• 0

Van NS Businesscard naar iets comfortabelers ... ;-)

Goedemiddag allemaal,

 

Ik heb deze zomer mijn baan opgezegd, leaseauto ingeleverd en ben op 1 september met heel veel zin gestart als ZZP-er!! Ik reis 4 dagen per week door het hele land en heb daarvoor in eerste instantie maar een NS Businesscard aangeschaft omdat ik nog even wilde aankijken wat mijn reiskosten zouden zijn en woon in een stad waar parkeervergunningen schaars zijn ... :(

 

Inmiddels ben ik een maandje verder en weet ik dat ik in september met de NS Businesscard voor zo'n 550 euro aan (zakelijke) kosten heb gemaakt. In totaal heb ik 3100 km gereisd. Ik vind de kosten best hoog, zeker gezien de regelmatige uitval van treinen en het chronische tekort aan zitplaatsen!

 

Dus ik ben mij aan het oriënteren op iets comfortabelers, kortom: de aanschaf of lease van een auto. Maar welke optie is in mijn geval nu het beste?

 

1. Kopen vanuit privé en dan kilometers declareren (19 cent / km)?

2. Kopen op naam van de zaak?

3. Of toch maar leasen op naam van de zaak?

 

Naast de zakelijke kilometers verwacht ik de auto voor zo'n 500 km / maand privé te gaan gebruiken.

 

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen en ideeën, alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij 2. en 3. hangt de km-prijs af van wat je least/koopt. Bij 1 reken je naar privé al 19 cent als kosten, maar hangen de privé kosten vooral af van de auto die je in privé rijdt.

 

Reken zelf eens door wat de auto die jij voor ogen hebt aan km-kosten heeft. Misschien kun je hier ook al eea. vinden?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Welkom bij Higher Level.

 

In jouw geval zou ik het wat breder bekijken, reizen per trein betekent van station naar station. En daarna, hoeveel reistijd ben je dan nog kwijt om je werkplek te bereiken.

 

Gezien het zitcomfort, kun je buiten de spits reizen?

 

Betekent het reizen met de trein ook een belemmering in het àantal werkplekken, dit gezien de afstand tot het station.

 

Hoeveel geld zou je kwijt zijn aan parkeergeld.

 

We kennen je functie niet, maar is het uberhaupt nodig met de trein door het land te reizen, kun je de functie niet vanuit je woonplaats uitoefenen.

 

Is het mogelijk door gebruik te maken van een auto je functie in drie werkdagen uit te voeren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je een gebruikte auto (maar geen oldtimer) wilt aanschaffen is prive vrijwel altijd aantrekkelijker, tenzij je er echt idioot veel zakelijke kilometers mee maakt, of iedere dag in een stadscentrum betaalt moet parkeren.

 

Mocht je een zakelijke auto overwegen, doe het dan wel voor het einde van het jaar, anders betaal je waarschijnlijk meer bijtelling. En reken op levertijden bij nieuwe auto's, het is opschieten geblazen als je het nog op tijd wilt regelen!

Link naar reactie
  • 0

Als je er, zoals ik, niet van schrikt om in een wat oudere auto te gaan rijden, dan is een 15 jaar of oudere auto op naam van de zaak het voordeligst!

 

Hoe werkt het?

Je koopt een auto, ze die op naam van de zaak.

Alle kosten kunnen dan betaald worden door de zaak, dus brandstof, onderhoud, verzekering, wegenbelasting, parkeren, afschrijving, etc. Voordeel: geen btw, want die kan verrekend worden met de zaak en alle kosten komen in mindering van de winst, dus voordeel in de inkomstenbelasting. Daarmee zijn die kosten netto de helft tov dat je ze privé zou betalen.

 

Wil je de auto privé ook gebuiken? Dan heb je 35% bijtelling over de economische waarde (dagwaarde) van de auto. Dat is dus niet zoveel.

 

Nadeel: je rijd een oudere auto, meer kans op onderhoud, iets hogere onderhoudskosten (maar weer lagere afschrijvingskosten).

 

Er zijn genoeg comfortabele auto's te koop op diesel of lpg, al voor 1500 a 3000 euro zijn er mooie te vinden. Reken 1000 euro voor een eerste onderhouds- en controlebeurt en weet dat je een goede auto rijdt.

 

Ik rij zelf een Saab 9-3 op lpg, uit 2000 met 560.000 km op de teller. Kosten:onderhoud 8 ct per km, brandstof 6 cent, wegenbelasting 90 euro, aanschaf (5 jaar geleden!) 1750 euro. Ik rij 35.000 km per jaar. En helaas, de auto heeft met wel 2x laten staan in 5 jaar tijd, maar daar is de anwb voor.

 

En anders is een benzine auto met een lage km stand (100 a 150.000 km) risco lozer, qua kans op pech. Over het algemeen neemt het onderoud toe na de 150 a 200.000 km, boven de 250.000 km nog meer. (En maakt de km stand niet zoveel meer uit.... heb bijvoorbeeld tussen 450.000 en 500.000 km geen onderhoud gehad, uitgezonderd (probleemloze) apk, olie en banden) Op de website van Autoweek staan wel reviews en 'klokje ronds', de je een indruk kunnen geven van auto's met hoge km standen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.