden heb ik iets bedacht, een nieuw soort concept in de zakelijke dienstverlening, in een zeer grote markt. Met dit idee naar een vriend gegaan en die vond dit ook een zeer goed idee. Samen een ondernemersplan gemaakt, tijd mee bezig geweest. Toen ons plan compleet was hebben we 2 succesvolle ondernemers benaderd uit en via onze kennissenkring. Beide vertelden ze ons hetzelfde, het idee was zeer goed (leuk om te horen :)) alleen kwamen ze met hetzelfde grote probleem, iets waar wij overigens al aan gedacht hadden maar door ons enthousiasme aan de kant geschoven hadden. De concurrentie zou ons afmaken, op het moment dat wij de site zouden lanceren zouden de grote jongens met hun connecties in de markt en hun media budgetten ons passeren, en onze investeringen zouden voor niets zijn. Nu willen wij 1 van die grote bedrijven benaderen om ons idee te verkopen of via hun uit te voeren.

omdat wij daar simpelweg de middelen niet voor hebben. Hoe kan je zoiets het beste aanpakken? Zouden jullie wat anders doen? Alle feedback is meer dan welkom! Bedankt alvast! Gr jordy

 

[verandering: titel]

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je zou kunnen nagaan of het mogelijk is om er een soort van patent op aan te vragen. Dan heb je het alleenrecht op dit concept. Het moet dan wel een echt uniek en innoverend concept zijn. Je zou altijd eens kunnen praten met bijvoorbeeld Rijksdienst voor ondernemend Nederland (Ik heb ineens een workshop in Zwolle van RVO bijgewoond over dit onderwerp.) Hoogstwaarschijnlijk kost het niets en wellicht levert het wat op voor jullie.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Het concept is al gedeeld, als dit al voor enige vorm van bescherming zou kwalificeren.

 

Resteert het auteursrecht en optreden tegen mogelijke, slaafse nabootsing, terwijl nog weinig uitgewerkt lijkt.

 

Wat heb je te verliezen als je (jullie) het toch gewoon zou(den) proberen? Je speelt je in de kijker in een grote markt, waarop je kennelijk actief wilt zijn en van (deel)problemen oplossen leer je. Vrijwel iedere markt heeft nieuwe toetreders, hoe sterk sommige, dominante spelers zich daar ook tegen proberen te wapenen. :)

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beiden ten eerste bedankt voor de info! Highio het gewoon proberen zouden we het liefste doen. alleen zouden we een grote financiële investering nodig hebben om het bedrijf op te starten. Daarbij komt ook nog dat we nog geen connecties hebben met de 5000+ bedrijven die onze beoogde markt te bieden heeft.

De concurrentie daarentegen wel, alleen bieden hun de diensten op een hele andere manier aan.

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk zijn er honderden, zo niet duizenden, ideeën elke dag/week/maand.

Dat laat zowel kleine als grote jongens volledig koud.

 

Pas op het moment dat een idee uitgewerkt is tot een bewezen concept, dat ook nog eens blijkt aan te slaan, is het interessant voor anderen.

Op dat moment moet je er dan inderdaad voor gezorgd hebben dat je een voorsprong op de "de concurrentie" kan behouden om niet 'afgemaakt' te worden wanneer 'het afmaken' de moeite waard is gebleken.

 

Op dit moment zou ik denken:

Gewoon een prototype maken en uitproberen.

 

Link naar reactie
  • 0

Tackle hét probleem en blijf presenteren aan investeerders of leg twee keer 10 EURO bij elkaar, lees de The Lean Startup en probeer met eigen middelen een minimale, levensvatbare dienst te lanceren.

 

Heeft geen van de spelers in deze markt een ondernemers- of studentenwedstrijd? Ook steeds meer Nederlandse bedrijven investeren in startups...

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals ontzettend bedankt voor de reacties! Hier kunnen we zeker wat mee. Ik zal eens op internet gaan zoeken of van de bedrijven aan wedstrijden doet. investeerders zoeken blijft toch ook wel lastig denk ik. Als nieuwkomer zou ik niet weten waar . Maar dat komt wel goed ik, we komen er wel uit :)

als mensen nog meer feedback hebben GRAAG! alles is welkom !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

concept in de zakelijke dienstverlening, in een zeer grote markt.

In welke branche? Wellicht dat hier op ons forum ook mensen zijn die met die markt een netwerk hebben om als kruiwagen te dienen en/of met je mee te denken/te participeren?

