• 0

curator wil participaties gefailleerde stille vennoot uitwinnen

Situatie

Begin 2013 is een participant (prive persoon), tevens stille vennoot in een beleggings-CV failliet verklaart. Mijn bedrijf is beherend vennoot van de CV. In 2013 wenste de curator de participaties niet liquide te maken. In 2013 is aan de curator op verzoek de intrinsieke waarde van de participaties doorgegeven en de -veel lagere- waarde waarvoor participaties onderling tussen vennoten werden verhandeld (na Unaniem Besluit).

 

De curator eist nu bijna 3 jaar later per direct de hoge intrinsieke waarde op: "Op grond van art. 7A:1683 BW eindigt de C.V. in geval van het faillissement van één van de vennoten. In art. x.x van het vennootschapscontract is opgenomen dat dit artikel niet van toepassing zou zijn, waarmee niets anders kan zijn bedoeld dat de commanditaire vennoot weliswaar uittreedt, maar dat de C.V. desondanks blijft voortbestaan."

 

In de CV akte - regelend recht- staat nadrukkelijk dat een participant alleen bij overlijden (rechtswege) uittreedt of bij Unaniem Besluit. Alleen in het tweede geval heeft een participant recht op uitkering van de waarde van de kapitaal rekening. Het artikel 7A;1683 BW is geheel niet van toepassing; in de CV-akte opgenomen.

 

Vraag

Heeft de curator rechten of mogelijkheden om gelden op te eisen van een gefailleerde stille vennoot?

 

Volgens mij kan ik hoogstens de participaties aanbieden bij alle andere stille vennoten en bij een overeengekomen prijs kunnen de participaties dan verkocht worden onder voorbehoud van Unaniem Besluit. Het lijkt mij toch uitgesloten dat participaties tegen de zeer hoge prijs met terugwerkende kracht (3 jaar) liquide gemaakt kunnen worden. Hiermee worden participanten/vennoten ernstig benadeeld.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Vincent,

 

De failliet had een aandeel dat als een vermogensrecht gezien moet worden. Dit heeft een waarde die de curator ten gelde zal moeten maken.

 

Nu zit het in de interpretatie van de uitsluiting van BW7A:1683. Is de vennoot nu wel of niet uitgetreden. Is deze uitgetreden dan lijkt mij een vergoeding op z'n plaats op het moment van uittreden. Is deze niet uitgetreden - want het desbetreffende artikel is niet van toepassing - dan zal de curator het aandeel in de CV moeten verkopen tegen de momentele waarde.

 

Van de statement: "niets anders kan zijn bedoeld dat de commanditaire vennoot weliswaar uittreedt" ben ik niet zo zeker. Het gaat hier om een niet beherende vennoot. De oorspronkelijke gedachte van de faillissementswet was destijds (1893) personen uit het rechtsverkeer te onttrekken en vervolgens de zaken ten behoeve van schuldeisers te liquideren. Dat eerste lijkt niet toepassing op een commandiet. Hij heeft geen werkzaam aandeel die de waarde van het aandeel beinvloedt. Het tweede wacht nu al 3 jaar op actie van de curator.

 

Dat maakt zijn aandeel vergelijkbaar met bijvoorbeeld een aandeel in een woning of een ander goed. Het is voor mij daarom logischer dat de boedel recht heeft op de verkoopopbrengst van het aandeel, dan recht op de uittredevergoeding. De curator zal aandeel moeten verkopen. Eventueel aan jullie op grond van de overeenkomst en als dat leidt tot een redelijke prijs.

 

Ik zou in jullie geval gewoon een tegenbod doen met jouw argumentatie. Ik vermoed dat de curator ook niet zeker is van zijn zaak. Dat laat ruimte voor een onderhandeling. Mocht het niet lukken kan je altijd nog een advocaat erbij halen.

 

Succes, Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.