• 0

Boekhouding taxichauffeur ( starter)

Geachte heer/ mevrouw,

 

Zojuist heb ik me aangemeld om wat vragen betreft de administratie van mijn taxibedrijfje met jullie te delen.

 

Vorige maand ben ik begonnen als taxichauffeur.

Omdat de inkomsten nog niet erg hoog zijn heeft mijn vrouw besloten de administratie te doen.

 

Alleen lijkt het eenvoudiger dan dat het in werkelijkheid is.

Is er iemand die ons kan helpen met een uitleg hoe dit het beste en makkelijkste te doen;

Dit zijn mijn inkomsten:

1) Contante betalingen

2) Betalingen via creditcard.

Voor de contante betalingen houden we een kasboek bij.

De betalingen via creditcard worden op de bank gestort. Wel worden daar kosten van afgetrokken.

Dus, wanneer er inkomsten zijn van € 200 krijg ik bijv. maar € 195 gestort.

 

Nu mijn vragen;

- De contante betalingen worden bijgehouden in het kasboek. Zowel de inkomsten als de uitgaven.

Dit wordt per dag ingeboekt in het programma.

- De inkomsten via de creditcard boekt mijn vrouw direct vanuit de bank met het boekhoudprogramma.

Alleen hier ontstaat direct het probleem, moeten we nu 6% rekenen over de 200 euro of 180 euro.

De 20 euro koste zijn namelijk deels belast met 21% en deels onbelast. Dit maakt het er wel ingewikkeld op.

- De btw van de inkomsten dragen we af aan de hand van betaaldatum. Dit doen we ook met de uitgaven.

Mag dit?

 

Ik hoop dat iemand ons op weg kunt helpen.

 

MvG Ralph

 

 

* over de wet- en regelgeving om het beroep als taxichauffeur uit te oefenen ben ik volledige op de hoogte. Zo heb ik een boordcomputer etc. etc.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jij moet de BTW in rekening brengen en afdragen die in die € 200 bruto-omzet zit, de netto-omzet boek je exclusief die btw, de kosten van de creditcard moet je ook apart opvoeren, de btw die daarin zit, kun je terugvragen; de kosten voer je ook weer exclusief die btw op in jouw boekhouding.

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Erg bedankt.

Kan iemand ook helpen hoe dit gearchiveerd moet worden?

Er zijn dus contante inkomsten, inkomsten per bank en ook nog inkomsten waar ik een factuur voor stuur. Dit is eens per maand. Ik rij soms voor een vastgoedman die eens per maand een factuur wilt.

Dit moest wel met 21% vertelde hij.

Zal wel kloppen denk ik toch.

 

In een map hebben we de kasbladen met daarachter de contant betaald stukken.

Contante omzet is af te lezen in de boardcomputer.

 

In een andere map zitten alle bankafschriften met achter elk afschrift de ontvangsten ( overzicht creditcard betalingen en de betaalde en ontvangen facturen.

- omdat er ook facturen worden verstuurd twijfelen we of dit zo wel kan. Moeten deze facturen op volgorde in de map, of kan het ook zo.

- de betaalde facturen worden ook direct per bank geboekt.

 

Wat ons opviel is dat er helemaal geen debiteuren en crediteuren zijn.

Kan dit wel zo of moet het anders?

 

Alle feedback is meegenomen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Erg bedankt.

Kan iemand ook helpen hoe dit gearchiveerd moet worden?

Er zijn dus contante inkomsten, inkomsten per bank en ook nog inkomsten waar ik een factuur voor stuur. Dit is eens per maand. Ik rij soms voor een vastgoedman die eens per factuur per maand wil.

Dit moest wel met 21% vertelde hij.

Zal wel kloppen denk ik toch.

 

In een map hebben we de kasbladen met daarachter de contant betaald stukken.

Contante omzet is af te lezen in de boardcomputer.

