• 0

premiekorting ouderen en loonkostensubsidie

Een van mijn medewerkers is 56 jaar. Kom ik voor hem in aanmerking voor de premiekorting ouderen (belastingdienst) en voor loonkostensubsidie ? (of sluit het ene het andere uit?; m.a.w. wordt de premiekorting ouderen gezien als een voorliggende voorziening inzake de loonkostensubsidie 2015 ?)

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Wanneer is hij/zij in dienst gekomen?

Had hij/zij daarvoor een uitkering (en zo ja: welke)?

Heb je een doelgroepverklaring van UWV?

En wat voor soort loonkostensubsidie denk je aan? (volgens mij zijn er niet zo veel meer - Melkertbanen zijn al lang passe)

• 0

Een van mijn medewerkers is 56 jaar. Kom ik voor hem in aanmerking voor de premiekorting ouderen (belastingdienst) en voor loonkostensubsidie ? (of sluit het ene het andere uit?; m.a.w. wordt de premiekorting ouderen gezien als een voorliggende voorziening inzake de loonkostensubsidie 2015 ?)

Je komt alleen voor de mobiliteitsbonus uitkeringsgerechtigde 56+ in aanmerking als je iemand van 56 jaar of ouder nieuw vanuit een uitkering in loondienst aanneemt. Als iemand al in dienst is en toevallig 56 jaar is of wordt, dan heb je geen recht op de premiekorting.

En wat bedoel je met loonkostensubsidie? Bedoel je de Loonkostensubsidie Participatiewet? Het kan zijn dat je denkt dat tegelijkertijd de mobiliteitsbonus arbeidsgehandicapte van toepassing is (dat is dus een andere mobiliteitsbonus dan hierboven). Maar ik denk dat momenteel beide regelingen elkaar uitsluiten. De mobiliteitsbonus arbeidsgehandicapte is namelijk van toepassing op nieuwe werknemers die ten minste het minimumloon verdienen. De Loonkostensubsidie Participatiewet is juist van toepassing als iemand onvoldoende verdiencapaciteit heeft om het minimumloon te verdienen.

Dan zou je vervolgens nog kunnen denken dat de mobiliteitsbonus uitkeringsgerechtigde 56+ tegelijkertijd aangevraagd kan worden met de Loonkostensubsidie. Dat is volgens (nog) niet het geval. Als je namelijk een uitkeringsgerechtigde 56+ aanneemt, die tegelijkertijd arbeidsgehandicapt is, dan moet je de mobiliteitsbonus arbeidsgehandicapte toepassen. Maar die is niet van toepassing, als niet ten minste het minimumloon wordt verdiend (waarbij je recht hebt op Loonkostensubsidie).

Ik denk dat de politiek dit probleem inmiddels ook heeft onderkend. Het lijkt erop dat vanaf 1 januari 2016 de Loonkostensubsidie wél gecombineerd kan worden met de premiekorting. Deze premiekorting is alleen wel een stuk lager (1.800 euro in plaats van 3.500/7.000 euro per jaar voor 3 jaar)

Loonkostensubsidie en premiekorting combineren

http://www.ondernemersplein.nl/wetswijziging/wijziging-loonsubsidie-premiekorting/

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

• 0

Vanaf 1 januari 2016 is het mogelijk om de loonkostensubsidie vanuit de P-wet te combineren met de premiekorting. Gemeenten kunnen loonkostensubsidie verstrekken als er sprake is van een verminderde loonwaarde. Voorbeeld: een werkzoekende van 56 jaar met een Bijstandsuitkering kan aan de slag bij een werkgever. De loonwaarde wordt vastgesteld op bv. 50%. De werkgever zou dan LKS kunnen krijgen en de premiekorting oudere werknemers mogen toepassen. Let op: deze combinatie kan alleen als betrokkene niet in het doelgroepregister is opgenomen, want dan valt hij/zij onder de doelgroep Banenafspraak en is het bedrag gemaximeerd tot € 2.000,= per jaar, max. 3 jaar.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar