• 0

Wie denkt weleens na of ie teveel tilt of sjouwt?

Je weet vaak niet beter dan dat er gewoon bij hoort.

Toch is de impact van uitval op je eigen bedrijf en de maatschappij groot. Op de staatsbegroting komt een bedrag voor van 27,5 miljard per jaar, voor uitgevallen werknemers en circa 20 tot 30 % komt door te zwaar tillen of sjouwen.

 

Werkgevers geven per jaar zelf circa één miljard uit aan directe hieraan gerelateerde kosten, en dan hebben we het nog niet gehad over alle kleine zelfstandigen en buitenlandse bedrijfjes die hier komen werken. Zij hebben vaak geen financiële ondersteuning als ze uitvallen en komen niet zelden in de bijstand of moeten het zelf maar uitzoeken.

 

Duidelijk dat je jezelf toch eens zou moeten afvragen hoe het in jouw situatie is gesteld.

Ben benieuwd wat de reacties zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Maar er is gevraagd om erover na te denken.

 

Een punt is dan ook, als er zoveel rugklachten zijn, niet eens met tillen als oorzaak, dan is het tillen nog bezwaarlijker geworden, dus dan is een hulpmiddel wel degelijk juist op zijn plaats. Zie de ervaring van Bob de Webbouwer.

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Als de verkopen van een product achter blijven bij de verwachtingen kan dat ook te maken met de prijsstelling van het betreffende product.

Het lijkt er nu meer op dat jij een lobbyclub in het leven hebt geroepen om via een wettelijk kader t.a.v de fysieke belasting een afzetmarkt probeert te creëren voor je product.

 

groet,albert

 

 

beste Meubelmaker,

 

de hoop op betere verkoop van het door jouw bedoelde product heb ik al opgegeven. Dat is niet meer het doel van deze ontwikkeling. Maar wel de praktijkervaring die ik heb opgedaan in die tijd is mijn drijfveer geworden.

Ik ben het met je eens dat niet alle rugklachten ontstaan door te zwaar tillen. Maar uit onderzoek is wel gebleken dat het tillen, duwen trekken en sjouwen in bedrijf en vrije tijd rugklachten kan veroorzaken.

 

Ban je dit uit, dan blijft over datgene wat jij noemt.

en dat uitbannen, daar richt ik me op.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het zijn vaak de onwetende leidinggevenden die hun jongere medewerkers onverantwoorde opdrachten geven. En zoals Meubelmaker al aangaf, speelt de economische onzekerheid hierin een belangrijke rol.

 

Er valt echter veel meer te halen met een ander schadelijk onderwerp. Hoe je tilt en hoeveel je tilt, bepaal je uiteindelijk zelf, ook al zijn veel jongeren zich daarvan niet bewust. De kwaliteit van de lucht, die je inademt, bepaal je echter niet zelf en het negatieve effect daarvan treft veel meer mensen. De meting naar fijnstof en schadelijke stoffen in lucht, zou standaard voorgeschreven en geregistreerd moeten worden in scholen en werkruimtes. Uiteindelijk kan dat een fortuin aan besparing in gezondheidszorgkosten opleveren.

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe je tilt en hoeveel je tilt, bepaal je uiteindelijk zelf, ook al zijn veel jongeren zich daarvan niet bewust.

 

Dit is toch wel wonderlijk Peter. Als je een veiligheidshelm op moet of een stel veiligheidsschoenen aan, bepaal je dit toch uiteindelijk niet zelf? De veiligheidsregels schrijven dit voor.

 

Bij het doen van zwaar werk is dit ook zo. Alleen de praktijk laat zien dat inderdaad veel mensen het zelf lijken te bepalen. Zowel werknemers, werkgevers en zelfstandigen. Iedereen rekt de regels op.

 

Waarschijnlijk komt dit omdat je er niet dood aan gaat. En ook denken veel mensen dat het hen niet overkomt. Rugklachten, schouderklachten, versleten knieën en heupen, liesbreuken is vooral voor de jonge garde een ver van mijn bed show.

 

Daarom zou het verstandig zijn als iedereen de noodzaak ervan inzag en de jongeren het goede voorbeeld geeft. De wet helpt hieraan mee, maar slechts bij de rechter wordt deze af en toe getoetst.

 

De inspectie SZW heeft te weinig capaciteit en zij laten zich ook verleiden om deals te sluiten met brancheorganisaties of grote bedrijven om de regels naar boven toe op te rekken.

 

Pakketbezorgers mogen van hen gewoon 30 tot zelfs 40 kg (nachtvracht) heffen, zonder hulpmiddelen.

 

Vandaag ga ik het Gezond Belast plein op de beurs Veiligwerktbeter opbouwen dus ben ik op dit forum een beetje afwezig.

Link naar reactie
  • 0

Net als dat dit soort topics van Herman met een bepaalde interval steeds maar weer komen op diverse fora, kom ik ook met wederom dezelfde reactie als de laatste keer dat ik dit zag.

 

Het probleem is iets waarvan het bespreken op zich ook naar mijn mening goed is. Echter is proberen je eigen product of dienst te verkopen via fear-marketing volgens mij niet echt een benadering die in Nederland erg succesvol is. Nederlanders zijn hier denk ik te nuchter voor en zoals te lezen in reacties van o.a. meubelmaker nuanceren ze je verhaal en gaat de strategie verloren. Fear-marketing is in de VS o.a. mega succesvol, maar ik zou het hier in Nederland toch eens op een andere manier proberen. Allicht is je product op die manier ook succesvoller te verkopen?

 

Of als het om de stichting gaat, komt de boodschap dan bij wat meer mensen binnen? Bij mij en zoals hierboven te zien ook bij anderen, werkt deze aanpak juist averechts. Het maakt de discussie over het onderwerp, waar het over zou moeten gaan, een beetje dood.

Link naar reactie
  • 0

Fear-marketing werkt in Nederland prima waar het om verzekeringen en postcode gebonden loterijen gaat.

 

Waarom probeer je het probleem niet via verzekeraars aan te pakken. Die zien er vast brood in om hun klanten korting te geven wanneer ze minder kwijt zijn aan het uitkeren van schade. Wellicht willen ze zelfs wel die tilhulpmiddelen promoten of met korting aanprijzen. Heb je al eens contact gezocht met verzekeraars?

Link naar reactie
  • 0

Even op persoonlijke titel: als Segway of Hoverboard (voor mijn part electroscooter- en ministepjesleverancier) iets schrijven over verkeersopstoppingen, blikken straatbeeld en luchtverontreiniging door auto's in het stadsverkeer, dan gaat toch niet iedereen opeens over op hun producten? Het is een 'groter' probleem, waarvoor misschien deeloplossingen worden verkocht. Dat kan ook openbaar vervoer (OV) i.c.m. lopen of een (vouw)fiets zijn. Ondergronds parkeren of deelgebruik van vervoersmiddelen etc.

 

Een steekwagen met liftmogelijkheid en alle andere tilhulpmiddelen hebben een omzetpotentie <<< de huidige maatschappelijke kosten. Dat is m.i. het punt wat Herman met een stichting probeert te maken. Bijbelang heeft iedereen die zich inzet voor een branchevereniging, politiek en wat al dan niet meer.

 

Herman zegt zelf herhaaldelijk niet (meer) de dubbele pet op te hebben. En volgens mij praat hij hier niet meer over een product of oplossing, maar over een gedeeld probleem, waarvoor 'men' zich vaak niet aansprakelijk acht.

 

Even een positieve draai: in de supermarkt zie ik kleine (om)verpakkingen, alles op rolcontainers, verende mandjeshouders aan snelkassa's noem maar op, daarbij vergeleken lijken sommige, andere retailers en branches achter te blijven. Zijn er arbo(beleids)prijzen in Nederland? In diverse categorieën zoals verminderingsinitiatieven van fysieke belasting?

 

Stel: je wordt als ondernemer of werknemer op jongere of oudere leeftijd arbeidsongeschikt door een rugblessure, hoe slecht ben je dan af? Dat is in dit verhaal mijn referentie, geen idee of dat angstmarketing is. Zelfstandige sjouwers kunnen zich in onze maatschappij in ieder geval niet verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid, omdat ze dat eenvoudigweg niet kunnen betalen.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Even op persoonlijke titel: als Segway of Hoverboard (voor mijn part electroscooter- en ministepjesleverancier) iets schrijven over verkeersopstoppingen, blikken straatbeeld en luchtverontreiniging door auto's in het stadsverkeer, dan gaat toch niet iedereen opeens over op hun producten?

