• 0

Duitse klant (bedrijf) vraagt om vrijstellingsverklaring IB

Letterlijk vraagt de klant het volgende:

 

Freistellung vom deutschen Steuerabzug nach # 50a Abs. 1 des Einkommensteuergesetzes (EStG) aufgrund des Doppelbesteuerungsabkommen (DBA)

 

Iemand enig idee wat ze hiermee precies bedoelen en wat wij hiervoor moeten doen?

 

Alvast bedankt!

 

Monique

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat het te maken heeft met een voorkoming van dubbele belasting. Bestandelen van het inkomen kunnen in Nederland belast zijn en sommige kunnen in Duitsland belast zijn. Dus waarschijnlijk zal het gaan om inkomen dat in Nederland belast is en dat op grond van wet of verdrag in Duitsland is vrijgesteld. Het kan zijn dat er namelijk ook in Nederland en in Duitsland aangifte gedaan moet worden voor de inkomstenbelasting. Vaak is het zo dat Duitsland dan een door Nederlandse belastingdienst gewaarmerkte aangifte wil. Ik hoop dat dit je al iets wijzer maakt.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Iemand enig idee wat ze hiermee precies bedoelen en wat wij hiervoor moeten doen?

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat jouw klant hierom vraagt zodat zij geen (bron)belasting hoeven in te houden op geld dat ze aan jou willen uitbetalen (gaat het misschien om betalingen van rente, dividend, royalty's?). Volgens mij kun je hier een document downloaden waarin de procedure wordt uitgelegd.

 

Je kunt - denk ik - ook gewoon 'nix' doen, maar dan zullen ze in Duitsland waarschijnlijk bronbelasting inhouden. In dat geval kun je meestal wel weer die bronbelasting achteraf verrekenen in je Nederlandse belastingaangifte. Het is alleen de vraag of dat dan voor 100% kan.

 

Internationaal belastingrecht, Duitse bronbelasting

In deze mededeling wordt aangegeven welke procedures inwoners van Nederland moeten volgen om vrijstelling of vermindering van bronbelasting op dividenden, interest en royalty’s uit Duitsland op grond van het belastingverdrag Nederland-Duitsland te kunnen krijgen.

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/circulaires/2011/05/30/internationaal-belastingrecht-duitse-bronbelasting/internationaal-belastingrecht-duitse-bronbelasting.pdf

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Maar het betreft een Duitse klant schrijft TS.

 

Wat de relatie tussen Duitse bronbelasting en een klant in Duitsland is, zie ik niet zo voor me.

 

Is het misschien een soort "VAR" (als dat daar bestaat dan)? Zodat de klant (afnemer, opdrachtgever) weet dat geen Duitse loonheffingen (of dergelijke) ingehouden moeten worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Lever jij goederen aan de Duitse klant of lever jij diensten in vanuit Nederland naar Duitsland? of ben je daadwerkelijk in Duitsland aan het werk geweest in het Duitse bedrijf?

 

Indien jij daadwerkelijk in Duitsland aan het werk bent geweest, moet het Duitse bedrijf een verklaring hebben dat jij 1. Het minimum loon uitbetaald krijgt van de firma waarvoor je werkt en 2. dat er loonbelasting in Nederland wordt afgedragen. Grote bedrijven willen hier nog wel is moeilijk over doen.

 

Sinds 1-1-2015 hanteert Duitsland het minimum loon van € 8,50 Bruto hier wordt streng op gecontroleerd, ik gok dat het daar mee te maken heeft.

 

Vraag anders even aan het Duitse bedrijf een voorbeeld/Beispiel van het document.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.