• 0

In welk land belasting betalen?

Hallo,

 

Ik ben Nederlander maar uitgeschreven uit Nederland en leef een reizend bestaan door verschillende landen op toeristenvisa's. Ik wil een webbased-business beginnen via Amazon zonder vaste locatie. Ik zal mijn producten niet in Nederland verkopen en ook niet in de landen waar ik verblijf. Waarschijnlijk in de USA, een aantal landen in Europa en Azie.

Ik vraag me af in welk land ik belasting moet betalen.

Ik heb gisteren met een Amerikaanse internationale belasting adviseur gesproken en hij zei dat ik in mijn geval zelf kan kiezen waar ik belasting betaal.

Ik wil het ook wel van een Nederlander horen maar voor advies van een professional betaal je al gauw honderden euro's (waar ik niet op zit te wachten).

Mijn vragen:

1. Weet iemand of het klopt wat deze Amerikaanse internationale belastingadviseur heeft gezegd?

2. Weet ook iemand waar ik hier gratis uit Nederland advies over kan krijgen?

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1
maar voor advies van een professional betaal je al gauw honderden euro's (waar ik niet op zit te wachten).

 

Welkom op dit forum!

 

Er zijn een hoop dingen in het leven van een ondernemer die je met een beetje handigheid en wat hulp van een forum als dit makkelijk grotendeels zelf kunt doen.

 

Hierop zijn in het algemeen 3 uitzonderingen:

 

1) openhartoperaties en hersenchirurgie: erg lastig om onder de knie te krijgen want je moet veel oefenen; laat deze ingrepen dus over aan een medicus

 

2) het opwekken van nucleaire energie. Er is veel informatie te vinden op internet, maar in de praktijk valt het toch tegen, en sommige onderdelen zijn erg lastig te krijgen. Bovendien zul je al snel merken dat het een flinke aanpassing van het bestemmingsplan vereist en je buren hoeven daar niet mee akkoord te gaan.

 

3) internationale fiscale wet- en regelgeving. Het inhuren van een professional kost geld, maar niets is zo duur als in deze materie vertrouwen op een amateur.

 

Doe er je voordeel mee!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gisteren met een Amerikaanse internationale belasting adviseur gesproken en hij zei dat ik in mijn geval zelf kan kiezen waar ik belasting betaal.

Volgens mij kan dit niet kloppen. Maar als het wel zo is dan is het dus te overwegen nergens aangifte te doen, want welk land kan je dan ter verantwoording roepen?

 

Over het laatste zou ik dan het meeste vrezen voor de Nederlandse belastingdienst en deze hoofdzakelijk als vraagbaak nemen, omdat je Nederlander bent.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zonder verplichtingen geen rechten. Op welk sociaal vangnet wil je terugvallen als je daaraan nooit iets hebt bijgedragen in de vorm van belastingen en sociale premies?

 

Wie zegt dat ie een sociaal vangnet nodig heeft? Niets mis mee met iemand die zijn/haar eigen broek op kan houden, toch?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Geen idee welk land in dit geval bevoegd is belasting te heffen.

 

Maar hoeveel verwacht je hier daadwerkelijk mee bij te verdienen?

Als dat alleen maar wat zakgeld is (minder dan pakweg 500 EUR / maand), en je zou wel in Nederland ingeschreven staan, dan zou je hier per saldo geen belasting over betalen, omdat de te betalen belasting lager is dan de algemene heffingskorting.

Mogelijk wel bijdrage Zvw.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Schijnt best kostbaar te kunnen zijn wanneer je onverzekerd (of slecht verzekerd) naar een ziekenhuis in bijvoorbeeld USA moet voor een behandeling.

 

Dat klopt , maar wereldwijde kostprijsdekking is gewoon verzekerbaar, via expat- of global traveller dekkingen.

In principe kan iemand die volledig zonder vestigingsland of -plaats is, zich gewoon goed verzekeren.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

1. Weet iemand of het klopt wat deze Amerikaanse internationale belastingadviseur heeft gezegd?

2. Weet ook iemand waar ik hier gratis uit Nederland advies over kan krijgen?

Ik kan me bijna niet voorstellen dat het waar is wat deze adviseur heeft gezegd. Misschien is het boek "Handboek voor Wereldburgers" van Esther Jacobs iets voor je. Dat gaat over de alle perikelen rondom een 'digitaal zwerversbestaan'. Niet gratis, maar 6,95 euro komt aardig in de buurt, toch?

Esther_Jacobs_-_Handboek_voor_Wereldburgers.thumb.jpg.d00cd123d65ca8bed8c7eb617b16dcb4.jpg

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dat boek komt volgens mij juist op hetzelfde neer.

Dat ik een offshore locatie zou kiezen.

 

En de belasting adviseur was niet gratis (behalve dat gesprek wat ik over de telefoon had).

Hij raadde het mij aan om via Delaware te gaan wat een prijskaartje heeft van 5000 dollar.

Is een optie.

Hij noemde ook andere offshore locaties.

 

Waarom zou dit niet kloppen?

 

En ik ben uitgeschreven uit Nederland. Ik woon er dus niet. Ik krijg niets uit Nederland en heb er niks mee behalve m'n paspoort. Ik wil wel ergens belasting betalen natuurlijk. Ik heb 1 een geweten en 2 wie weet ga ik ooit wel terug naar NL en dan wil ik dat aan kunnen tonen.

Link naar reactie
  • 0

Verzekeringen etc gaat het nu niet om die heb ik al.

 

Oja, en dit zinnetje komt net terug van een mailtje van een Nederlandse belastingadviseur:

'Indien u uw onderneming wilt registreren zou u natuurlijk wel een vestigingsplaats moeten kiezen; in dat geval zal voor de onderneming ook automatisch een belastingplicht ontstaan in dat land.'

 

Ik zou het liefst ervaringsverhalen van anderen in ongeveer dezelfde situatie horen idd dus dat boek is een goed idee.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oja, en dit zinnetje komt net terug van een mailtje van een Nederlandse belastingadviseur:

'Indien u uw onderneming wilt registreren zou u natuurlijk wel een vestigingsplaats moeten kiezen; in dat geval zal voor de onderneming ook automatisch een belastingplicht ontstaan in dat land.'

Voor de onderneming ja, maar dat zegt niet automatisch iets over de fiscale woonplaats van de wereldburger-ondernemer. Er is bijvoorbeeld een klein kikkerlandje ergens op het noordelijk halfrond dat een mild vennootschapsbelastingregime weet te combineren met vrij forse inkomstenbelasting. Je moet ook dáárom naar het totaalplaatje (laten) kijken.

 

Als ik die uitspraak van het Hof goed lees, is de materiële werkelijkheid belangrijker dan formaliteiten (zoals Nederlands staatsburgerschap en het bezit van een Nederlands paspoort). Een vriend van me heeft twintig jaar geleefd als backpacker, maar ontwikkelde na verloop van tijd toch zijn favoriete stek. Heb jij zelf zo'n materiële werkelijkheid, een plekje op de wereld waar je het vaakst bent en het liefst definitief je hangmat zou ophangen?

Link naar reactie
  • 0

Oja, en dit zinnetje komt net terug van een mailtje van een Nederlandse belastingadviseur:

'Indien u uw onderneming wilt registreren zou u natuurlijk wel een vestigingsplaats moeten kiezen; in dat geval zal voor de onderneming ook automatisch een belastingplicht ontstaan in dat land.'

Voor de onderneming ja, maar dat zegt niet automatisch iets over de fiscale woonplaats van de wereldburger-ondernemer. Er is bijvoorbeeld een klein kikkerlandje ergens op het noordelijk halfrond dat een mild vennootschapsbelastingregime weet te combineren met vrij forse inkomstenbelasting. Je moet ook dáárom naar het totaalplaatje (laten) kijken.

 

Als ik die uitspraak van het Hof goed lees, is de materiële werkelijkheid belangrijker dan formaliteiten (zoals Nederlands staatsburgerschap en het bezit van een Nederlands paspoort). Een vriend van me heeft twintig jaar geleefd als backpacker, maar ontwikkelde na verloop van tijd toch zijn favoriete stek. Heb jij zelf zo'n materiële werkelijkheid, een plekje op de wereld waar je het vaakst bent en het liefst definitief je hangmat zou ophangen?

 

Heb je dit stukje ook gelezen?

De Rechtbank besliste echter dat X zijn fiscale woonplaats in Nederland had op basis van de inschrijving in de Gemeentelijke Basis Administratie, het bezit van de in Nederland op zijn naam gestelde auto, de aankoop van de eigen woning, het bezit van Nederlandse bankrekeningen en de relatie met de in Nederland wonende vriendin. - See more at: http://www.vanoers-international.nl/action/news/item/780/uitspraak-hof-den-haag-over-fiscale-woonplaats-wereldburger.html#sthash.0pNssvf4.dpuf

 

Volgens mij is dit waar het om gaat. Want...

Ik sta uitgeschreven uit de gemeentelijke basisadministratie.

Ik heb in nederland geen auto, of huis.

WEL heb ik nog een bankrekeningnummer lopen in NL maar hun weten dat mijn post bijv. naar familieleden van ons gaat en dat het via hun bij ons terecht komt. Zij weten dat wij niet meer in NL staan ingeschreven.

 

Aan 't eind staat ook dat 't hof vond dat hij niet zn belasting in NL hoefde te betalen.

 

Wel bedankt voor je meedenken, dat waardeer ik zeer.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oja, en dit zinnetje komt net terug van een mailtje van een Nederlandse belastingadviseur:

'Indien u uw onderneming wilt registreren zou u natuurlijk wel een vestigingsplaats moeten kiezen; in dat geval zal voor de onderneming ook automatisch een belastingplicht ontstaan in dat land.'

Voor de onderneming ja, maar dat zegt niet automatisch iets over de fiscale woonplaats van de wereldburger-ondernemer. Er is bijvoorbeeld een klein kikkerlandje ergens op het noordelijk halfrond dat een mild vennootschapsbelastingregime weet te combineren met vrij forse inkomstenbelasting. Je moet ook dáárom naar het totaalplaatje (laten) kijken.

 

Als ik die uitspraak van het Hof goed lees, is de materiële werkelijkheid belangrijker dan formaliteiten (zoals Nederlands staatsburgerschap en het bezit van een Nederlands paspoort). Een vriend van me heeft twintig jaar geleefd als backpacker, maar ontwikkelde na verloop van tijd toch zijn favoriete stek. Heb jij zelf zo'n materiële werkelijkheid, een plekje op de wereld waar je het vaakst bent en het liefst definitief je hangmat zou ophangen?

 

Heb je dit stukje ook gelezen?

De Rechtbank besliste echter dat X zijn fiscale woonplaats in Nederland had op basis van de inschrijving in de Gemeentelijke Basis Administratie, het bezit van de in Nederland op zijn naam gestelde auto, de aankoop van de eigen woning, het bezit van Nederlandse bankrekeningen en de relatie met de in Nederland wonende vriendin. - See more at: http://www.vanoers-international.nl/action/news/item/780/uitspraak-hof-den-haag-over-fiscale-woonplaats-wereldburger.html#sthash.0pNssvf4.dpuf

 

Volgens mij is dit waar het om gaat. Want...

Ik sta uitgeschreven uit de gemeentelijke basisadministratie.

Ik heb in nederland geen auto, of huis.

WEL heb ik nog een bankrekeningnummer lopen in NL maar hun weten dat mijn post bijv. naar familieleden van ons gaat en dat het via hun bij ons terecht komt. Zij weten dat wij niet meer in NL staan ingeschreven.

 

Aan 't eind staat ook dat 't hof vond dat hij niet zn belasting in NL hoefde te betalen.

 

 

Ik zou gewoon willen kijken het legaal is in mijn situatie om ergens offshore belasting te kunnen betalen.

Als het niet kan of legaal is, prima.

