• 0

Ziek zijn en winst

Ik heb een VOF en we doen alles 50/50. de winst halen we per maand uit de zaak.

Nu is mijn compagnon een tijdje ziek en ik kan niet altijd haar uren werken.

Het gaat om 2 dagen waarvan ik er 1 invul, dus meer werk! De andere dag moeten we iemand inzetten en dat kost geld. Ze wil dat ik daar dan ook de helft aan mee betaal omdat we alles 50/50 doen, is dat logisch? Met vriendelijke groet Johanna

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat hebben jullie hierover afgesproken in de vennootschapsakte van de VoF?

 

Ik denk dat je het er met name van af moet laten hangen of je collega incidenteel of langdurig ziek is. Het mes snijdt namelijk aan twee kanten: als jij onverhoopt een keer zes weken met een gebroken been thuis zit, zal je collega dat moeten opvangen.

Link naar reactie
  • 0

@Johanna, allereerst welkom op Higherlevel!

 

De andere dag moeten we iemand inzetten en dat kost geld. Ze wil dat ik daar dan ook de helft aan mee betaal omdat we alles 50/50 doen, is dat logisch?

Ja, logisch lijkt me dat de VOF dat betaalt. Als er in de VOF overeenkomst geen andere afspraken gemaakt zijn over de winstverdeling bij ziekte en (kosten) vervanging, dan betaal je daar beiden aan mee.

 

Wil je in de toekomst andere afspraken maken, dan kan dat via de VOF-overeenkomst.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat hebben jullie hierover afgesproken in de vennootschapsakte van de VoF?

 

Ik denk dat je het er met name van af moet laten hangen of je collega incidenteel of langdurig ziek is. Het mes snijdt namelijk aan twee kanten: als jij onverhoopt een keer zes weken met een gebroken been thuis zit, zal je collega dat moeten opvangen.

 

We hebben een standaard VOF contract. Zij is vaker en langer ziek dan ik, niet dat ze daar iets aan kan doen! Ik ben ook wel eens ziek, en dan vangt zij dat op als ze kan. Nu gaat het om een langere periode en ik kan van de 2 dagen dat zij werkt er 1 opvangen. De andere dag moet er dus iemand aangenomen worden en betaald. Is het dan wel zo eerlijk dat ik daar ook nog de helft van betaal? Nu is het een periode van 6 weken, vorige keer ook en wat volgt weet je niet. Mijn vraag is dus of ik verplicht ben mee te betalen voor die ene dag.

 

Artikel 12: Ziekte en Arbeidsongeschiktheid

Lid 1: Wanneer een vennoot tengevolge van ziekte, invaliditeit of andere lichamelijke of geestelijke storing geheel of gedeeltelijk niet in staat is om de door hem in de vennootschap in te brengen arbeid te verrichten, neemt de andere vennoot c.q. nemen de andere vennoten gezamenlijk diens taken voor zover mogelijk waar. Voor zover daarbij de bijstand of hulp van derden noodzakelijk is, zullen de hieraan verbonden kosten ten laste van de vennootschap komen voor een periode van maximaal 3 maanden.

Lid 2: Gedurende de eerste 3 maanden dat een vennoot geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt in de zin van lid 1 is, behoudt de arbeidsongeschikte vennoot aanspraak op het volledige hem toekomende winst- verliesaandeel uit de vennootschap.

Lid 3: Na het verstrijken van de in lid 2 genoemde periode vervalt de eventuele aanspraak van de volledig arbeidsongeschikte vennoot op de ten aanzien van hem overeengekomen primaire arbeidsbeloning. Ingeval van gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid, wordt de aanspraak op deze primaire arbeidsbeloning verminderd naar evenredigheid van de mate waarin de arbeidsongeschikte vennoot nog in staat is om de door hem in de vennootschap in te brengen arbeid te verrichten, en deze ook daadwerkelijk verricht. Voor het overige blijft de arbeidsongeschikte vennoot conform de bepalingen van deze overeenkomst delen in de winsten dan wel de verliezen van de vennootschap, en derhalve aanspraak behouden op zijn eventuele rentevergoeding en/of deelgenootschap in de resterende winst conform artikel 10 lid 4.

