• 0

Aansprakelijk na verlaten vof

Beste,

 

Ik heb over dit onderwerp al veel gelezen maar kom er maar niet uit.

Vorig jaar ben ik samen met iemand anders een vof begonnen, een restaurant. Omdat het niet goed ging (zowel qua financien als qua samenwerking met de andere vennoot) wilde ik stoppen. Vennoot wilde per se door.

Ik ben begin dit jaar uit de vof getreden en vennoot is doorgegaan als eenmanszaak. Wij hebben elkaar gevrijwaard van schulden, maar duidelijk is dat ik nog steeds verantwoordelijk ben voor de duurovereenkomsten (in dit geval de huur en aankoop van activa/goodwill).

Toen ik hier achterkwam ben ik naar een advocaat geweest om een overeenkomst op te stellen zodat ik hiervoor ook niet meer aansprakelijk zou zijn, deze wilde de vennoot niet tekenen. (De verhuurder is op de hoogte dat ik uitgetreden ben)

Nu blijkt dat de vennoot de huur niet betaald en word ik gesommeerd. Als het aan mij lag, had ik de zaak allang gesloten, maar vennoot moest en zou door. Ook is zij mij de aankomende jaren nog een afkoopsom verschuldigt.

 

Kan ik er iets mee dat zij niet wilde meewerken om mij uit het huurcontract te halen? En dat zij nu totaal niet mee wil werken aan een oplossing? (Ik heb het idee alsof zij de schulden expres laat oplopen omdat zij weet dat ik nog aansprakelijk ben)

Of is het gewoon simpel, ik moet de schulden die zij aangaat nog betalen, ondanks dat ik geen zeggenschap meer heb?

 

Alvast hartstikke bedankt voor eventuele antwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb gelukkig ook redelijk goed contact met de schuldeisers. De schuldeiser van de huur belt mij regelmatig met hoe het ervoor staat, van hem hoorde ik ook dat het bedrijf nu (officieel) failliet is. Mijn ex-vennoot negeert hem al een tijdje, zelfs toen hij bij haar voor de deur stond deed ze niet open en ze weigert hem normaal te woord te staan.

Via via heb ik gehoord dat de schuldeiser van de activa/passiva waarschijnlijk met minder genoegen neemt (hopelijk is dit ook zo als het er op aankomt).

 

Vanavond komt er iemand langs die mij helpt bij deze zaak en die mij ook gaat vertellen wie de curator is en wat de volgende stappen zijn. Het blijkt dat er misschien al iemand is die een doorstart wil maken dus wie weet wat er gaat gebeuren..

Link naar reactie
  • 0

Je loopt voor mijn gevoel wel het risico dat andere stakeholders sneller handelen. Heb je trouwens een vordering op de onderneming of persoon?

 

Is overkopen of deelnemen in een nieuwe onderneming nog een optie?

 

Een parallel traject wat je nog zo snel mogelijk kunt inslaan, is nagaan of je recht hebt op gesubsidieerde rechtsbijstand. De omschrijving 'soort raadsman' baart me zorgen. Je schrijft eerder dat je dit snel achter je wilt laten. Ik sluit me graag bij Hans aan met een tweede welgemeend succes.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een tijdje niet op het forum geweest en lees dit topic nu pas. Het lijkt me inderdaad niet een kwestie waarmee je moet doormodderen, maar waarbij je professionele rechtsbijstand nodig hebt.

 

Om terug te komen op eventuele gesubsidieerde rechtsbijstand: dat is niet mogelijk in dit geval omdat het om een ondernemingskwestie gaat.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik ben een tijdje niet op het forum geweest en lees dit topic nu pas. Het lijkt me inderdaad niet een kwestie waarmee je moet doormodderen, maar waarbij je professionele rechtsbijstand nodig hebt.

 

Om terug te komen op eventuele gesubsidieerde rechtsbijstand: dat is niet mogelijk in dit geval omdat het om een ondernemingskwestie gaat.

Dat is niet zondermeer juist. En zijn situaties waarin voor ondernemerskwesties gefinancierde rechtsbijstand mogelijk is, waarbij de norm is of het voortbestaan van de onderneming in gevaar is: http://kenniswijzer.rvr.org/werkinstructies-toevoegen/allerechtsterreinen/bedrijfsmatig-handelen---beoordeling-onderneming.html

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.