 

Verkeersopstoppingen vind ik een minder sterk voorbeeld, want dat kan juist wel werken als verkoopargument (nooit meer in de file). Evenals nooit meer parkeerproblemen, voor 1 euro een volle "tank" enzovoorts.

 

Als je erin slaagt de klant te overtuigen van de persoonlijke voordelen voor de individuele gebruiker zelf kan dat natuurlijk prima werken. Die voordelen zullen dan echter wel op korte termijn merkbaar moeten zijn, en dat is in Herman's geval lastiger...

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga toch eens reageren op de discussie. Ik zie in mijn praktijk natuurlijk wel mensen met rugklachten, maar ik ben er niet van overtuigt dat dit hedendaags voornamelijk komt uit het tilwerk. Er geldt binnen het tillen een norm van 23 kilo. Maar in het topic word wat gezegd over de bouw. Deze mannen kunnen méér dan 23 kilo tillen, wat boven de wet is. Ik denk dan ook dat men niet altijd naar de norm vanuit de wetgeving moet kijken, maar naar de belastbaarheid van de individuele man/vrouw.

 

Een voorbeeld is mijn vader. Het is een klein mannetje op zich (1,66m), maar tilt wel alleen rollen marmoleum en tapijt op de schouder. Een rol kan zo maar oplopen naar de 35-40 kilo. Echter doet hij dit al zeker 25 jaar zonder problemen. In de loop van de jaren "wen" je ook aan de massa en train je je spieren hierop, waardoor het belastbaar vermogen vergroot word. Moet je dan een extra medewerker inzetten terwijl iemand, zoals mijn vader, het alleen red, het graag alleen doet en nergens last van heeft? Ik denk het niet. Ik denk dat je het echt moet afstemmen met de man/vrouw in kwestie.

 

De rugklachten die vaak ontstaan is doordat men eenmalig of langdurig een overbelasting heeft. Eenmalige overbelasting zie je vaak in situaties als de tegels aanleggen in de tuin of bij een verhuizing. Langdurige overbelasting zie je wanneer de verwachtte belasting hoger is dan wat het individu aankan, oftewel: er is geen afstemming met het individu. En daarnaast, een werknemer durft het misschien hedendaags ook niet (goed) aan te geven richting een leidinggevende, want hij/zij heeft nu werk en in het huidige economische klimaat, is dat misschien al heel wat. Echter zou ik zo'n persoon zelf adviseren ook gericht de spieren te trainen zodat je je eigen belastbaarheid ook kunt vergroten.

 

Tenslotte wil ik toch wel benadrukken -nogmaals- dat ik het til- en sjouwwerk niet als belangrijkste factor zie bij rugklachten, hoewel dat natuurlijk weer zit met individuele cases. Wat ik vaker zie is dat er rugklachten voortkomen uit vermoeidheid én een slechte houding. En dan niet bij de beroepen waar er veel getild word. Met name bij kantoorfuncties komt dit voor, waardoor de indicatie is dat mensen hun apparatuur niet goed hebben afgesteld (stoel/tafel/computerscherm etc.). Een andere oorzaak die ik zie is de laptop- en tablet generatie. "Vroeger" hadden mensen meer een desktop op een vaste plaats met een stoel. Nu alles mobieler is geworden, zijn mensen geneigd om op de bank te gaan "hangen" wat misschien in de eerste plaats comfortabel voelt, maar ten aanzien van de houding en de spieren daarvan rek en belasting op de spieren zet. Met name bij deze groep zie ik ook vaker vermoeidheidsverschijnselen in de onderrug, zeker wanneer mensen dit langere tijd achtereen doen. Ten aanzien van rugklachten is er ook nog en andere factor die van belang is: ons bed waar we elke nacht toch wel 5 tot 9 uur (verschilt per individu) doorbrengen, wat dus overeen kan komen met een werkdag. Als daar al iets niet goed zit, zul je dit ongetwijfeld ook merken bij je rug en algehele vermoeidheid.

Link naar reactie
  • 0

Wederom vind ik dat je het niet causaal moet beschouwen, maar preventief.

Mensen die met hoofdklachten komen is niet omdat ze een helm dragen op de bouw en er nog niets gebeurd is.

Mensen die met voetklachten komen is niet omdat ze veiligheidsschoenen dragen en er nog niets gebeurd is.

 

Ook rollen marmoleum tillen kan 25 jaar goed gaan, maar het 26e jaar is funest wanneer vader een misstap zal maken.

