[Artikel] Raak je ondernemersgevoel niet kwijt!

Aanbevolen berichten

Raak je ondernemersgevoel niet kwijt!

 

Korte samenvatting:

Wie onderneemt weet hoe voelt om met een idee rond te lopen. Een soort broeiend, stuwend gevoel. Gedachten die ons opzwepen, onrust in het lijf. We worden wakker met dat gevoel (oké, niet altijd) en we gaan aan de slag. Dat werkt zo voordat we starten en dat werkt nog steeds zo als we twintig jaar bezig zijn. Het is wat jou beweegt.

 

Soms wordt dat gevoel vlak. We missen iets. De agenda dicteert onze dag. We gaan op zoek naar nieuwe vragen, op zoektocht. Maar het is moeilijk om uit de groef te komen. Wat kun je doen?

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

Zeer herkenbare situatie, geschetst hoor HL-lid Annedien. Soms lijkt de passie opgebruikt en staat de ondernemerspirit op een soort waakvlam. Wat kun je er aan doen om dat vuur weer terug te krijgen en jezelf en je bedrijf weer naar nieuwe hoogtes te stuwen?

 

 

Link naar het artikel :

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Knap geschreven. En inderdaad geen gemakkelijke oefening, en dan ben ik nog op mijn eentje.

 

Moet al helemaal niet simpel zijn voor iemand met personeel, grote uitgaven wegens grote inkomsten,... olietanker vs zeilbootje enzo.

 

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Dit is een heel interessant topic. Zo nu en dan merk ik dat je er soms even door zit :-[ Wat ik dan bijvoorbeeld probeer is gesprekken aan te gaan met collega's om voor mij interessante ontwikkelingen te volgen. Sinds kort heb ik contact met mensen die mij helpen op acquisitiegebied en natuurlijk volg ik de ict ontwikkelingen op de voet. Ik ben benieuwd of andere ondernemers nog tips hebben.

Leeg

Link naar reactie

Dit is een heel interessant topic. Zo nu en dan merk ik dat je er soms even door zit :-[ Wat ik dan bijvoorbeeld probeer is gesprekken aan te gaan met collega's om voor mij interessante ontwikkelingen te volgen. Sinds kort heb ik contact met mensen die mij helpen op acquisitiegebied en natuurlijk volg ik de ict ontwikkelingen op de voet. Ik ben benieuwd of andere ondernemers nog tips hebben.

 

Klinkt als een goede manier om jezelf blijvend te stimuleren scherp te blijven en het vuurtje aan te houden. Maar is best lastig he :-) Ik bedoel, om dat consistent en consequent te doen. We komen meestal pas in actie als de pijp weer helemaal of bijna leeg is.

Link naar reactie

Ik zit in een groepje (6) ondernemers, die heel close zijn, en we hebben al zeker 7-8 jaar (misschien wel langer) een overlegkanaal. Vroeger was dat gtalk, tegenwoordig slack. We gaan af en toe samen eten, naar concerten etc.

 

We kunnen gemakkelijk zowel collectief overleggen, als 1 op 1, en dat doen we dan ook vrijwel dagelijks. Vaak over alledaagse dingen, het voetballen van onze kinderen enzovoorts, maar ook zakelijke dilemma's enzovoorts.

 

Ondertussen ben ik met 2 van die ondernemers dus ook een nieuwe onderneming gestart waarin we meer 'kwijt' kunnen/willen van de dingen die in onze eigen ondernemingen te lang blijven liggen, of simpelweg niet aan bod komen omdat ze te ver van die onderneming af liggen.

 

Volgens mij ligt de kern vooral in praten met anderen, en dan bij voorkeur op gelijkwaardig niveau. Spiegelen, vragen, overleggen, enzovoorts.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie

Wat zijn solosessies? Ik heb naar dat woord gegoogeld en krijg dan het artikel van Annedien en drie artikelen die het beste door de heer Ian Dury werden samengevat in het onsterfelijke nummer Sex & Drugs & Rock 'n' roll.

 

("Genant momentje: gast betrapt door moeder tijdens solosessie", "Voorbij Alcohol" en "Vlaamse rapper Bird dropt Solosessie", zelfs in die volgorde - ik zie de link met ondernemen nog niet.) :)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie

Solosessie: als ondernemer even de tijd nemen om dingen op een rijtje te zetten of op hun plek te laten vallen. Zoiets?

 

Dat kun je als ondernemer alleen proberen, maar misschien is het verstandiger om dat met een aantal intimi te doen zoals Richard omschrijft, mogelijk biedt een diverser gezelschap nog wel een beter inzicht.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Een solosessie is in je eentje aan de slag - ja, dat is voor ruime interpretatie vatbaar ;-)

 

"Bij een Solosessie maak je op een vast moment in de week een afspraak met jezelf, bijvoorbeeld op woensdag tussen 9 en 11 in je favoriete koffietent met een vel papier, een paar goede vragen of een thema. Je doet dit om je strategie uit te werken, te brainstormen in je eentje (onderzoek wijst uit dat alleen brainstormen veel effectiever is dan in een groep!) en zo telkens een eilandje in je agenda te creëren waarop je vanuit een perspectief met wat afstand leiding geeft aan je bedrijf. Daar komen acties en intenties uit voort waarmee je aan de slag kunt."

 

Het punt is JUIST dat je je eigen voortgang borgt en jezelf inspireert - met een groepje kan, maar dat is dus mijn punt niet.

Link naar reactie

Ik heb steeds veel aan het lezen van boeken van schrijvers als Dan Pink en Malcolm Gladwell (enz), ook een soort van solo maar toch weer met input van anderen dus.

 

Zie je dat daarna ook terug in je eigen bedrijf? Ik bedoel, het is vrij eenvoudig om allerlei inspirerende boeken te lezen maar vindt het z'n weg ook naar je groei en ontwikkeling?

 

 

Link naar reactie

Het was een grap... ;D

 

Overigens herken ik mezelf wel in de opmerking van Annedien: ik lees ook veel businessboeken waarvan ik de inhoud geweldig vind, maar die ik niet rechtstreeks vertaal in mijn eigen werkzaamheden.

 

Het echte ondernemersgevoel raak je volgens mij pas kwijt als je niet meer vol enthousiasme (eventueel samen met anderen) volop bezig kunt zijn met een nieuw idee. Ik word er blij van als ik mijn brein in de hoogste versnelling kan laten draaien om een idee uit te werken en ik zie dan ook overal kansen. Net als de meeste van mijn vrienden trouwens, dus je omgeving helpt zeker mee qua ondernemersgeest.

Ik doe als (SEO-)copywriter leuke klussen voor leuke bedrijven: http://www.hardcopy.nl.

Link naar reactie

Ik heb er nog eens over nagedacht.

 

korte samenvatting:

1. Kies een branche (in mijn geval bvb. elektrotechniek)

2. Hou de vaste kosten van ondernemen zo laag mogelijk zodat je het lang kan volhouden zonder regelmatig inkomen.

3. Laat je verrassen door de vragen van (potentiële) klanten.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.