• 0

Wat moet ik doen met mijn bedrijfsidee

hallo,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum, En gelijk een vraag.

Een tijdje geleden heb ik iets bedacht, een nieuw soort concept in de zakelijke dienstverlening, in een zeer grote markt. Met dit idee naar een vriend gegaan en die vond dit ook een zeer goed idee. Samen een ondernemersplan gemaakt, tijd mee bezig geweest. Toen ons plan compleet was hebben we 2 succesvolle ondernemers benaderd uit en via onze kennissenkring. Beide vertelden ze ons hetzelfde, het idee was zeer goed (leuk om te horen :)) alleen kwamen ze met hetzelfde grote probleem, iets waar wij overigens al aan gedacht hadden maar door ons enthousiasme aan de kant geschoven hadden. De concurrentie zou ons afmaken, op het moment dat wij de site zouden lanceren zouden de grote jongens met hun connecties in de markt en hun media budgetten ons passeren, en onze investeringen zouden voor niets zijn. Nu willen wij 1 van die grote bedrijven benaderen om ons idee te verkopen of via hun uit te voeren.

omdat wij daar simpelweg de middelen niet voor hebben. Hoe kan je zoiets het beste aanpakken? Zouden jullie wat anders doen? Alle feedback is meer dan welkom! Bedankt alvast! Gr jordy

 

[verandering: titel]

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Internetapplicaties (voor de beoogde dienstverlening dus) kan je redelijk simpel en goedkoop visualiseren door een prototype te maken. En testen, of bespreken met potentiele afnemers/financiers/deelnemers e.d.

 

 

Bedank voor de feedback! Ik ga me hier eens in verdiepen

 

Link naar reactie
  • 0

Internetapplicaties (voor de beoogde dienstverlening dus) kan je redelijk simpel en goedkoop visualiseren door een prototype te maken. En testen, of bespreken met potentiele afnemers/financiers/deelnemers e.d.

 

 

Dat is de lean startup methode in een notendop.

 

Tackle hét probleem en blijf presenteren aan investeerders of leg twee keer 10 EURO bij elkaar, lees de The Lean Startup en probeer met eigen middelen een minimale, levensvatbare dienst te lanceren.

 

...................

 

Het 'enge' van Lean Startup Method is wel dat je het idee moet delen om feedback te kunnen krijgen.

Het voordeel is dat je in korte tijd tegen weinig kosten kunt onderzoeken of het levensvatbaar is.

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dat je heel zwart-wit stelt dat je investeringen voor niets zouden zijn zodra de grote jongens lucht krijgen van je product. Ik weet niet of je het zo pessimistisch moet zien.

 

Ooit werkte ik voor een bedrijf dat ook een tamelijk uniek product in de markt zette. Er zaten in die tijd twee grote spelers in de markt die simpelweg alle nieuwe ideeën van kleine spelers namaakten (wel op een manier dat ze niet over de grens gingen) en puur op gewicht probeerden de kleine spelers weg te drukken. Leverden wij voor een tientje per eenheid, rekenden zij 7,50, dat idee. Het baat-het-niet-schaadt-het-niet principe ook: zou het ze niet lukken de kleine speler van de markt te drukken, waren ze zelf nog steeds een grote speler. Die aanpak heeft twee bezwaren, namelijk soms baat het inderdaad niet en blijft de kleine jongen een speler en soms heeft de kleine speler gewoon een betere toepassing en blijven de kopers toch naar hem toekomen. Bij ons was beide het geval.

 

(Het hielp in ons geval dat het product niet nieuw was, maar in licentie van een buitenlandse producent - het was al redelijk uitontwikkeld.)

 

Kleine spelers worden soms ook opgekocht door grotere bedrijven als het product eenmaal zijn levensvatbaarheid heeft aangetoond. Voor veel investeerders is dat zelfs de gewenste exit. De startup werkt als broedmachine voor het idee en als er eenmaal een levensvatbaar product is, wordt het product of het bedrijf te koop gezet. Erg prettig voor de grote club, want het idee heeft zich bewezen en daarnaast kaap je een volledig uitontwikkeld voor de neus van je concurrenten weg.

 

Zelfs als anderen er met je idee vandoor gaan, kan het best zijn dat je als kleine speler op die markt overeind blijft. Hetzij als de derde of vierde aanbieder van een concurrerend product, hetzij als toeleverancier van aanvullende producten. Dat hoeft niet erg te zijn, je verdient meer als kleine speler dan als niet-speler die ervan droomt grote speler te zijn.

 

Het gaat er niet alleen om hoe goed je idee is, maar ook hoeveel moeite het kost er een goed product van te maken. Als jouw concurrenten een half jaar nodig hebben om jou na te apen, ben jij inmiddels een half jaar verder.

 

Die app van Johan Vlemmix is een aardig voorbeeld. In de basis was het een goed idee (soortgelijke apps bestonden zelfs al, zo goed was het idee), maar het koste ASR slechts een week om met iets soortgelijks op de markt te komen. Dat betekent óf dat het zo'n voor de hand liggend idee was, dat ASR al lang zelf hun app in ontwikkeling had, óf dat het helemaal niet een idee was waarmee je je kon onderscheiden, want het was in een week na te maken.

 

Hoe vergelijkt jullie idee hiermee? Als 'de grote jongens' in korte tijd kunnen namaken, is het waarschijnlijk ook helemaal niet zo'n sterk concept. De kracht van een product zit vaak niet in het idee zelf, maar in de kwaliteit van de uitvoering.

 

Je hebt het over een online dienst in de automotive industrie, maar ik weet niets van die bedrijfstak af. Hoe sterk is de automotive industrie in online diensten?

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Beste Loek, de informatie die je verstrekt, staat nogal ter discussie (zeker op dit forum) en of jouw reactie na ruim twee maanden dan nog hout snijdt, waag ik te betwijfelen.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.