• 0

Factureren nevenactiviteiten t.b.v. Inkomstenbelasting

Hallo,

 

Ik ben sinds kort mijn eigen onderneming gestart in visagie en hairstylist. Hierin verdien ik nog minimaal, dus ben op zoek gegaan naar een baan ernaast. Ik heb een cateringbedrijf gevonden waar ik de administratie ga doen. Nu willen ze hebben dat ik vanuit mijn eigen bedrijf ga factureren. Ik heb een netto uurloon bepaald, hier wil ik dus ook op uitkomen per uur. Hoe zet ik dit in mijn facturen?

Is het een kwestie van het aantal uren gewerkt + het netto uurloon + BTW van 21% berekenen? Of komen hier nog andere zaken bij kijken?

 

De belastingdienst spreekt over als je onderneming een "kleine winst" behaald hoef je geen inkomstenbelasting te betalen. Over watvoor bedrag praten we dan?

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

 

Met vriendelijke groet,

Linda

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De inkomstenbelasting bereken je per jaar. Daarop zijn meerdere factoren van belang. Allereerst moet je weten over welk bedrag je inkomstenbelasting gaat betalen. Daarvoor heb je in ieder geval de jaaromzet en alle zakelijke kosten van dat jaar nodig. Ook andere inkomsten zoals loon tel je mee.

 

Vervolgens komt de vraag op hoe de inkomsten meetellen in je aangifte. Zijn het inkomsten uit onderneming of bijvoorbeeld inkomsten uit (fictieve) dienstbetrekking. Afhankelijk van de omstandigheden kun je bijvoorbeeld recht hebben op de ondernemersaftrek en de mkb vrijstelling. Dat scheelt flink in de vraag of je over je winst belasting moet betalen. (http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/veranderingen_inkomstenbelasting_2015/ondernemersaftrek_2015/ en http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/veranderingen_inkomstenbelasting_2015/mkb_winstvrijstelling_2015)

 

 

Om je verder te helpen zou het gratis handboek ondernemen 2015 van de belastingdienst kunnen downloaden - http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/handboek_ondernemen

 

Wil je liever niet teveel leeswerk? Je kan ook eens langsgaan bij de startersdag van de kvk (www.kvk.nl/startersdag) of advies zoeken bij een boekhouder.

 

Ficsus.nl - Online boekhouden makkelijk én leuk! Vanaf 8,75 per maand.
Link naar reactie
  • 0

Ze kunnen van alles willen, maar waarom zou er geen sprake zijn van een dienstbetrekking? Dat je zelfstandige bent in de visagie en hairstyling, heeft weinig invloed op de werkzaamheden als administrateur. Ik weet niet hoeveel kennis en ervaring je met administratie hebt, maar met 1 opdrachtgever zie ik je nog niet zo snel als zelfstandige administrateur.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.