• 0

Product lanceren, wat is de beste rechtsvorm?

Beste allen,

 

Eerder heb ik hier al gepost, maar zou graag nog eens om raad willen vragen bij het kiezen van een rechtsvorm van ons te starten bedrijf.

 

Relevante achtergrondinfomatie:

 

We hebben met zijn tweeën een spel ontwikkeld en willen dit produceren en uitgeven. Mijn bedrijfspartner heeft op het moment een uitkering, ikzelf werk in loondienst en heb een hypotheek. Mijn partner heeft ongeveer 10.000 studieschuld, ik geen studieschuld. Ik zal een paar duizend euro inbrengen, een andere vriend die gelooft in het spel zal ook zo'n 2000 euro inbrengen.

 

Voor het spel willen we een microkrediet aanvragen (via Qredits) van om en nabij de 20.000 euro. De spellen zullen we aan winkels gaan verkopen en via bol.com. Als we alles weten te verkopen dan zou dat leiden tot een omzet van ongeveer 33.000 euro en we zouden dan de cyclus opnieuw doorlopen. Lukt dat ook dan zouden we, volgens berekeningen, ons krediet kunnen aflossen en met eigen geld kunnen produceren.

 

Ons bedrijf zal heel simpel zijn: we (beiden 30 jaar) hebben één spel ontwikkeld, produceren het en we verkopen het aan winkels en via bol.com. We hebben behalve wij tweeën zelf geen andere deelnemers binnen het bedrijf. We willen het financieren met behulp van Qredits. Als het een succes is zullen we uitbreidingen van het spel gaan ontwikkelen en uitgeven.

 

Vragen over BV

 

Nu lees ik zelf her en der over een BV dat het pas zin heeft vanaf een behoorlijke omzet. Nu zien wij voor ons spel 3 scenario's: de (teleurstellende) breakeven omzet waarbij we Qredits terugbetalen en zelf blijven zitten met een bergje spellen en een leuke ervaring. Het redelijke succes-scenario: we doorlopen 1 a 2x de cyclus en hebben zo'n E50.000 omzet, en zo'n E15.000 euro winst in ongeveer 3 jaar tijd. En tot slot: het grote succes scenario: ongeveer E120.000 omzet, en zo'n E40.000 in ongeveer 5 jaar tijd.

 

(uiteraard zijn er veel mitsen en maren, dit zijn ruwe cijfers enkel om een beeld te geven. Bovenstaande is door een vriend van ons doorgerekend op basis van een B.V.)

 

Verder hebben wij het vertrouwen dat we tenminste break even draaien, maar er is één doemscenario: we krijgen juridische problemen. Wat dat betreft hebben we veel uitgezocht en op dit moment zijn we bezig om een uitgebreid, betaald, juridisch advies in te winnen. We zijn nog verder gegaan dan de juridische adviezen, maar je kan niets uitsluiten. Ik las dat je bij juridische geschillen wel hoofdelijk aansprakelijk gesteld kan worden, is dat op onze situatie van toepassing?

 

En hoe zit het met het verplichte loon voor de DGA's? Wij kunnen geen tientallen duizenden euro's uitbetalen aan onszelf...

 

Tot nu zijn we dus met zijn tweeën. Er is wel enige ongelijkheid qua investering (en dus qua risico). Het idee is dat het geld dat ik inbreng geld als een investering en ook een rendement daarvan ontvang. Mag dat?

 

Is de BV voor ons de meest geschikte vorm? Fiscaal schijnt een V.O.F. voordeliger te zijn, maar mijn vriendin vindt het -principieel- onprettig dat ik potentieel met een grote schuld kan blijven zitten terwijl we ook een hypotheek moeten betalen. Het liefst dus ondernemen in een vorm waarbij het risico voor de investeerder is... Nog voor de duidelijkheid: als ik zelf 20.000 euro had en geen vriendin dan had ik het zonder blikken of blozen in dit spel gestoken.

 

Alvast bedankt voor jullie advies, als er nog info nodig is laat maar weten.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Hetspel,

 

Nu lees ik zelf her en der over een BV dat het pas zin heeft vanaf een behoorlijke omzet

Dat is dan fout. Omzet doet er totaal niet toe: alles draait om winst. Een BV wordt fiscaal pas interessant vanaf grofweg € 100.000,- winst per jaar per vennoot: in jullie geval dus 200.000,- Euro winst per jaar.

 

Maar je kunt je zelf de moeite - denk ik - sowieso ook besparen uit risicotechnisch oogpunt, want het werkt niet: Qredits verlangt bij een krediet aan een startende BV dat de aandeelhouders/bestuurders ook privé borg staan. Voor een krediet van € 20.000,- betekent dat een borgstelling van minimaal € 10.000,- per persoon.

 

In een VOF ben je beide hoofdelijk aansprakelijk te stellen voor het volledige bedrag ( € 20.000,-) maar deze extra aansprakelijkheid wordt ruimschoots gecorrigeerd door de lagere kosten, fiscale faciliteiten en geen verplichting DGA salaris.