 

Ik denk ook altijd aan mijn vroegere verhuizingen waar we met 4 man een bankstel de trap op duwden. Nu denk ik , als een persoon het begeeft (loslaat) dan liggen er minimaal 2 onderaan de trap.

 

Link naar reactie
  • 0

Naar aanleiding van mijn ervaring op de beurs Veilig werkt Beter, de lezingen die daar gegeven zijn en de discussies die daar gevoerd zijn heb ik het volgende geresumeerd:

 

 

Bang van het duurzameinzetbaarheidmonster?

 

 

Fysieke overbelasting is de grootste oorzaak van het uitvallen van werknemers, blijkt uit gegevens van de inspectie SZW. Ondanks dat veel zwaar fysiek werk al is overgeheveld naar ZZPers en buitenlandse uitzendorganisaties, blijft dit werk sterk toenemen. Kijk maar naar de grote groei in de onlineverkoop, pakketbezorging, de bouw, de verzorging, de overslag, de alternatieve energiesector, datacentra, horeca en onderhoud

 

Drie decennia Arbo wetgeving en zelfregulering blijken niet te werken. En dat is verklaarbaar maar ook maatschappelijk gezien zinnig.

Werkers worden bij productie , distributie en installatie uitgerust met betere werkmethoden, hulpmiddelen of zelfs robots als er dan sneller gewerkt kan worden dan voorheen. Zodra de verwachting is dat inzetten van hulpmiddelen extra tijd kost is het economisch niet meer verantwoord om erin te investeren.

 

In groter verband bekeken:

 

De korte en lange termijn kosten van arbeidsuitval in Nederland met als oorzaak fysieke overbelasting zijn naar schatting 5 tot 10 miljard per jaar. Dit zijn alle uitkeringen, directe werkgeverskosten, gerelateerde medische kosten en private verzekeringsuitkeringen van ZZPers bij elkaar. Niet meegenomen hierbij zijn de langdurige zorgkosten en de kosten die onverzekerde ZZPers via de bijstand ontvangen en ook niet de geëxporteerde kosten van fysieke klachten van de buitenlandse werkers.

 

Maar de Nederlandse samenleving vaart er wel bij. Een werker die fysiek werk doet, kan met zijn lichaam tussen de 1000 en 10.000kg per dag optillen en versjouwen. Met een leger van 2 tot 3 miljoen werkers kunnen ze dus een astronomisch groot gewicht tegen de zwaartekracht in hendelen. Natuurlijk levert dit de samenleving miljarden op. Waarschijnlijk vele miljarden meer dan we uitgeven aan kosten. Exacte getallen zijn hiervan niet te geven omdat het nooit onderzocht is.

 

Bij veel andere zaken, zoals bijvoorbeeld het roken is duidelijk dat de kosten zo ongeveer opwegen tegen de inkomsten aan accijns. De belasting op de winst van sigarettenfabrikanten is dan het positief saldo voor de maatschappij.

 

Bij het exploiteren van mensen als hijskraan lijkt het saldo enorm veel hoger te liggen. Navraag bij (oud) inspecteurs van de arbeidsinspectie blijkt ook dat ze van overheidswege wel af en toe op fysieke overbelasting mogen controleren, maar dat dit in geen geval te streng mag zijn, omdat anders het Nederlandse verdienmodel in de knoei komt. Als al het werk volgens de arboregels (oa NIOSH) zou moeten plaatsvinden zou er miljoenen geïnvesteerd moeten worden in hulpmiddelen en moeten vele arbeidsprocessen worden aangepast. Eén voorbeeld: De pakketten, die handmatig worden afgeleverd, zouden begrensd moeten worden op circa 10 kg. Het zwaardere dan met hulpmiddelen. Denk je eens in wat dat voor de pakketbedrijven betekent!

 

Nee, fysieke belasting beperken is een leuke gedachte, maar niet realistisch. De mens die met rugklachten , versleten knieën, liesbreuken, spierproblemen en andere slijtageklachten rondloopt is helaas 'collateral damage'. Duurzame inzetbaarheid met de kans op doorwerken tot je 68e is voor deze groep niet weggelegd.

 

Jaag voor hen het duurzame inzetbaarheidsmonster maar gauw weg.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ik denk dat bewezen kan worden dat regelmatig zware dingen op de juiste manier juist heel erg gezond is.