 

Wel bedankt voor je meedenken, dat waardeer ik zeer.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Over een adviseur uit USA gesproken. Het is namelijk juist de Verenigde Staten van Amerike die inkomsten belastingplicht oplegt* (of wil gaan doen) op alle Amerikanen, dus ook buiten de USA die een USA paspoort hebben.

Wanneer je nergens woont en 'toevallig' de USA douane zou passeren kunnen ze je ook daarop controleren. Neem dus geen USA identiteit aan.

 

*Zou Nederland ook moeten doen voor alle wereldlijke NL'ers ::)

 

Link naar reactie
  • 0

Aan 't eind staat ook dat 't hof vond dat hij niet zn belasting in NL hoefde te betalen.

Daar draait het juist om hoor: het (gerechts)hof is een hogere rechter dan de rechtbank.

Het hof vond (anders dan de rechtbank) dat je naar de feitelijke omstandigheden moet kijken, niet naar formaliteiten zoals de inschrijving in de GBA of het bezit van een auto met Nederlands kenteken.

 

Dat is dus alvast mooi meegenomen: je kunt verschillende zaken in Nederland regelen zonder dat dit betekent dat je dan ook direct belasting in Nederland moet betalen.

Link naar reactie
  • 0

Voor elk jaar dat je niet in Nederland staat ingeschreven wordt later 2% op je aow gekort, mocht je ooit terug keren. In hoeverre toch belasting betalen in Nederland hier invloed op heeft durf ik niet te zegen.

ik wel: Niet. Het gaat namelijk niet om het wel of niet betalen van belastingen als niet-ingezetene, maar om het betalen van sociale premies.

 

Als niet-ingezetene kunt je je recht op AOW ook vrijwillig blijven opbouwen : dat kost jaarlijks 17,9% premie over het wereldinkomen (met een maximumpremie van € 5.088,- per jaar en een minimum van € 508,-)

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Voor elk jaar dat je niet in Nederland staat ingeschreven wordt later 2% op je aow gekort, mocht je ooit terug keren. In hoeverre toch belasting betalen in Nederland hier invloed op heeft durf ik niet te zegen.

ik wel: Niet. Het gaat namelijk niet om het wel of niet betalen van belastingen als niet-ingezetene, maar om het betalen van sociale premies.

 

Als niet-ingezetene kunt je je recht op AOW ook vrijwillig blijven opbouwen : dat kost jaarlijks 17,9% premie over het wereldinkomen (met een maximumpremie van € 5.088,- per jaar en een minimum van € 508,-)

 

 

 

Klopt dat weet ik daarom heb ik die verzekering al :)

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ben Nederlander maar uitgeschreven uit Nederland en leef een reizend bestaan door verschillende landen op toeristenvisa's. Ik wil een webbased-business beginnen via Amazon zonder vaste locatie. Ik zal mijn producten niet in Nederland verkopen en ook niet in de landen waar ik verblijf. Waarschijnlijk in de USA, een aantal landen in Europa en Azie.

Ik vraag me af in welk land ik belasting moet betalen.

Ik heb gisteren met een Amerikaanse internationale belasting adviseur gesproken en hij zei dat ik in mijn geval zelf kan kiezen waar ik belasting betaal.

Ik wil het ook wel van een Nederlander horen maar voor advies van een professional betaal je al gauw honderden euro's (waar ik niet op zit te wachten).

Mijn vragen:

1. Weet iemand of het klopt wat deze Amerikaanse internationale belastingadviseur heeft gezegd?

2. Weet ook iemand waar ik hier gratis uit Nederland advies over kan krijgen?

Bedankt!

 

Ik weet niet of je al wat hebt gedaan. Maar ik heb hier de laatste tijd wat meer onderzoek naar gedaan, maar zou alsnog graag een expert zoeken. Zelfs bij mijn boekhoud programma wisten ze het niet.

 

Het gaat er om waar jou voorraad is.

 

Is jou voorraad in de UK en verstuur je vanuit daar producten naar klanten dan dien je Engelse VAT te rekenen en ook daar af te dragen.