 

Fiscaal schijnt een V.O.F. voordeliger te zijn, maar mijn vriendin vindt het -principieel- onprettig dat ik potentieel met een grote schuld kan blijven zitten terwijl we ook een hypotheek moeten betalen.

Ik denk dat jij en je vriendin de fiscale voor- en nadelen van een BV versus VOF moeten laten narekenen en adviseren door een goede en vooral objectieve boekhouder, accountant of fiscalist in plaats van door een vriend.

Dan is de kans groot dat ze daarna heel bewust de keuze maakt voor of helemaal niet doen, of toch via een VOF.

De keuze voor een BV bied je in dit geval weinig tot geen extra veiligheid en de zekere kosten over 5 jaar zijn een veelvoud van die € 10.000,- extra onzeker risico.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Je bent bang voor juridische problemen. Dan neem ik voor het gemak aan dat je mogelijk de IE rechten van anderen schendt. Dat zouden auteurs- en of merkrechten kunnen zijn en als er een technisch element in het spel zit zelfs een octrooirecht maar daar ga ik voor het gemak niet van uit.

 

Als in conflict komt met een bestaande partij dan zullen de kosten in eerste instantie redelijk in te schatten zijn. Je krijgt waarschijnlijk een brief van een advocaat van een spellenfabrikant en die someert je de verkoop te staken, daarmee worden de geproduceerde spellen in principe waardeloos, en wellicht de winst die behaalt is met de verkoop af te dragen. Tenminste als die fabrikant een echte zaak heeft. Dat zijn jullie op voorhand aan het uitzoeken maar je kan nooit uitsluiten dat er toch een conflict ontstaat. Dat is ondernemersrisico. Dus in principe ben je goed bezig door die risico's goed in kaart te brengen. Ook op Higherlevel is veel te vinden over het introduceren van een spel en de auteursrechten die daarbij komen kijken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nu zien wij voor ons spel 3 scenario's: de (teleurstellende) breakeven omzet waarbij we Qredits terugbetalen en zelf blijven zitten met een bergje spellen en een leuke ervaring. Het redelijke succes-scenario: we doorlopen 1 a 2x de cyclus en hebben zo'n E50.000 omzet, en zo'n E15.000 euro winst in ongeveer 3 jaar tijd. En tot slot: het grote succes scenario: ongeveer E120.000 omzet, en zo'n E40.000 in ongeveer 5 jaar tijd.

Kijk er ook bedrijfseconomisch eens kritisch naar. In het neutrale scenario bedraagt de winst € 5.000 per jaar en de winst uit onderneming € 2.500 per persoon per jaar oftewel € 208 per persoon per maand. Als je vindt dat je minstens een bruto minimumloon van € 69,59 per dag zou moeten verdienen (omdat je anders beter ergens voor het minimumloon kunt gaan werken), dan kun je per persoon 3 dagen per maand werken aan de spellen en alles wat er verder bij komt kijken. Zet dat af tegen een schuld van 2 keer € 10.000 plus rente, een eventuele verlaging van de uitkering van je partner plus alle financiële en juridische risico's, en dan denk ik dat je jezelf de vraag moet stellen: wordt dit geen erg dure hobby?

 

(Niet dat er iets mis is met zo'n hobby, zolang je er maar weloverwogen voor kiest en je vriendin het ook ziet zitten.)

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle drie jullie reacties! Ze stippen alledrie een goed punt aan.

 

Vanwege Norbert's post: ik ga de VOF nog eens heel goed onder de loep nemen en een goed gesprek voeren met mijn vriendin. Zoals gezegd: ik zie het risico zitten. Als ik zelf het geld had dan zou ik het er zo in steken.

 

Deze vriend van ons zal met de VOF het een en ander opnieuw moeten doorrekenen en hoewel zijn eerste B.V. advies niet volledig accuraat is heb ik veel vertrouwen in zijn kennis. Echter, een betaald advies van een accountant/boekhouder dat kan leiden tot een onbetwist eindoordeel is hier misschien toch op zijn plek.

 

@Hans: ik ga nog eens kijken. Maar zoals gezegd zijn we op juridisch gebied geprobeerd verder gegaan dan de adviezen die we tot op heden hebben gehad. 100% zekerheid bestaat niet, maar wij kunnen, redelijkerwijs, ook niet veel meer doen.

 

Ward: ook een goed punt. Het spel zou an sich weinig tijd hoeven te kosten. We hebben een voorraad en daarvan moeten we spellen versturen wanneer de verkoopkanalen aangeven dat zij spellen nodig hebben (en nog wel ea aan administratie, marketing, klantenservice, periodieke belastingaangifte en onverwachte/onvoorziene taken). Het zou goed zijn om inderdaad een uurloon te berekenen en om na te gaan of deze onderneming het risico waard is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me toch af: hoe ondernemen huiseigenaren in het algemeen?

 

Natuurlijk geloof je in je te starten onderneming, maar grote schulden zijn zo gemaakt en als je door een flinke dosis pech plots tegenslag krijgt. je kan je hypotheek niet meer kan betalen en het gaat het van kwaad tot erger..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk geloof je in je te starten onderneming, maar grote schulden zijn zo gemaakt en als je je hypotheek daardoor niet meer kan betalen gaat het van kwaad tot erger..

