• 0

geld verdienen maar nog niet kvk en belasting

Hoi,

 

Ik heb een idee voor een nieuw bedrijfje. Ik verwacht in eerste jaar een paar duizend euro te verdienen. Ik weet echter niet zeker of het gaat aanslaan en of er klanten komen. Dus ik wil eigenlijk mijn idee uitwerken en klanten te gaan zoeken. Dus het kan zo zijn dat ik dan al geld ga verdienen maar nog niet ingeschreven sta bij KVK en Belastingdienst. Mag dat?!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik me niet vergis kan dat gewoon, dan moet je die inkomsten opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden. Maar als je niet bent ingeschreven bij de kvk krijg je geen BTW nummer, dus je kunt geen BTW rekenen en terugvragen. Je hebt dan dus eigenlijk geen bedrijf maar een betaalde hobby ;)

 

Maar waarom zou je jezelf niet gewoon inschrijven bij de kvk? Dan krijg je wel een BTW nummer en kun je dus ook BTW rekenen en terugvragen, en als je niet teveel verdient kun je ook nog gebruikmaken van de kleineondernemersregeling waardoor je de in rekening gebrachte BTW nog mag houden ook.

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Beste Hendrik,

 

Op de site van de KvK staan alle criteria wanneer een inschrijving in het Handelsregister aan de orde is. Voor het gemak staat onderaan deze reactiede de link. Eén belangrijk aspect is het voornemen van ''regelmatigheid''. Als je het gaat proberen (''idee uitwerken'') en een gaat onderzoeken of het aanslaat zou je kunnen zeggen dat de structurele regelmatigheid er nog niet niet is.

 

Je geeft aan je idee uit te willen werken. Graag attendeer ik je daarvoor nog op het opstellen van een ''Ondernemingsplan''. Er zijn diverse formats te downloaden op het Internet. Feitelijk een ''vragenlijst'' die je kunt uitwerken. Je brengt allerlei aspecten in kaart die je kunnen helpen bij de keuze om al dan niet daadwerkelijk te gaan ondernemen. Wat staat doorgaans in een Ondernemingsplan? Je ondernemersvaardigheden, de markt, je klant, je product, een omzetonderbouwing, je kosten, je mogelijke verdiensten en praktische zaken als verzekeringen, etc.

 

Hier de criteria voor inschrijven:

http://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/moet-ik-mijn-bedrijf-inschrijven/criteria-van-een-onderneming/

 

Succes en groet,

 

Albert Koerts

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Google eens op Lean Startup, het "Ondernemingsplan" kan zinvol zijn maar is een beetje 2005 ;-)

 

(Ook leuk voor de Kamer van Koophandel om eens het boek te lezen van Eric Ries! Of zelfs een Lean Startup methodiek aan te bieden, is veel meer van deze tijd, helemaal als je toch al bijna nergens meer startkapitaal loskrijgt.)

Link naar reactie
  • 0

Beste Hendrik de Witte,

 

Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat voor soort bedrijf je wil gaan oprichten.

Ik zit namelijk in een zelfde soort situatie als jij (ik wil een verhuurbedrijf starten, nadat ik eerst een aantal maanden geprobeerd heb of mijn idee aanslaat.) en tegen mij wordt op dit forum geroepen dat ik wel ondernemer ben (en dus bij de KvK moet worden ingeschreven en BTW moet berekenen)

 

@ Bob de Webbouwer

 

Waarom vind je dit een betaalde hobby? Is dit omdat er geen winstoogmerk is?

Link naar reactie
  • 0

Waarom vind je dit een betaalde hobby? Is dit omdat er geen winstoogmerk is?

 

Ook zou Bob dat vinden heb ik slecht nieuws voor je:

De wet op de omzetbelasting vindt dit niet zo relevant (niet datgene Bob vindt natuurlijk, maar of winst wel/niet beoogd wordt).

 

"Duurzaam streven" en "deelneming aan het economisch verkeer" en "economische activiteit" zijn toverwoorden.

 

Alleen als je incidenteel een prestatie verricht oefen je geen bedrijf uit.

Link naar reactie
  • 0
Maar als je niet bent ingeschreven bij de kvk krijg je geen BTW nummer, dus je kunt geen BTW rekenen en terugvragen. Je hebt dan dus eigenlijk geen bedrijf maar een betaalde hobby ;)

Soms vindt de KvK (-vestiging) dat je (nog) geen bedrijf heb en kun je daar niet worden ingeschreven. De belastingdienst kan een andere afweging maken. In dat geval kun je rechtstreeks bij de belastingdienst een BTW-nummer aanvragen. Zie deze toelichting.

 

Een KvK-inschrijving verdient vaak de voorkeur. Soms heb je bij een andere KvK-vestiging meer succes.

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.