• 0

Arbeidscontract of ZZP

Hallo,

 

Sinds september heb ik mij ingeschreven bij de KvK en vanaf februari ben ik actief met mijn eigen onderneming bezig. Sinds mei dit jaar ben ik actief in het werven van klanten. Ik maak nog niet veel winst, zo’n €200 per maand en kan met mijn onderneming het komende jaar mijn brood nog niet verdienen. Dit is ook niet mijn ambitie, ik vind het vooral erg leuk om te doen.

 

Nu heb ik een baan aangeboden gekregen van 31,5 uur p.m. Het bedrijf heeft mij twee voorstellen gedaan: arbeidscontract met een salaris van € 2.300 of een contract obv mijn eigen bedrijf waarbij ik €2.700 (excl. BTW),- uitbetaald krijg.

Kan iemand mij uitleggen wat de voor- en nadelen van beide keuzes zijn en wat financieel de meest aantrekkelijke optie is na aftrek van diverse belastingen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Anna

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Annaa,

 

Van harte gefeliciteerd met het aanbod :).Waar ik mee zou beginnen is te kijken welke kosten je moet maken als je het contract via de onderneming laat lopen. Ik zou dan bijv de volgende inschatting maken:

 

Opbrengst per maand in onderneming

 

Kosten per maand in onderneming (minus)

AOV-verzekering (strikt genomen loopt deze via de ib, maar voor het gemak even hier onder elkaar)

Autokosten (bijvoorbeeld kilometers x 19 cent)

Verkoopkosten (kosten die je maakt voor het klanten werven)

Kantoorkosten (papier / inkt / telefoon etc etc)

Algemene kosten (kosten boekhouder/verzekering andere kosten contributies die noodzakelijk zijn...)

Andere kosten die je kan verzinnen

Computeraanschaf delen door 60 maanden

 

resultaat is winst (eigenlijk jouw ondernemersloon)

 

Hier heb je al een aardige inschatting hoe het loopt. Vervolgens zou een inschatting gemaakt moeten worden wat de belasting is in de onderneming om op het netto bedrag uit te komen en dit te kunnen vergelijken op netto-niveau. Ik verwacht dat jij onder resultaat uit overige werkzaamheden gaat vallen en dan zijn de verschillen niet zo groot met belastingvoordelen. Dus als je op bruto-niveau vergelijkt kan dit al een goede indicatie geven of het zinvol is om het via de onderneming te laten lopen.

 

Als je geen resultaat uit overige werkzaamheden hebt, maar ondernemer bent dan heb je recht op veel meer fiscale faciliteiten. Dat zou bijvoorbeeld vanaf 2016 voor jou aan de orde kunnen komen. Zoals ik al zei: ik zou eerst beginnen met op bruto niveau vergelijken. Dat is dus het loon vergelijken met de verwachte winst per maand (jouw ondernemersloon).

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Sinds september heb ik mij ingeschreven bij de KvK en vanaf februari ben ik actief met mijn eigen onderneming bezig. Sinds mei dit jaar ben ik actief in het werven van klanten. Ik maak nog niet veel winst, zo’n €200 per maand en kan met mijn onderneming het komende jaar mijn brood nog niet verdienen. Dit is ook niet mijn ambitie, ik vind het vooral erg leuk om te doen.

 

Nu heb ik een baan aangeboden gekregen van 31,5 uur p.m. Het bedrijf heeft mij twee voorstellen gedaan: arbeidscontract met een salaris van € 2.300 of een contract obv mijn eigen bedrijf waarbij ik €2.700 (excl. BTW),- uitbetaald krijg.

Kan iemand mij uitleggen wat de voor- en nadelen van beide keuzes zijn en wat financieel de meest aantrekkelijke optie is na aftrek van diverse belastingen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Anna

 

 

Wat veel belangrijker is, is wat wil je zelf, het is vooral niet je ambitie. Voor € 400,00/maand meer kun je kiezen voor onzekerheid, waarbij je niet betaald krijgt als je een paar weken geniet van een broodnodige vakantie.