 

Yep, maar daar helpt een BV meestal ook niet tegen. Een BV dempt bepaalde externe risico's (oa aansprakelijkheden zoals inbreuk op auteursrecht, wat overigens ook gewoon goed verzekerbaar is) en kan - mits je niet borg moet staan of privé meetekenen - ook de gevolgen van financiële verplichtingen beperken, maar zonder inkomen kun je nog steeds je hypotheek niet betalen

 

Ik vraag me toch af: hoe ondernemen huiseigenaren in het algemeen?

Net als niet-huiseigenaren: door risico te lopen, maar zo bewust en verantwoord mogelijk

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

OK, duidelijk. Maar in een VOF zijn wij beiden voor het volledige bedrag aansprakelijk. Vergeleken met mijn zakenpartner loop ik een stuk meer risico. Ik breng aanvankelijk al een bedrag in, en als de schuldeisers komen dan ben ik de enige bij wie zij iets vandaan kunnen halen. Hoe wordt zoiets doorgaans geregeld? In het vennootschapscontract bepalingen opstellen? Verschillen in verdiensten?

 

De mogelijkheid tot het verzekeren heb je genoemd, hoe moet ik dat voor me zien?

 

Dan is er ook nog altijd Plan B: andere investeerders zoeken die wel de risk/reward aandurven. Ergens vind ik Qredits een klein beetje slinks: wel het rente % opdoen, maar in geval van falen alsnog de ondernemer kaalplukken. Het zorgt er wel voor dat de investeerder misschien nog meer zijn best doet, maar mijn idee van een investeerder is dat je een risico neemt en bij succes daar een mooi rendement van krijgt. Maar goed, dat ter zijde.

Link naar reactie
  • 0

Even 3 recht-voor-zijn-raap-gedachten die tijdens het lezen bij mij opdoemden en die absoluut niet negatief bedoeld zijn:

 

1. Gezien de situatie van je zakenpartner zou ik het spel in jouw eenmanszaak onderbrengen. Jij gaat een onevenredig groot risico lopen door met iemand in die situatie samen een vof op te richten. Of allebei een eenmanszaak en dat de inkoop op een van die bedrijven staat en je het volgens afspraak aan elkaar doorverkoopt.

 

2. Heb wat ervaring met producten op de markt brengen en vraag me daarom af wie op jouw spel zit te wachten? Als dat niemand is (wat bij de meeste spellen zo is omdat mensen het nog niet kennen), vrees ik dat je echt wel meer dan een paar dagen per maand bezig bent met het bekend maken en de marketing ervan. De meeste producten die op Bol staan worden maar een paar keer per jaar verkocht en jij hoopt vast op meer verkopen. En weet je al hoe je ervoor zorgt dat het in winkels komt te liggen?

 

3. Al aan crowdfunding gedacht? Dat kan hiervoor wellicht in de vorm dat jullie kennissen het spel eerst kopen en jullie dan pas gaan produceren. Er worden namelijk veel spellen op de markt gebracht die bijna niet worden verkocht.

Als je spel 'nut' kan hebben voor een specifieke groep, bijv. dyslectische kinderen of als het een zakelijke toepassing kan hebben (mijn favoriete spelletje heet Hanabi, dat gaat om met elkaar spelen ipv tegen elkaar), kun je op zoek gaan naar een potentiële afnemer van een aantal spellen als relatiegeschenk of als 'gereedschap'. En zo je productie voorfinancieren. Is een stuk minder risicovol en kost net zo veel tijd als het verkrijgen van een bankfinanciering uiteindelijk ongetwijfeld zal gaan kosten...

 

Tot zover mijn twee centen, succes ermee!

 

Karen (die zich afvraagt of iemand toevallig nog een leuke invulling voor ondernemersspel.nl weet ;))

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Dag Karen,

 

Bedankt voor je reply, feedback moet wel heel slecht gegeven worden wil ik het negatief opvatten... altijd welkom!

 

1. Precies... dat maakt dit verhaal ingewikkeld. Het idee van de eenmansza(a)k(en) is een goede. Die optie gaan we ook bekijken. Overigens nog ter informatie: ik heb het huis samen met mijn vriendin gekocht. We zijn samenwonend, maar niet getrouwd of geregistreerd partnerschap/gemeenschap van goederen. Nog een optie is om met een familielid af te spreken om in het geval van een doemscenario dat er echt nauwelijks iets verkocht wordt bij te springen in het terugbetalen van de investeerder (en dat ik maandelijks aflos aan hem). Maar dan vraag je nogal wat en ook dan ben ik degene die het financiële risico loopt.

 

2. Voor de marketing hebben we een redelijk uitgebreid plan, ook voor de distributie naar winkels is er een uitgewerkt plan.

 

3. Uiteraard aan gedacht, maar we willen het om uiteenlopende redenen niet crowdfunden.

 

Geen idee voor ondernemersspel.nl, helaas :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.