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Een goede start is: je idee deponeren als i-depot (www.bbie.nl, kijk bij ideeen) en dan vervolgens voor je gaat praten dat i-depot noemen in een geheimhoudingsverklaring, waar uiteraard nog niet in staat wat je idee is. Bij novu.nl hebben ze een goede 1dagscursus "van idee tot markt", daarnaast kan je ook denken aan het gratis multidisciplinaire innovatiespreekuur waar ook ons kantoor aan deelneemt (zie onze site).

Ondergetekende is advocaat IE-ICT-Techniek bij Dohmen advocaten en ex-webdesigner

Link naar reactie
  • 0

Pas geleden heb ik in een marathonsessie een flink aantal bedrijfsideeën aangehoord en input gegeven van studenten (NHTV) Breda.

Bij vrijwel allemaal ontbrak het nog aan structuur, het vermogen om klein te denken en een concreet verdienmodel. Op zich niet zo erg want ze waren pas 2 weken bezig met het idee. Erg verfrissend hoeveel ideeën er zijn en ontstaan.

 

Mijn tip aan TS is om het ondernemersplan eens goed tegen het licht te houden om (extra) structuur te krijgen . Dat kan erg goed met het model van Alex Osterwalder (heel veel over te vinden

)

 

Voorbeeld: Een groepje had het idee om ondernemers die vast zitten omdat de tijd de zaak heeft ingehaald helpen om te moderniseren en clicks en bricks optimaal in te zetten. Heel goed idee natuurlijk. Maar er zijn bij het invullen van de diverse velden meteen uitdagingen. Hoe leg je als jong team contact met de vaal oudere ondernemer? Antwoord is vrij simpel te vinden: door samen te werken (Key Partners). In dit geval zou de KvK een rol kunnen spelen door de studenten te koppelen aan een gepensioneerde retail ondernemer. Dat zorgt meteen voor lage kosten want de vastgelopen ondernemer heeft het waarschijnlijk niet breed. Al zijn ze vaak ook niet arm omdat ze vaak een behoorlijke buffer hebben en een eigen pand bezitten.

 

De angst om overvleugeld te worden door grote partijen heb ik nergens gezien. In tegendeel. Vrijwel alle groepjes dachten veel te groot. Maak het dus zo klein dat je zaken kan overzien, het betaalbaar blijft en je zo snel mogelijk ook wat verdiend en kan groeien in een veranderende omgeving.

 

Denk vooral in kansen in plaats van belemmeringen. Veel van de grote ondernemingen van nu zijn (heel) klein begonnen in een wereld voor reuzen.

 

Investeer in een goede merknaam, een sterke website maar vooral in een degelijk netwerk. Je kan niet alles zelf. Dat laaste is heel goed te zien in een film als the Social Network.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waar wij in willen beginnen is de automotive branche, een hele grote markt dus.

Het verdienmodel is voor ons volkomen duidelijk, daar liggen de problemen dus niet.

De concurrentie blijft onze grootste angst. wij zijn er met z'n 2en + de 2 ondernemers over eens dat we geen kans maken tegen de grote jongens.

Misschien dat jullie nu iets meer met de info kunnen.

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf het ondoenlijk om hier iets zinnigs over te zeggen en wel hierom:

 

Stel dat ik een leuk idee heb. Ik heb namelijk uitgevonden dat auto’s op water, in plaats van benzine, diesel etc., kunnen rijden! Maar ik weet niet wat ik hier mee aan moet, dus vraag ik het aan anderen.

 

Dan kunnen er zich (in mijn ogen) drie hoofd-scenario’s voordoen:

 

1. Ik heb uitgevonden dat auto’s op water rijden, als je een theelepel wasabi in het water doet.

Dan moet ik wel heel goed oppassen met mijn vinding, want elke ‘boerenpummel’ kan dit uitvoeren – oppassen met wat je zegt dus!

 

2. Ik heb gemerkt dat door een ingenieus, zelfontworpen, onderdeel aan de motor te hangen de auto op gewoon water rijdt.

Een uitvinding! Octrooi, patent, weet ik wat, is dus geboden…

 

3. Ik heb bedacht dat als de industrie zich anders organiseert, de nodige R&D in het ‘brandstof-klaar’ maken van gewoon water vrijmaakt en de oliemaatschappijen weet te overtuigen om over te stappen op water in de pompen dit gewoon moet kunnen…

Dan hoef je mijns inziens niet hier zo moeilijk over te doen: men zal niet snel met jouw idee aan de haal gaan. Gewoon rustig advies vragen bij kenners en belangstellenden, zou ik denken.

 

 

Uiteraard zijn dit alleen extreme voorbeelden, maar in de kern werkt het volgens mij wel (een beetje) zo met ideeën.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waar wij in willen beginnen is de automotive branche, een hele grote markt dus.

Het verdienmodel is voor ons volkomen duidelijk, daar liggen de problemen dus niet.

De concurrentie blijft onze grootste angst. wij zijn er met z'n 2en + de 2 ondernemers over eens dat we geen kans maken tegen de grote jongens.

Misschien dat jullie nu iets meer met de info kunnen.

 

Dit is precies wat ik bedoelde met te groot denken. Als je een berg kolen hebt kan je denken dat je die nooit verplaatst krijgt en graafmachines, grote vrachtwagens en schepen en een verkoopafdeling nodig hebt maar je kan ook gewoon beginnen met het vullen van een kruiwagen en daarmee de boer op gaan. Of samenwerking zoeken met een Universiteit en samen een mini vergasser ontwikkelen zodat je naast kolen ook waarde toevoegt anders dan distributie.

 

Maar als het toch niets wordt waarom deel je niet gewoon het idee? Dan pas krijg je adviezen waar je echt wat mee kan.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik weet dat het iets kan worden, zoals ik al gezegd heb het is een dienstverlening op internet. van 2 hoog aangeschreven ervaren ondernemers de bevestiging gekregen dat het een goed plan is. De uitwerking ervan zou financieel niet haalbaar zijn voor ons, dus daarom de keuze om naar een groot bedrijf te stappen . de vraag is alleen hoe. Snap ten eerste niet hoe jij (Hans v Nijnatten) erbij komt dat het toch niets word? Ten tweede het idee delen? ja slim. beetje hetzelfde idee als Johan Vlemminx met zijn mobiele applicatie, voordat het op de markt vertelde hij erover en een maand voordat het uit kwam ging ASR met zijn idee ervandoor. rare reactie

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij was het al duidelijk dat je idee verkopen aan een groot bedrijf niet gaat werken. Een idee is namelijk niets waard. Dat heeft Peter van CVinfo al vrij snel geschreven. Het gaat om de uitwerking en het ondernemerschap.

 

Mijn insteek was daarom te kijken of je het toch niet zelf kan. Eventueel met hulp van een netwerk.

 

Als je het niet zelf wil of kan en je kan het idee ook niet verkopen kan je het net zo goed delen. Of niet natuurlijk, ook goed. Ik zal je niet meer storen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat verkopen niet mogelijk is is me al duidelijk geworden, Er zijn naast Peter meerdere reacties geweest die erop wezen dat grote bedrijven ook kunnen investeren in een startup, of dat we naar andere investeerders moeten zoeken. Ook meerdere reacties over de bescherming van een idee of concept.

Dat jij nu Precies Peter zijn reactie kiest om jou mening te onderbouwen is jou keuze. Je stoort me niet Maar Reacties als een goed idee delen vind ik toch best absurd.

Link naar reactie
  • 0

Gaat goed de laatste dagen. Twee topics die gaan over het met vreemd geld opstarten van een bedrijf, vragen om tips, opmerkingen etc. Die krijgt men en twee keer is men op de teentjes getrapt als men niet de antwoorden krijgt die men graag wil horen. Ik heb het in het andere topic ook al geopperd... is het nu echt niet mogelijk om kleinschalig en met eigen geld iets te beginnen? Als het een succes blijkt te zijn komen de investeerders vanzelf, of niet. In het laatste geval heb je, als het goed is een mooie leerschool en veel plezier. En ja, soms gaat ondnemen van au, dus niet zo snel geagiteerd zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Ben zeer dankbaar voor de tips, kan er ook zeker wat mee. eigelijk uit alle reacties die ik heb gekregen kan ik informatie halen die ik kan gebruiken. Ben totaal niet op mn teentjes getrapt, snap ook niet hoe je daar bij komt. er word gesuggereed dat het idee toch niets gaat worden en dat ik dan mijn idee maar moet delen. mag ik dan niet reageren dat ik het een rare reactie vind?

Link naar reactie
  • 0

Hans suggereert slechts dat je niks te verliezen hebt t.o.v. het idee in de koker te laten zitten...

 

...de vergelijking met een studententeam zou je daarbij niet aan kunnen staan, maar bewijs dan maar eerst je bestaansrecht. Ik zou er ook de ondernemer of manager niet voor zijn om een middelgroot bedrijf te laten groeien zoals misschien gebruikelijk is in de auto-industrie.

 

De meeste ondernemers hebben met het verstrijken van tijd ook meer dan één (goed) idee...

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.