 

Bedenk ook, hoeveel werk moet je verrichten als deze opdrachtgever voor jou een ander neemt, je bent per dag opzegbaar, ook bij ziekte. :(

 

Scholing, pensioenopbouw, aov, wia enz. Alles mis je, of betaal je zelf. Dan is het verschil van € 400/maand niet zo groot.

 

Dus, ben je echt een onderneemster, ga dan voor een overeenkomst met je eigen bedrijf, dat kun je dan nog uitbouwen. Kom je liever in de avond thuis om je dan op de bank te settelen of op een andere manier te ontspannen, kies dan het arbeidscontract.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Nu heb ik een baan aangeboden gekregen van 31,5 uur p.m. Het bedrijf heeft mij twee voorstellen gedaan: arbeidscontract met een salaris van € 2.300 of een contract obv mijn eigen bedrijf waarbij ik €2.700 (excl. BTW),- uitbetaald krijg.

Maybe it's just me, maar dit klinkt als een no-brainer: arbeidscontract!

 

Het tarief exclusief btw op basis van je eigen bedrijf moet - is een beetje mijn inschatting - ongeveer 40% tot 50% méér bedragen dan het brutoloonequivalent. Dus 2.300 euro brutosalaris is ongeveer hetzelfde als 3.000 tot 3.500 euro omzet. Dit heb je simpelweg nodig om te kunnen compenseren voor zaken zoals het zelf moeten regelen van reserves voor werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, ziekte, pensioen, afdracht ziektekostenverzekering, vakantiebijslag, vakantiedagen, feestdagen, etc.

 

En als je voor eigen bedrijf zou kiezen, krijg je dan ook 2.700 euro per maand als je die maand toevallig met vakantie bent? Nu zal het bedrijf misschien zeggen dat dat allemaal wel meevalt, omdat je zelfstandigenaftrek, wellicht startersaftrek en mkb-winstkorting krijgt. Maar is dat wel zo? In hoeverre ben je 'zelfstandig' ondernemer als je voor bijna 90% fulltime bij één bedrijf aan de slag bent? Waarbij je dan - naar ik aannaam - eigenlijk hetzelfde in regie moet doen als wanneer je in dienst bent?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Wacht, dan doe ik wat Rachid ook al deed, maar dan met een paar getallen erbij:

Je wordt werknemer. Je verdient 2300,- bruto per maand. Je krijgt ook vakantiegeld, en misschien, heel misschien zelfs een 13e maand, maar die laat ik buiten beschouwing. Je jaarsalaris is 29.808,- (da's 12 x 2300 + 8% vakantiegeld)

 

Of je neemt de klus aan als freelancer. Je factureert 2700,- per maand. Je gaat ook op vakantie, dus je factureert voor het gemak 11 x dat bedrag. Je jaaromzet is 11 x 2700,- = 29.700,-

 

Dus in ruil voor een lousy 9 euro minder per maand krijg je er een kans bij. Een kans om deze opdrachtgever/werkgever vooraf al gedag te zeggen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

 

Nu heb ik een baan aangeboden gekregen van 31,5 uur p.m.

 

Het lijkt me dat je nog voldoende tijd overhoudt om nog meerdere opdrachtgevers te vinden. Ik denk doen als ondernemer.

 

Hele scherpe van je Herman, het is net geen 4 daagse werkweek, verdeeld in een maand. Toch een uurtarief van net geen € 90/uur. Ligt aan de functie, m.i. een redelijk tarief. Dan is er nog behoorlijk wat tijd over om als ondernemer nog wat andere opdrachten er bij te zoeken. en uit te voeren.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me bij een voltijdscontract nog enigszins voorstellen dat een werkgever er huiverig tegenover staat dat een werknemer een eigen bedrijf heeft naast haar baan, maar 32 uur p/w is voor mijn gevoel deeltijd. Begrijp ik goed dat deze potentiële klant dan wel werkgever wil dat je je bedrijf staakt als je de baan aanneemt? Zo ja, wat is daar dan de reden voor?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Je geeft aan dat het contract 31,5 uur per maand is. Dat is één dag per week. Wellicht dat het dan mogelijk is om vakantie en ziekte in te halen. Dat scheelt natuurlijk flink in de jaaromzet. Je bent wel kwetsbaar met een klant die zo'n grote portie van je omzet oplevert. Maar, als je nog enkele van dit soort klanten vindt en 3-4 dagen per week declarabel kan zijn dan wordt het snel financieel interessanter.

