• 0

Verlengen huurcontact bedrijfspand van 5 jaar en opzegtermijn van 12 maanden

Beste "collega's",

 

Wij hebben als op te starten bedrijf de mogelijkheid om een bedrijfshal te gaan behuizen in Veldhoven (bij Eindhoven). Ik heb zojuist een huurovereenkomst gemaild gekregen. Hierover heb ik een drietal vragen aan jullie:

 

Het verlengen van ons huurcontract (van 3 of 5 jaar) gaat telkens in termijnen van 5 jaar. Wij zijn starters, de verhuurder is blij dat hij zijn hal aan ons kan verhuren. Is het reëel dat hij van ons mag verwachten dat we de huurtermijn telkens met 5 jaar verlengen? Mij lijkt telkens met een jaar verlengen in ons geval reëler en fairder namelijk. Ook omdat we in de mogelijkheid moeten zijn om evt. naar een groter pand te verhuizen.

 

Daarnaast is de opzegtermijn 12 maanden. Is dit reëel of mogen we hier 6 maanden verlangen?

 

Dan nog een laatste vraag: wanneer we failliet gaan dan zijn we normaliter in geen enkel geval nog gebonden aan betaling van huur?

 

[verandering: titel]

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 2
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Beste "collega's",

 

Wij hebben als op te starten bedrijf de mogelijkheid om een bedrijfshal te gaan behuizen in Veldhoven (bij Eindhoven). Ik heb zojuist een huurovereenkomst gemaild gekregen. Hierover heb ik een drietal vragen aan jullie:

 

Het verlengen van ons huurcontract (van 3 of 5 jaar) gaat telkens in termijnen van 5 jaar. Wij zijn starters, de verhuurder is blij dat hij zijn hal aan ons kan verhuren. Is het reëel dat hij van ons mag verwachten dat we de huurtermijn telkens met 5 jaar verlengen? Mij lijkt telkens met een jaar verlengen in ons geval reëler en fairder namelijk. Ook omdat we in de mogelijkheid moeten zijn om evt. naar een groter pand te verhuizen.

 

Daarnaast is de opzegtermijn 12 maanden. Is dit reëel of mogen we hier 6 maanden verlangen?

 

Dan nog een laatste vraag: wanneer we failliet gaan dan zijn we normaliter in geen enkel geval nog gebonden aan betaling van huur?

In tegenstelling tot wat Ron aangeeft gelden geen vaste termijnen, omdat er geen sprake is van 7:290 ruimte (winkelruimte). Er is dus sprake van contractsvrijheid en uiteraard staat het je vrij iets anders voor te stellen.

 

Een faillissement doet op zich de huur niet eindigen en normaal gesproken is er sprake van een schadevergoeding bij tussentijdse beëindiging die gelijk is aan de resterende huur.

 

Als de huurder een rechtspersoon is en die gaat failliet, dan zijn de ondernemers nadien niets meer verschuldigd (tenzij er bestuurdersaansprakelijkheid vastgesteld wordt).

Link naar reactie
  • 0

Nou lekker dan Ron, ik denk dat ik dan toch maar in de groenvoorziening ga werken ;)

 

Wat betreft mij eerste vraag, kunnen verhuurder en huurder dan wel een afgesproken termijn overeenkomen, of ligt dat ook sowieso vast (5 jaar)?

 

En met de "vervroegde einddatum" bedoel je de dag van het opzeggen van de huur?

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie
  • 0

In tegenstelling tot wat Ron aangeeft gelden geen vaste termijnen, omdat er geen sprake is van 7:290 ruimte (winkelruimte). Er is dus sprake van contractsvrijheid en uiteraard staat het je vrij iets anders voor te stellen.

Ok dus we hebben alle recht om een verlengtermijn van 1, 2 of 3 jaar voor te stellen?

 

Een faillissement doet op zich de huur niet eindigen en normaal gesproken is er sprake van een schadevergoeding bij tussentijdse beëindiging die gelijk is aan de resterende huur.

 

Als de huurder een rechtspersoon is en die gaat failliet, dan zijn de ondernemers nadien niets meer verschuldigd (tenzij er bestuurdersaansprakelijkheid vastgesteld wordt).

We zijn een VOF dus geen rechtspersoon. Dus wanneer we na een half jaar failliet gaan hebben we bij de verhuurder een schuld van 54 maanden x de maandhuur?

 

 

 

 

 

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie
  • 1

De 5-jaarstermijn is niet zo gebruikelijk meer. Zelf huur ik op 2 locaties. De een is per maand opzegbaar, de ander heeft een looptijd van 2 jaar met een opzegtermijn van 3 maanden.

 

De hiervoor beschreven "dwingende" wettelijke bepalingen gelden vooral voor de verhuurder en voor zover deze voor de huurders nadelig uitpakken. Vervolgens moet het gaan om de bedrijfsruimte voor winkel, horeca of ambacht en soortgelijke ondernemingen.

 

De termijn die jij wenst te hanteren is onderdeel van jouw onderhandeling met de verhuurder.

 

Succes, Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb 1 keer een huurcontract voor 5 jaar afgesloten. 5 jaar is echter een hele lange periode waarin met een bedrijf enorm veel kan gebeuren, zowel in positieve als negatieve zin. Bij mijn nieuwe bedrijfsruimte heb ik dan ook onderhandeld voor twee keer een termijn van een jaar, gevolgd door een termijn van twee jaar. Dat maakt het risico te overzien. Een contract voor 5 jaar zou ik zelf met de kennis van nu nooit meer tekenen.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

We zijn een VOF dus geen rechtspersoon. Dus wanneer we na een half jaar failliet gaan hebben we bij de verhuurder een schuld van 54 maanden x de maandhuur?

Faillissement betekent dat al je bezittingen verkocht worden, maar je schulden blijven bestaan. Daarom is het ook dat ik al eerder heb gezegd dat voor niet-rechtspersonen een faillissement nooit een oplossing is.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.