• 0

ZZP kapster samenwerking andere ZZP kapster

Goedemiddag allemaal,

 

Na het internet afgestruind te hebben ben ik uiteindelijk hier beland en hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met mijn volgende vraag:

 

Ik ben ZZP kapster en heb dan ook een kapsalon zonder personeel. Nu is er een andere ZZP kapster die pas begonnen is voor zichzelf en wilt zich bij verschillende salons aanbieden om te komen werken. Haar bedoelding is dan om deze salons haar gewerkte uren te factureren. Dus over deze facturen betalen de salons dan alleen 6% BTW.

 

Is dit een juiste manier?

 

Vriendelijke groet,

Chantal

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Chantal, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk: als ze voldoende verschillende opdrachtgevers heeft én er geen sprake is van een gezagsverhouding zou het zo zeker kunnen. Maar omdat de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) per 01-01-2016 wordt afgeschaft zul je een goedgekeurde modelovereenkomst voor deze samenwerking moeten opstellen. Ik raad je aan daarvoor contact op te nemen met een ter zake kundige jurist.

 

Je kunt ook op een andere manier inhuren/samenwerken en dat is via stoelhuur (zoals o.a. Kapsalon B doet) : in dat geval draait ze zelf haar eigen omzet, en betaalt ze jou voor het gebruik van jouw ruimte en voorzieningen.

 

Het grote verschil tussen beide concepten is uiteraard van wie de klant is en blijft. Denk daar in ieder geval goed over na.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw reactie.

Zijzelf is beginnende dus verwacht niet dat ze al meerdere opdrachtgevers heeft. Zal dat een probleem geven? Stoelverhuur heb ik ook over nagedacht. Vind daaraan het grote minpunt dat het niet mijn klanten meer zijn en ik geen controle meer heb over wat er in de salon gebeurt.

Link naar reactie
  • 0
Zijzelf is beginnende dus verwacht niet dat ze al meerdere opdrachtgevers heeft. Zal dat een probleem geven?

 

Dat lijkt me iets voor de modelovereenkomst en de jurist. Ik kan me zo voorstellen dat je daarin bijvoorbeeld vastlegt dat ze wel de intentie heeft om meerdere opdrachtgevers te krijgen, daar ook aantoonbaar inspanningen voor doet, en je bijvoorbeeld een termijn vastlegt waarbinnen dit moet gebeuren. Als je je vervolgens houdt aan die termijn (exit indien niet behaald), dan beperk je jouw risico imho tot acceptabele vormen.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Maak bij het opstellen van de overeenkomst ook gebruik van (de bepalingen in) de voorbeeldovereenkomsten voor opdrachtgevers/opdrachtnemers en/of leg je eigen overeenkomst ter beoordeling voor aan de fiscus. Elke vrijdag worden nieuwe voorbeeldovereenkomsten gepubliceerd in het kader van de (voorlopig waarschijnlijk uitgestelde) afschaffing van de VAR.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.