Lid 4: Voor zover de arbeidsongeschikte vennoot evenwel een derde aansprakelijk kan stellen voor de schadelijke gevolgen van zijn arbeidsongeschiktheid, komt zijn aanspraak op het hem toekomende winstaandeel uit de vennootschap te vervallen. Het bepaalde in dit lid blijft buiten toepassing, voor zover blijkt, dat de betrokken vennoot voor de door hem geleden schade geen verhaal kan vinden op de aansprakelijke derde.

Lid 5: De vennoten verklaren zich bekend met de mogelijkheid om zich voor eigen rekening te verzekeren tegen het eventuele inkomensverlies wegens arbeidsongeschiktheid.

Lid 6: Ingeval van volledige arbeidsongeschiktheid, of gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid voor ten minste de helft van zijn in te brengen arbeid, van een vennoot gedurende een periode van ten minste 3 maanden heeft de andere vennoot c.q. hebben de andere vennoten gezamenlijk, het recht om de vennootschap aan de arbeidsongeschikte vennoot met onmiddellijke ingang op te zeggen (uitstoting).

 

Link naar reactie
  • 0
Mijn vraag is dus of ik verplicht ben mee te betalen voor die ene dag.

 

Ja dus, maar voor max. 3 maanden. Dat staat duidelijk in de overeenkomst:

 

Artikel 12: Ziekte en Arbeidsongeschiktheid

Lid 1: Wanneer een vennoot tengevolge van ziekte, invaliditeit of andere lichamelijke of geestelijke storing geheel of gedeeltelijk niet in staat is om de door hem in de vennootschap in te brengen arbeid te verrichten, neemt de andere vennoot c.q. nemen de andere vennoten gezamenlijk diens taken voor zover mogelijk waar. Voor zover daarbij de bijstand of hulp van derden noodzakelijk is, zullen de hieraan verbonden kosten ten laste van de vennootschap komen voor een periode van maximaal 3 maanden.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad vrij duidelijk... alleen het woordje "aaneengesloten" ontbreekt echter, wat toch voor discussie kan zorgen. Als de vennoot 6 weken ziek is, dan 1 maand werkt en vervolgens weer 6 weken ziek is, zijn er dan 3 maanden verstreken (immers 2 keer 6 weken) of zijn er dan maar 6 weken verstreken omdat de ziekteperiode niet aaneengesloten was?

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
Artikel 12: Ziekte en Arbeidsongeschiktheid

Lid 1: Wanneer een vennoot tengevolge van ziekte, invaliditeit of andere lichamelijke of geestelijke storing geheel of gedeeltelijk niet in staat is om de door hem in de vennootschap in te brengen arbeid te verrichten, neemt de andere vennoot c.q. nemen de andere vennoten gezamenlijk diens taken voor zover mogelijk waar. Voor zover daarbij de bijstand of hulp van derden noodzakelijk is, zullen de hieraan verbonden kosten ten laste van de vennootschap komen voor een periode van maximaal 3 maanden.

Vraag me wel af wie na die drie maanden de kosten gaat betalen...?

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

ze zeggen niet voor niks dat ondernemen in een VOF op een huwelijk lijkt.. je bent aan elkaar verbonden met alle goede en slechte eigenschappen.. meevallers en tegenvallers..

 

jij hikt nu vooral tegen de kosten van iemand inhuren aan omdat je nog niemand had.. maar als dit nu niet noodzakelijk was geworden dan was het misschien over een half jaar noodzakelijk vanwege groei van de onderneming,.. en dan zou je zo iemand waarschijnlijk gedachteloos (extra) inzetten op de ziektedagen terwijl je nu er een heel goot beslismoment van maakt met discussie over "wie zal dat betalen"

 

En ja uiteraard als je mede vennoot landurig of eigenlijk structureel minder kan werken (en dan heb ik het niet over zij heeft 3x per jaar griep en ik maar 1x per jaar) dan kun je ook kijken of een iets andere winstverdeling eerlijker is.

 

50/50 klinkt vooraf altijd als het eerlijkst maar in de praktijk onstaat er heel vaak discussie als de een meer doet of meer kan dan de ander...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad vrij duidelijk... alleen het woordje "aaneengesloten" ontbreekt echter, wat toch voor discussie kan zorgen. Als de vennoot 6 weken ziek is, dan 1 maand werkt en vervolgens weer 6 weken ziek is, zijn er dan 3 maanden verstreken (immers 2 keer 6 weken) of zijn er dan maar 6 weken verstreken omdat de ziekteperiode niet aaneengesloten was?

Dit is een standaard model VOF overeenkomst. Daarin ontbreekt een hele hoop; en dat ga je direct merken bij een conflict of ziekte.

Dat is helaas niet nieuw

 

Vraag me wel af wie na die drie maanden de kosten gaat betalen...?

Dat dus... I rest my case.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

We hebben een standaard VOF contract. Zij is vaker en langer ziek dan ik, niet dat ze daar iets aan kan doen!

 

Daarom moet je dat dus goed vooraf regelen in een VOF contract. Als het eenmaal zover is dat er discussie is over geld, is het bijzonder lastig alsnog te regelen.

 

Mijn advies: ga persoonlijk in gesprek en kijk of er de bereidheid is om het VOF contract te herzien; zo ja, ga dan samen aan tafel met een deskundige (die ook wat mediationtalent heeft) om het goed vast te leggen. Is de bereidheid er niet dan kun je overwegen om de VOF cq. samenwerking te beëindigen. Conflictmijdend doormodderen kan ik je niet aanbevelen, want uiteindelijk wreekt zich dat toch.

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hoe wordt onder dit contract naar onderlinge verrekening van bestede/gewerkte (ziekte) uren gekeken? Worden die op enige manier gecompenseerd? Ik begrijp dat TS een dag extra werkt (12 dagen over een periode van 2 x 6 weken) en de helft meebetaalt voor vervanging voor de andere dag. Dat laatste is nu eenmaal afgesproken. Heeft de vennoot ook andersom de ziektedagen van TS gewerkt? En is toen ook een vervangende kracht ingehuurd?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hoe wordt onder dit contract naar onderlinge verrekening van bestede/gewerkte (ziekte) uren gekeken? Worden die op enige manier gecompenseerd?

In een standaard VOF overeenkomst staat helemaal niets vermeld over compensatie.

 

Ook in een maatwerk-overeenkomst zou ik dat soort bepalingen overigens sterk afraden bij onverwachte en incidentele ziektegevallen. Essentie is immers elkaars lasten dragen, op basis van wederkerigheid en een evenredige verdeling van kosten en winst. "Compensatie" staat daar lijnrecht tegenover... voor zover het een redelijke termijn (van bijvoorbeeld 3 maanden) niet te boven gaat

 

(Arbeidsongeschiktheid langer dan 3 maanden moet de vennoot zelf opvangen. Daar zijn andere oplossingen voor... heb ik me laten vertellen ::))

 

Andersom: als sprake is van verwachte en/of chronische ziekte, zijn vormen van compensatie en afspraken daarover juist wel raadzaam, juist om de lasten evenredig te verdelen.

 

Linksom of rechtsom: het gaat om afspraken die je vooraf kunt maken, maar niet kunt gaan wijzigen op het moment dat een situatie zich voordoet.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het bovenstaande advies kan ik volgen, maar een zelfstandige (eenpitter) moet mogelijk na ziekte ook harder/langer werken om in te halen. Of na (structureel) overwerken is het andersom verstandig om even gas terug te nemen.

 

Hopelijk vallen de ziekteperioden niet te wijten aan werkdruk en/of werksfeer en komen jullie gezamenlijk tot een acceptabele, werkbare mening/oplossing.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

maar een zelfstandige (eenpitter) moet mogelijk na ziekte ook harder/langer werken om in te halen.

off topic:

Is dat zo? Toen ik als eenpitter actief was had ik daarover juist afspraken gemaakt met concullega's (uitbesteding werkzaamheden), juist ook omdat een klant niet altijd kan wachten totdat ik weer beter ben en juist ook omdat je zelf over de kop werken terwijl je net weer beter bent niet erg verstandig is.

Ik ben de eerste om toe te geven dat dit voor een hoop éénpitters niet kan, of niet eenvoudig te regelen is, maar het merendeel kan dit wél regelen maar heeft er nog nooit over nagedacht.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.