 

Persoonlijk vind ik het jammer dat je HL gebruikt als soort zeepkist om een eenzijdig en onvoorledig beeld de wereld in te helpen waarbij de enige remedie is produkten zoals je zelf verkopen wil zijn.

 

Beetje beulen op de werkvloer kan geen kwaad. Ik heb jaren in de metaal gewerkt, koppelplaten frezen van 50-60kg per stuk en dat was gewoon de hele dag door de knietjes en van de pallet op de freestafel. Jaren gedaan en is prima te doen. niets aan overgehouden. Waarom? op juiste manier tillen.

 

Zelfs met die dozen Segway van jou kun je je nek breken en waarscheinlijk gebeurd dat veel eerder als de mensen die niet meer weten wat aanpakken is het apparaat bedienen.

 

Sterker nog, het is bijna betutteling. En tillen is niet bewijsbaar slecht voor een mens. Kolen verbranden om een tiller op te laden wel.

 

 

___________

onnodige full quote van direct voorgaande bericht verwijderd ivm leesbaarheid van topic

Link naar reactie
  • 1

 

Ik denk dat bewezen kan worden dat regelmatig zware dingen op de juiste manier juist heel erg gezond is.

 

 

Ben hier erg in geïnteresseerd. Kun je me daarover meer vertellen?

 

 

 

Persoonlijk vind ik het jammer dat je HL gebruikt als soort zeepkist om een eenzijdig en onvoorledig beeld de wereld in te helpen waarbij de enige remedie is produkten zoals je zelf verkopen wil zijn.

 

 

Dat eenzijdige en onvolledige beeld wil ik wel meer over weten. En als het gaat over mijn eigen producten verkopen. Die hoop heb ik opgegeven. Er zitten maar weinig mensen op te wachten. Ik heb dit uitgelegd in dit topic: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=25;action=display;threadid=31690;start=255

 

 

Beetje beulen op de werkvloer kan geen kwaad. Ik heb jaren in de metaal gewerkt, koppelplaten frezen van 50-60kg per stuk en dat was gewoon de hele dag door de knietjes en van de pallet op de freestafel. Jaren gedaan en is prima te doen. niets aan overgehouden. Waarom? op juiste manier tillen.

 

 

Ben blij dat dat goed gegaan is. Ik kom veel andere situaties tegen, waarbij de ellende vaak niet te overzien is. Persoonlijk lichamelijk leed, maar ook heel vaak financiële ellende. Mensen die bijvoorbeeld als ZZPer in de bijstand terecht zijn gekomen omdat ze veel te zwaar werk hebben gedaan.

 

 

 

 

Zelfs met die dozen Segway van jou kun je je nek breken en waarscheinlijk gebeurd dat veel eerder als de mensen die niet meer weten wat aanpakken is het apparaat bedienen.

 

 

Dat klopt exact. Daarom ben ik al jaren op zoek naar pakketvervoerders die hun bezorgers ergonomisch laten werken bij het bezorgen van de pakketten. Helaas heb ik er van de meer dan honderd benaderde vervoerders nog niet één gevonden die dit doet.

 

 

 

Sterker nog, het is bijna betutteling. En tillen is niet bewijsbaar slecht voor een mens. Kolen verbranden om een tiller op te laden wel.

 

Jammer dat het voelt als betutteling. Ik heb de vraag open gesteld: Denk je er weleens over na?

 

Ik heb met mijn ervaring uit het verleden gemerkt wat fysieke overbelasting voor effect heeft op de mens en maatschappij. Ik heb besloten om de paar jaar die mij nog rest voor ik de pijp aan maarten geef een lans te breken voor dit onderwerp. Verdienen ga ik er niet meer aan, maar ik hoop dat het voor volgende generaties ietwat beter geregeld kan worden. Dat die mensen wel op een gezonde manier door kunnen werken tot hun 68e of 70e. En dan niet als hijskraan, maar als machinist ervan.

 

 

Link naar reactie
  • 2

Hoi Herman,

 

Er is denk ik een verschil tussen zwaar belasten en overbelasten.

 

dozen van 10Kg kun je volgens mij 40jaar dagelijks tillen zonder enig slecht effect. Verkeerd tillen of overbelasten is natuurlijk slecht maar dat los je met de "tiller" niet op.

 

Het kan niet de bedoeling zijn dat met hulpmiddellen mensen langer kunnen werken. Het is just de bedoeling dat mensen op tijd met pensioen kunnen (65 vindt ik persoonlijk wel lang genoeg gewerkt) en dan met geode gezondheid nog 10-20jaar kunnen leven.

 

Lichaam belasten, doorlopend belasten is juist goed, mits het op juiste manier gebeurd.

Met meer hulpmiddellen worden mensen juist minder bestand tegen een situatie dat bijvoorbeeld de tiller stuk is en ze even handmatig een paar pallets om moeten pakken. DAN zul je zien dat mensen door hun rug gaan of erger. Gewoon omdat ze die belasting niet meer gewent zijn.

 

Is denk ik in essentie verschil in perspectief.

 

Maar ik vind wel dat jouw product een waarde heeft en ook levenskans heeft. Er zijn genoeg speciale situaties waarin een tiller heel handig en goed is.

 

Maar als standaard oplossing voor al tilwerk is denk ik teveel van het goede en daar loop je denk ik het meedenken van anderen mis omdat het veelal praktisch niet is voor te stellen hoe dat zou moeten.

Link naar reactie
  • 1

Ben het met Paul eens, in mijn beroep komt tillen ook voor. Ook wel eens zwaarder als wat is gewenst.

Zo had ik laatst ook betonnen gewichten die een dak op moesten. Als een stokbrood had ik zo'n gewicht onder mijn arm en ben ik een trap opgelopen. Het enigste wat ik belast heb, zijn mijn beenspieren.

 

En daar ben ik secuur in, ik zie nog de plaatjes uit de lesboeken van vroeger voor me, til vanuit je knieën, nooit met je rug. En dan geeft je lichaam wel de grens aan, van wat je kan.

 

En dan volgt ook vrij snel de conclusie van mensen die nooit tillen en op het moment van tillen het dan ook verkeerd doen. Puur omdat ze niet weten hoe het moet.

 

Maar als standaard oplossing voor al tilwerk is denk ik teveel van het goede en daar loop je denk ik het meedenken van anderen mis omdat het veelal praktisch niet is voor te stellen hoe dat zou moeten.

 

Specifieker, til momenten in de bouw, een loodzwaar kozijn wat volgens alle arbo regels vanuit de werkplaats naar de eindbestemming wordt gebracht, alle regels opgevolgd en dan het laatste vanaf de vrachtwagen naar de definitieve bestemming in de woning. Dat kozijn komt er echt wel, ook zonder til hulpmiddelen.

 

Idem als met volgebouwde elektrokasten, soms 3 tot 4 aan elkaar, komen getest uit de werkplaats en gaan niet meer van elkaar af. Ook hier geldt, met een hijskraan worden ze op de verdieping geplaatst en het laatste stukje, wederom zonder til hulpmiddelen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Herman,

 

Er is denk ik een verschil tussen zwaar belasten en overbelasten.

 

dozen van 10Kg kun je volgens mij 40jaar dagelijks tillen zonder enig slecht effect. Verkeerd tillen of overbelasten is natuurlijk slecht maar dat los je met de "tiller" niet op.

 

Het kan niet de bedoeling zijn dat met hulpmiddellen mensen langer kunnen werken. Het is just de bedoeling dat mensen op tijd met pensioen kunnen (65 vindt ik persoonlijk wel lang genoeg gewerkt) en dan met geode gezondheid nog 10-20jaar kunnen leven.

 

Lichaam belasten, doorlopend belasten is juist goed, mits het op juiste manier gebeurd.

Met meer hulpmiddellen worden mensen juist minder bestand tegen een situatie dat bijvoorbeeld de tiller stuk is en ze even handmatig een paar pallets om moeten pakken. DAN zul je zien dat mensen door hun rug gaan of erger. Gewoon omdat ze die belasting niet meer gewent zijn.

 

Is denk ik in essentie verschil in perspectief.

 

Maar ik vind wel dat jouw product een waarde heeft en ook levenskans heeft. Er zijn genoeg speciale situaties waarin een tiller heel handig en goed is.

 

Maar als standaard oplossing voor al tilwerk is denk ik teveel van het goede en daar loop je denk ik het meedenken van anderen mis omdat het veelal praktisch niet is voor te stellen hoe dat zou moeten.

 

Paul, fijn dat je zo meedenkt.

