• 0

Aanpak voor nieuw technisch idee

Hi! Ik ben Rob uit Haarlem en ben op dit forum terecht gekomen tijdens mijn zoektocht op internet om een antwoord te zoeken op mijn vraag.

Ik heb een idee voor een zeer klein bewegingsmotortje. Denk in de trand van een trilapparaatje zoals dat in telefoons zit. Dit motortje dient een soort 2D beweging te genereren, horizontaal en vertikaal. Ik ben misschien wat vaag omdat het idee erg vers is en naar mijn idee dusdanig uniek dat ik bang ben dat anderen met het idee aan de haal gaan voordat ik er aan begonnen ben. Mijn vraag is nu eigenlijk, hoe pak ik dit aan? Waar kan ik terecht om te bekijken of het technisch te realiseren is?

Alvast bedankt voor de hulp.

 

Rob

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb een idee voor een zeer klein bewegingsmotortje.

 

Dat is heel mooi. Welkom op HigherLevel.

 

dat ik bang ben dat anderen met het idee aan de haal gaan voordat ik er aan begonnen ben.

 

Nee, dat risico is er niet. Als het zo voor de hand lag dat je bang moet zijn dat een ander er precies nu mee aan de haal gaat, dan was het er allang geweest. Bovendien, het gaat er in de wereld niet om of je een goed idee hebt, miljoenen mensen hebben heel goede ideeen. Waar het om gaat is of je in staat bent het uit te voeren. Mijn advies is dus om een werkend prototype te bouwen, dan een businessplan te schrijven, en dan een investeerder te zoeken.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb een idee voor een zeer klein bewegingsmotortje. Denk in de trand van een trilapparaatje zoals dat in telefoons zit. Dit motortje dient een soort 2D beweging te genereren, horizontaal en vertikaal.

 

Hallo Rob, heb je er al een toepassing voor?

 

Zoals hierboven al genoemd, een idee is niks, maar het moet wel te realiseren zijn, en toepasbaar.

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn al motortjes die in een menselijke cel passen (http://news.utexas.edu/2014/05/21/engineers-build-fastest-nanomotor). Wordt het nog kleiner?

 

Zoals Christine al opmerkt: een briljant idee is zelden geld waard, het zijn de uitvoering en toepassing die het 'm doen. En als iemand het na een keer vertellen zo maar na kan maken, dan was het idee misschien niet briljant genoeg.

 

In je eentje op een idee te blijven zitten en hopen op roem en rijkdom is zelden succesvol. "Kennis is macht, maar kennis delen is kracht."

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dat gaat om een motortje met 1 beweging, Ron.

 

Rob heeft het hier over een 2 D motor, horizontaal en verticaal.

 

Voorts ben ik het eens met je opmerking, kennis is macht, kennis delen is kracht, denk bv. aan

DE en philips en de Senseo. Gezamenlijk om de tafel gezeten met ideeen, en wie er nu als eerste met idee kwam, het heeft ze beide geen windeieren gelegd.

 

Ben benieuwd.

 

Link naar reactie
  • 0

Aanvullend op RiVe: Wat bedoel je met 2 D motortje, aangezien ik denk dat het geen rotatie maar lineaire beweging geeft, denk ik eerder aan de benaming van actuator. In de CD tijd (1990) zijn bij Philips al enkele principes gelanceerd die het lensje van de CD speler in 2 richtingen kan bewegen (focus en radiaal) zelfs aan 3 D is gedacht en ook nog sommigen in één magneetveld. Maar ik moet dus zeggen over korte afstanden (<1mm) . Dus ik zou inderdaad ook deze patenten van (met) Philips eens doorspitten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een goede start is: je idee deponeren als i-depot (www.bbie.nl, kijk bij ideeen) en dan vervolgens voor je gaat praten dat i-depot noemen in een geheimhoudingsverklaring, waar uiteraard nog niet in staat wat je idee is. Bij novu.nl hebben ze een goede 1dagscursus "van idee tot markt", daarnaast kan je ook denken aan het gratis multidisciplinaire innovatiespreekuur: advocaat+notaris+financieringsadvies+octrooigemachtigde (zie onze site).

Ondergetekende is advocaat IE-ICT-Techniek bij Dohmen advocaten en ex-webdesigner

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rob,

 

Net zoals anderen raad ik aan om als eerste een werkend prototype te bouwen, mocht je dit niet gedaan hebben. Dan weet je gelijk of het een project is die ook potentie heeft en gaande weg kan je wellicht ook op toepassingen komen waar het voor gebruikt kan worden. Doe ook onderzoek naar wat je allemaal nodig hebt om het product te kunnen verkopen (certificeringen bijvoorbeeld) wat je in je business plan kan plaatsen.

 

Kijk ook bijvoorbeeld naar projecten die op Kickstarter draaien. Ik heb daar zelf ook aan een aantal technische projecten geholpen middels funding en daar krijg je netjes updates over de obstakels die ze tegenkomen. Dit kan je helpen om je business plan realistisch te maken en is interessant voor het plannen van de ontwikkeling en productie.

 

Los van de ontwikkeling van het product moet je marketing ook niet onderschatten. Ik vermoed dat dit een type product is die je in grote hoeveelheden aan een beperkte hoeveelheid afnemers moet verkopen, tenslotte worden telefoons ook in grote hoeveelheden gemaakt. Houd ook hier rekening mee in het business plan.

 

Als laatste tip: kijk uit met waar je het product gaat produceren. Stel je gaat naar China dan moet je ook weten wanneer ze feestdagen en vakanties hebben. Kortom, je hebt nog veel onderzoek te doen :-)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.