 

In een andere map zitten alle bankafschriften met achter elk afschrift de ontvangsten ( overzicht) en de betaalde facturen.

- omdat er ook facturen worden verstuurd twijfelen we of dit zo wel kan.

- de betaalde facturen worden ook direct per bank geboekt.

 

Wat ons opviel is dat er helemaal geen debiteuren en crediteuren zijn.

Kan dit wel zo of moet anders?

 

Alle feedback is meegenomen.

 

 

Hier een linkje voor de btw.

 

 

De voorkeur heeft eigenlijk: het inboeken van de uitgaven bonnetjes, facturen via het inkoopboek (je mag de btw op factuurdatum al aftrekken, ook bij het kasstelsel voor de btw,). Vervolgens boek je de rekeningen aan klanten in het verkoopboek. Daarna het kasboek en als laatste het bankboek. In het bank- en kasboek kan je dan alle posten van inkoop of verkoopboek wegboeken. Daarna kan je zien of je bijvoorbeeld nog leveranciers moet betalen of geld tegoed hebt van debiteuren. Het inboeken van verkoopboek en een inkoopboek is wel extra werk, maar ik vind dat dit de duidelijkheid en controleerbaarheid ruimschoots opweegt tegen het extra werk.

 

Houd er ook rekening mee dat je een kasboek bijhoudt waaruit je inkomsten en uitgaven blijken en bijvoorbeeld ook je stortingen van geld naar de bank met beginsaldo en eindsaldo per week of maand. Bijvoorbeeld op papier of via een excel app op je telefoon. (misschien doe je dit al op deze manier) Dit moet dan weer aansluiten met de boekhouding.

 

Resumerend werken met aparte mappen of tabjes voor: kasboek, inkopen (op rekening), verkopen (op rekening) en bank. Je zou nog kunnen overwegen of je de verkopen op rekening dmv een slimme manier kan invoegen in je kasboek.

 

Ik wil je ook adviseren om backups of exports te maken van de boordcomputer, omdat deze 7 jaar bewaard moeten worden voor de fiscus.

 

 

boekhoudmodus van Luca Pacioli uit ;D>

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Wat ons opviel is dat er helemaal geen debiteuren en crediteuren zijn.

 

 

Dat betekent dat je het ‘kasstelsel’ volgt.

 

Het kasstelsel mag gevolgd worden door aangewezen ondernemers. Maar de categorie ‘taxiondernemers’ vallen hier niet onder (in tegenstelling tot o.a. rijschoolhouders).

 

Dat betekent dan weer dat je (omdat je ook geen winkel e.d. hebt) kan verzoeken om het kasstelsel te mogen volgen, althans wanneer je de diensten voor tenminste 80% aan niet-ondernemers verricht.

Nu is een bijkomstigheid dat eigenlijk niemand precies weet wat met ‘tenminste 80%’ bedoeld wordt:

Wordt hier omzet bedoeld? Wordt hier naar het aantal ritten of kilometers gekeken? Gaat het om het aantal klanten?

Waarschijnlijk (maar je zou dus ook een andere standpunt kunnen innemen) is de omzet het meest voor de hand liggende hier.

 

De inspecteur beslist, na een schriftelijk verzoek, of je het kasstelsel mag volgen. In jouw situatie dus, want als je een winkel of een rijschool (onder andere – er zijn meer aangewezen ondernemers) had gehad dan moest je het kasstelsel volgen.

 

Overigens geldt het kasstelsel alleen voor de door jou in rekening gebrachte omzetbelasting. Voor de voorbelasting (dus de door anderen aan jouw onderneming in rekening gebrachte omzetbelasting) mag je wel de factuurdatum aanhouden. Maar dat doen jullie dus niet en dat is ook goed, want:

Dat is goedgekeurd door de staatssecretaris. Althans voor kleinere ondernemingen en als je een ‘vaste gedragslijn’ volgt in deze (dus geen willekeur en zeker niet dubbel!).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.