 

Verstuur je van de UK naar Duitsland dan dien je alsnog Engelse VAT te rekenen. Echter, boven bepaalde drempelbedragen dien je weer over te gaan op Duitse BTW. Ieder land heeft zijn eigen drempel. Maar in het begin gaat het erom waar je voorraad is.

 

Zo ook in Amerika. Iedere staat heeft zijn eigen regels qua sales tax, dus echt simpel is het niet. Een tool als http://www.taxjar.com kan daarbij helpen.

 

Ik ben het ook nog verder aan uitzoeken, ik wil namelijk vanuit de UK gaan verkopen aan mensen in de UK.

 

Zover ik het nu zie, dien ik me aan te melden voor UK VAT-ID, en daar ook dus af te dragen.

Link naar reactie
  • 0

Recentelijk persoonlijk ondervonden... Weggaan uit NL is niet moeilijk. Belasting ontwijken in NL is dan ook niet moeilijk. Alles wordt makkelijker als je NL verlaat. Ziektekosten verzekeren kan gewoon bij de OOM.

 

Problemen ontstaan als je terugkomt en je weer in NL inschrijft.

 

Want dan wil de NL fiscus alsnog al je vakantieverhalen horen. Je mag dan dus braaf over al die jaren in al die (al of niet bestaande) buitenlanden bewijzen hoeveel je waar wanneer verdiend hebt en of je daar elders wel netjes belasting en verplichte volskverzekering over betaald hebt. Met bewijzen erbij.

 

Kun je dat niet of heb je dat niet, dan hang je en mag je in NL (nogmaals) afrekenen. Er is dus maar een goede raad: niet terugkomen naar NL.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel benieuwd hoe ieder van die landen waar je een toeristenvisum voor hebt, reageert op het feit dat jij tijdelijk vanuit dat land werkzaamheden verricht voor je onderneming. Voor zover daar natuurlijk grip op te krijgen is, maar toch.

 

Woonplaats is een interessante vraag. Alleen al vanuit Nederlands perspectief kun je daar hele boeken over volschrijven (dat is uiteraard ook gebeurd ;)). Naast de reguliere definitie ("Waar iemand woont en waar een lichaam is gevestigd, wordt naar de omstandigheden beoordeeld"), zijn er nog wat ficties. Een nationaliteitsbeginsel, het uitgangspunt in bijvoorbeeld Amerika, kennen we in Nederland maar beperkt, bijvoorbeeld in de vennootschapsbelasting.

 

Daarnaast speelt het woonplaatsbegrip in de verschillende belastingverdragen, zodra je ergens als inwoner wordt aangemerkt. Als rondreizende wereldburger ben je niet helemaal vrij in je keuze, maar kun je wel voor een heel groot deel sturen.

 

Voor de omzetbelasting, zoals bvd aanhaalt, heb je dan nog het begrip "plaats van levering/dienst".

 

Al met al heel interessante materie, waar ik ook niet een pasklaar antwoord op heb. Terecht dat je daar een fiscalist voor inschakelt. Ik verwacht wel dat je uiteindelijk op een aantal punten voor een praktische oplossing moet kiezen, die zuiver theoretisch wellicht niet juist is. Een goede verstandhouding met de betrokken belastingdiensten is dan geen overbodige luxe, zeker als je bedrijf echt goed van de grond komt.

 

Ik ben zeer geïnteresseerd in welke oplossing je gaat kiezen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het zou idd wel makkelijk zijn als ik gewoon in NL belasting zou MOETEN betalen.

 

 

Volgende vraag:

 

Wanneer is het legaal (ik vraag dus niet wanneer het illegaal is) om je internetbedrijf offshore te registreren. Denk aan Ierland / Zwitserland / Cyprus / Delaware / op een onbewoond eiland.

 

 

Heeft iemand hier ervaring mee?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien ben ik te nieuwsgierig hoor, maar waarom leid je nu een reizend bestaan en hoe voorzie je dan in een bron van inkomsten? Wie is (of zijn) de tweede (of volgende) persoon (personen) uit 'ons' in eerdere berichten?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.