 

Wat zijn voor jou de belangrijkste overwegingen om te kiezen voor een arbeidscontract of contract via je eigen bedrijf?

Ficsus.nl - Online boekhouden makkelijk én leuk! Vanaf 8,75 per maand.
Link naar reactie
  • 0

Hallo iedereen, ontzettend bedankt voor jullie reacties! Mijn eerste ervaring met een forum en niet gedacht dat ik zoveel reacties zou krijgen, heel fijn!

Aan de hand van deze reacties heb ik besloten om voor een arbeidscontract te gaan. Het gaat overigens om 31,5 uur per week in plaats van 31,5 uur per maand..! Van deze werkgever mag ik de werkzaamheden voor mijn eigen bedrijf gewoon voortzetten, dat ga ik ook doen.

Nogmaals ontzettend bedankt!

Groet, Annaa

Link naar reactie
  • 0

Los van alle rekensommen (waar ik ook wel eens wat over gepost heb) is het maar de vraag of er wel keuze is.

 

Het gaat zo te lezen om een "baan" en niet om een "opdracht". Dan het feit dat de werkgever/opdrachtgever TS voor deze keuze stelt alsof het louter een administratief verschil is. Alle alarmbellen van mogelijke "schijnzelfstandigheid" en een mogelijk "verkapt dienstverband" gaan bij mij af!

 

Een eventuele boete van onze belastingvrienden wegens ongeoorloofd gebruik van fiscale ondernemersregelingen zal de rekensom nog verder door laten slaan...

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

het belangrijkste wordt nog vergeten volgens mij hierboven.

Het maakt, dat het arbeidscontract vele malen lucratiever is.

 

in de 32 u per week ziiten ook

- vakantiedagen. Rachid en vooral Rive noemden het al even.

Maar kwamen niet verder dan een maand (je) vakantie.

Da's vier weken. Maar bedenk ook, dat in een looncontract ook 7 verplichte feestadgen uitbelaald worden!

- vakantiegeld, de 8%, die is al verrekend

- ziekdagen krijg je ook gewoon uitbetaald bij loondienst

- en verder regelingen voor buitengewoon verlof: ook dat is allemaal veel beter geregeld in loondienst, dat zou dus allemaal nog van die €400 meer af moeten.

 

- de vraag is verder inderdaad of het werkelijk een reele optie is. Dat is alleen het geval als je ook andere opdrachgevers hebt. Bij 31,5 uur is dat twijfelachtig

 

- wat verder meespeelt, in andere situaties (hier niet):

de btw en de KOR. Voor bijvoorbeeld alleen 2015 zou je een fors deel van die btw niet af hoeven te dragen voordeel tot € 1345. Dit is eenmalig, in 2016 kom je wel over de grens.

 

- de balans slaat zo ernstig uit naar loondienst, dat ik me afvraag waarom de opdrachtgever/werkgever niet een wat groter verschil in beide biedingen heeft gedaan. Voor € 400 meer kun je (lang) alle bovengenoemde voorzieningen niet betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Annaa,

 

Gefeliciteerd met je baan. Natuurlijk kun je naast je baan ook nog als Parttime ondernemer aan het werk. Dat kan financieel gezien heel gunstig zijn. Wel moet je op een aantal zaken letten. Je kunt zo ook uitvinden of loondienst of ondernemen iets voor je is.

 

Succes en groet,

Peter Bosman

Publimix

Ondernemer, adviseur, samensteller Prijzen & Tarievengids, ZZP Gids, Handboek Parttime ondernemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.