 

Ik wil toch even tegengas geven. Die tilnormen heb ik niet bedacht, dat is al 30 jaar geleden in Amerika uitgepuzzeld waar de grenzen liggen voor jouw lichaam stuk gaat: NIOSH. Een voorbeeld ervan die o.a. voor Europa is uitgewerkt is de ISOnorm:

http://www.ergonomiesite.be/arbeid/ISO11228.htm

 

Dan verder. De Tiller is niet meer mijn doel. Bij de stichting Gezond Belast wordt het tillen, duwen, sjouwen en trekken van lasten en personen in het algemeen als leidraad genomen, de zogenaamde actieve fysieke belasting. De overbelasting, zoals jij die noemt, willen we juist voorkomen. En daarom gebruiken we heel genuanceerde berekeningen waar deskundigen jarenlang op getest hebben en die in de praktijk hun dienst hebben bewezen. Ik kan er niet meer of minder van maken. Als iemand dan zomaar roept dat het goed is om je lichaam met oefening over te belasten, dan denk ik daar het mijne van.

Ik ben wel met je eens dat in beweging blijven een geode zaak is, maar dan zonder teveel te belasten.

 

Het langer kunnen werken en ook na je pensioen nog van het leven genieten is wel het doel. Wij hebben niet bepaald dat men nu tot hun 68e en waarschijnlijk tot het 70e in de toekomst mag doorgaan.

 

Je kent waarschijnlijk wel de mensen die in hun baan gedwongen zichzelf geregeld moeten overbelasten. Dit zijn beroepssporters, militairen, brandweermensen etc. De laatste twee hebben op hun 55e functioneel leeftijds ontslag (FLO) omdat de overbelasting ervoor kan zorgen dat ze niet veel meer kunnen met hun lichaam na het werkzame leven.

 

Dit zouden we, als we mensen het zware werk op de huidige manier willen laten doen, ook moeten aanbieden aan bijvoorbeeld pakketbezorgers, bouwvakkers, horecawerkers, computersjouwers, landarbeiders etc. Dan kunnen zij ook stoppen met werken als hun lichaam op dreigt te gaan. Maar beter is het om deze situaties te voorkomen door de juiste inzet van hulpmiddelen, robots en andere werkwijzen te introduceren.

 

En ik ben het helemaal met je eens dat oefening van je lichaam belangrijk is als je toch af en toe til of duw werkzaamheden moet verrichten. Maar houdt je dan wel aan de grenzen die niet voor niets zijn opgesteld. Een handig hulpmiddel dat de stichting hiervoor gratis ter beschikking stelt is de 'safelifter' app , die in de playstore van android is te vinden.

Hiermee kun je in een oogopslag de grenzen volgen van het maximaal te tillen gewicht in een bepaalde situatie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Maar als standaard oplossing voor al tilwerk is denk ik teveel van het goede en daar loop je denk ik het meedenken van anderen mis omdat het veelal praktisch niet is voor te stellen hoe dat zou moeten.

 

Specifieker, til momenten in de bouw, een loodzwaar kozijn wat volgens alle arbo regels vanuit de werkplaats naar de eindbestemming wordt gebracht, alle regels opgevolgd en dan het laatste vanaf de vrachtwagen naar de definitieve bestemming in de woning. Dat kozijn komt er echt wel, ook zonder til hulpmiddelen.

 

Idem als met volgebouwde elektrokasten, soms 3 tot 4 aan elkaar, komen getest uit de werkplaats en gaan niet meer van elkaar af. Ook hier geldt, met een hijskraan worden ze op de verdieping geplaatst en het laatste stukje, wederom zonder til hulpmiddelen.

 

Juist Rive, dat laatst stuk waar jij het over hebt is nu precies de reden dat ondanks alle voorzorgsmaatregelen in een eerder stadium er toch veel misgaat. Die kast op zijn plek zetten is precies wat heel goed kan met hulpmiddelen. Die kozijnen het laatste stuk vervoeren en plaatsen is ook goed mogelijk met hulpmiddelen. Alleen het vergt organisatie en meer tijd en daar zit nu juist het probleem. Het moet snel, want er wordt geen of nauwelijks geld voor uitgetrokken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zelf ben ik akkoord met Herman zijn redenering maar ook met de verschillende nuances hier aangebracht.

 

'Overbelasting' is inderdaad nogal abstract. Ik kom mensen tegen die direct zeggen: ik mag niet helpen want ik heb het aan mijn rug, maar je kan dat uiterlijk niet zien natuurlijk. Ik ken evengoed iemand van wie ik weet dat hij 40 jaar zwaar fysiek werk gedaan heeft en nu is hij 70+ en nog bezig, gewoon omdat hij graag werkt.

 

Dat van die elektrokasten en kozijnen zijn goede voorbeelden. Maar ik denk dat in die situaties vooral hulpmiddelen gebruikt worden ifv de veiligheid en mogelijk materiële schade. Het risico dat een kozijn van 5000€ twee verdiepingen naar beneden valt, daar kan iedereen zich iets bij voorstellen.

 

In grote bedrijven is het voldoende om je luidop af te vragen of een specifieke situatie wel veilig is om (bij manier van spreken) de boel op stelten te zetten. Dan mag iedereen even een koffie gaan halen en rond de tafel gaan zitten om de zaak te bespreken :) De kosten daarvan zijn geen issue.

 

Dus: Herman, misschien eerder inzetten op veiligheid met als bijkomend (groot) voordeel een betere ergonomie en minder lichamelijke belasting?

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

.............

 

Beetje beulen op de werkvloer kan geen kwaad. Ik heb jaren in de metaal gewerkt, koppelplaten frezen van 50-60kg per stuk en dat was gewoon de hele dag door de knietjes en van de pallet op de freestafel. Jaren gedaan en is prima te doen. niets aan overgehouden. Waarom? op juiste manier tillen.

 

.............

 

Dit is natuurlijk een argument dat gebaseerd is op survivor-bias: 'ik heb er niets aan overgehouden, dus...' (maar je doet dat werk toch niet meer?)

(Ik ken ook rokers die niet stoppen, omdat hun kettingrokende opa van 80 nog gezond is :P )

En het lijkt zelfs te impliceren dat als het fout gaat, het gewoon 'dom' is.

(Maar natuurlijk is op de juiste manier tillen erg belangrijk.)

 

Herman heeft de tegengestelde ervaring: dat het mis kan gaan en dat dat 'vervelend' is.

(Daarom zijn beiden perspectieven natuurlijk zo verschillend en dat levert mooi scherpe discussies op.)

 

Ik denk dat veel werknemers onbewust verkeerd of te zwaar tillen (heb dat ook gezien tijdens mijn bijbanen) en dat op het gebied van bewuster met het eigen lichaam omgaan al grote stappen gezet kunnen worden.

Want een kruiwagen, bijvoorbeeld, is eigenlijk heel inefficient ontworpen: er zijn verbeterde versies van op de markt, waardoor je nog maar de helft van het gewicht hoeft te tillen, terwijl je hetzelfde volume verplaatst. (En aan het eind van de dag gaat het waarschijnlijk sneller dan met het klasieke ontwerp, omdat je meer energie overhoudt. En toch zie je de kruiwagen 2.0 nergens.)

 

Zelf vind ik ook dat 65 een mooie pensioenleeftijd is, maar de realiteit is weerbarstiger. En zelfs als de pensioenleeftijd 55 jaar zou zijn, is het zonde als er mensen geknakt en gebroken met de Zonnebloem op vakantie moeten.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

We willen helemaal niet stoppen met sjouwen en tillen. We werken tot we niet meer kunnen en dat voelt gewoon goed.

Ik bedoel natuurlijk gewoon dat ik eerder veel te weinig fysieke belasting heb dan teveel. Iets wat volgens mij een groter probleem in Nederland is dan waar jij je nu hard voor aan het maken bent. Niet dat dat geen probleem is voor bepaalde groepen, maar zeker niet voor de meerderheid.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik bedoel natuurlijk gewoon dat ik eerder veel te weinig fysieke belasting heb dan teveel. Iets wat volgens mij een groter probleem in Nederland is dan waar jij je nu hard voor aan het maken bent. Niet dat dat geen probleem is voor bepaalde groepen, maar zeker niet voor de meerderheid.

 

 

Dank voor jouw bijdrage.

 

De groep die het risico loopt waar ik het over heb is 1 tot 5 miljoen werknemers.

De groep waar jij het over hebt is denk ik 0.5 tot 1 miljoen.

 

bron: http://www.meerjarenplan2015-2018inspectieszw.nl/risicos/fysieke-overbelasting#collapse3

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.